آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: دقیقاً ۷۱۵ روز از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین گذشته است و این یعنی؛ دو هفته مانده تا دو ساله شدن یک بحران در شرق اروپا با ابعادی جهانی و بین المللی! طی این نزدیک به دو سال، جنگ اوکراین و روسیه فراز و فرودهای بسیاری را سپری کرد اما، […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: دقیقاً ۷۱۵ روز از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین گذشته است و این یعنی؛ دو هفته مانده تا دو ساله شدن یک بحران در شرق اروپا با ابعادی جهانی و بین المللی!
طی این نزدیک به دو سال، جنگ اوکراین و روسیه فراز و فرودهای بسیاری را سپری کرد اما، مسکو یک قدم از مواضع سیاسی و بخش‌های اشغال شده در اوکراین عقب نشینی نکرده است ضمن آن که، با توجه به
گفت و گوی اخیر پوتین و یک خبرنگار جنجالی نزدیک به «ترامپ»، چنین به نظر می‌رسد روسیه برای اوکراین و دیگر کشورهای هم مرز با خود برنامه‌های دراز مدتی دارد.
نقطه ی عطف این مصاحبه، گفته‌های پوتین نیست(!) حتی این جمله که:
« جنگ اوکراین یک جنگ داخلی است» بلکه نقطه ی عطف این مصاحبه، ابراز عقاید خبرنگاری است که رو در روی پوتین نشست و از او سؤالات بسیاری پرسید. او در یک جمله، کل ماجرا را توضیح می‌دهد: «روس‌ها فقط مرزهای امن می‌خواهند.»
در نقطه ی مقابل اما، غربی‌ها برای محاصره ی روسیه و ناامن کردن مرزهای این کشور، دست به هر کاری زده اند، از ایجاد بحران در جمهوری‌های مستقل مشترک المنافع با روسیه تا تلاش برای به عضویت درآوردنِ کشورهای هم مرز با روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو). حرکت ناتو به سمت مرزهای روسیه به شدت روسیه را نگران و پوتین را عصبانی کرده، حمله به اوکراین تنها بخشی از بروز این احساس دوگانه ی خشم و نگرانی است. چه بسا با ادامه ی سیاست‌های مهار کننده و ناامن کننده ی روسیه و مرزهای این کشور باعث شود تا فاجعه ی اوکراین در کشورهای دیگری از جمله لهستان، استونی، لتونی، لیتوانی و… تکرار شود.


پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون: بیایید مذاکره کنیم
جنگ اوکراین یک جنگ داخلی است
«تاکر کارلسون»، چهره رسانه‌ای آمریکایی چند روز پیش، گفت‌وگویی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه انجام داد. در این گفت‌وگو که پنجشنبه شب از سوی کاخ کرملین در رسانه اجتماعی ایکس پخش شد، پوتین به بیان دیدگاه‌هایش درباره جنگ اوکراین و رابطه با غرب پرداخت. به گزارش ایسنا، تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار، مصاحبه خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را با پرسش در مورد احتمال حمله غافلگیرانه ایالات متحده به روسیه آغاز کرد. کارلسون در ابتدای این مصاحبه گفت: «به ما بگویید چرا فکر می‌کنید که ایالات متحده ممکن است روسیه را از بین ببرد. چطور به این نتیجه رسیدید؟» به گزارش اسپوتنیک، پوتین با تکذیب چنین ادعایی، پیش‌فرض سوال را رد کرد و از کارلسون پرسید که آیا این مصاحبه فقط یک «تاک شو» است یا باید دو طرف یک گفت‌وگوی جدی داشته باشند؟ کارلسون تأیید کرد که این مصاحبه یک گفتگوی «شدیدا جدی» است که پس از آن پوتین به صحبت در مورد تاریخ روسیه پرداخت و در عین حال خاطرنشان کرد که این روزنامه‌نگار دارای سابقه تاریخی است. این مجری سابق فاکس نیوز، از حامیان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و یکی از مروج‌های اصلی سیاست‌های او بوده و بسیاری کارلسون را پرنفوذترین چهره در رسانه‌های جریان راست آمریکا می‌دانند.
رئیس جمهور روسیه، به عنوان بخشی از مصاحبه اسناد مربوط به تاریخ اوکراین را به خبرنگار آمریکایی ارائه کرد. پوتین گفت: برای اینکه فکر نکنید من چیزهایی را از خودم اختراع می‌کنم، من این اسناد را به شما خواهم داد. این اسناد شامل نامه‌هایی از «بوهدان خملنیتسکی» است که به طور تاریخی مناطقی از اوکراین کنونی را کنترل می‌کرد. پوتین گفت که کارلسون باید اسناد را از روسی به انگلیسی ترجمه کند.
وی افزود: مخالفان مسلح اوکراین در سال ۲۰۱۴ با حمایت سیا در این کشور کودتا کردند. همانطور که آمریکایی‌ها درخواست کردند، [رئیس جمهور وقت ویکتور] یانوکوویچ نه از نیروهای مسلح و نه از پلیس استفاده کرد. با این حال، مخالفان مسلح در کی‌یف کودتا کردند. البته با حمایت سیا، سازمانی که شما می‌خواستید به آن بپیوندید، همانطور که می‌دانم.
رئیس جمهوری روسیه گفت که ایالات متحده به هدف خود برای تغییر رژیم در اوکراین دست یافت، اما این یک «اشتباه بزرگ» از نقطه نظر سیاسی بود. پوتین در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث درگیری اوکراین شد، گفت: کودتا در اوکراین، باعث درگیری بین روسیه و اوکراین شد. رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت که به یاد می‌آورد بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا، قبلاً ادعا کرده بود که پیوستن روسیه به ناتو امکان پذیر است: «اما او پس از صحبت با مشاوران خود در این مورد نظر خود را تغییر داد. در جلسه‌ای اینجا در کرملین با بیل کلینتون، همین جا در یک اتاق دیگر به او گفتم بیل، آیا فکر می‌کنی روسیه به ناتو می‌پیوندد یا فکر می‌کنی این اتفاق می‌افتد؟ او گفت فکر می‌کنم همینطوره.»
پوتین افزود: اما عصر، وقتی برای شام ملاقات کردیم، او گفت می‌دانید، من با تیمم صحبت کرده‌ام، نه، اکنون امکان پذیر نیست! رئیس‌جمهور روسیه گفت که اگر مسکو تمایل واقعی این ائتلاف را برای مشارکت با یکدیگر می‌دید، در نهایت روسیه به ناتو می‌پیوست. وی گفت: اگر او [بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده] می‌گفت بله، روند نزدیکی آغاز می‌شد و در نهایت ممکن بود اگر آرزوی صادقانه‌ای در کنار شرکای خود می‌دیدیم، این اتفاق می‌افتاد. رئیس‌جمهور روسیه هم‌چنین گفت که با اقدام غرب برای باز کردن درهای ناتو به روی اوکراین در سال ۲۰۰۸ موافقت نکرده است. پوتین گفت: در نهایت در سال ۲۰۰۸، در نشست بخارست، آنها اعلام کردند که درها برای پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو باز است… ما اینگونه به توافق نرسیدیم. پوتین ادامه داد: روسیه در سال ۲۰۱۴ مجبور به محافظت از کریمه به دلیل تهدیدات علیه این شبه جزیره توسط دولت مستقر در اوکراین بود. آنها شروع به آزار و اذیت کسانی کردند که کودتا [در اوکراین] را نپذیرفتند. آنها تهدیدی را برای کریمه ایجاد کردند که ما مجبور بودیم آن را تحت حفاظت خود بگیریم. تهدیدهای مطرح شده علیه کریمه و منطقه دونباس [در شرق اوکراین] یک اشتباه بزرگ سیاسی بود.
پوتین تصریح کرد: اوکراین جنگ را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و هدف روسیه پایان دادن به آن است. درگیری بین روسیه و اوکراین با کودتای مورد حمایت سیا در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. اگر تحولات خونین کشتار غیرنظامیان و افسران مجری قانون در جریان به اصطلاح «انقلاب میدان» نبود، روسیه واکنشی نشان نمی‌داد.
رئیس جمهور روسیه با این حال ادامه داد: روسیه مایل است به اجرای توافقات مینسک عمل کند. اما رهبری فعلی اوکراین، وزیر امور خارجه، همه مقامات دیگر و پس از آن شخص رئیس‌جمهور گفتند که از توافق‌های مینسک خوششان نمی‌آید. ما خطاب به رهبری ایالات متحده و کشورهای اروپایی خواستیم که فوراً این تحولات را متوقف کنند و توافقات مینسک را اجرا کنند. اما صادقانه بگویم، نمی‌دانستم چگونه می‌خواهیم این کار را انجام دهیم. اما من برای اجرای آنها آماده بودم.
پوتین گفت که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین هنوز به اهداف خود نرسیده است و بر اهمیت «نازی‌زدایی»، از جمله ممنوعیت جنبش‌های نئونازی تأکید کرد. وی تصریح کرد: ما هنوز به اهداف خود نرسیده‌ایم زیرا یکی از آنها نازی‌زدایی است. این به معنای ممنوعیت انواع جنبش‌های نئونازی است.
رئیس‌جمهور روسیه گفت که اگرچه روسیه در حال ریشه‌کن کردن نئونازیسم و ناسیونالیسم است، اما در مورد اوکراین اینطور نیست.
پوتین گفت: به طور مداوم به ما می‌گویند که ناسیونالیسم و نئونازیسم در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. بله، آنها نهال هستند، اما ما [روسیه] آنها را ریشه کن می‌کنیم و کشورهای دیگر علیه آنها می‌جنگند. اما اوکراین اینطور نیست.
وی اظهار کرد، علیرغم اینکه آدولف هیتلر، رهبر نازی‌های آلمان ۸۰ سال پیش درگذشت، برخی همچنان از ایده‌های او حمایت می‌کنند و به رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی و رهبران کانادایی که سال گذشته در پارلمان کانادا از یک کهنه سرباز ۹۸ ساله نازی تجلیل کردند، اشاره کرد.
پوتین گفت که در جریان مذاکرات صلح با اوکراین در استانبول [که به نتیجه نرسید]، توافق‌نامه‌ای به صورت کتبی حاصل شد که «نئونازیسم در اوکراین پرورش داده نشود، از جمله اینکه در سطح قانونگذاری ممنوع شود.» رئیس جمهور روسیه افزود: روسیه هرگز مذاکره با اوکراین را رد نکرده است. من قبلاً گفتم که ما از گفتگو امتناع نکردیم. ما حاضر به مذاکره هستیم. این طرف غربی است که مخالف است و اوکراین آشکارا یک کشور اقماری ایالات متحده است. این واضح است. من نمی‌خواهم شما آن را طوری تصور کنید که انگار من دنبال یک کلمه قوی یا توهین هستم، اما هر دوی ما می‌فهمیم که چه اتفاقی می‌افتد. او گفت: ایالات متحده، آلمان و سایر کشورهای اروپایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به اوکراین کمک مالی کردند. حمایت مالی ۷۲ میلیارد دلاری آمریکا ارائه شد. آلمان رتبه دوم را دارد، سپس کشورهای اروپایی دیگر می‌آیند. ده‌ها میلیارد دلار آمریکا به اوکراین می‌رود. هجوم عظیمی از تسلیحات وجود دارد. در این مورد، باید به اوکراین بگویید. رهبری اوکراین باید متوقف شود و به میز مذاکره بیاید و فرمان پوچ [ممنوعیت مذاکره درباره صلح] را لغو کند. ما رد نکردیم. پوتین اظهار کرد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اوکراین به قدرت رسید و انتظار می‌رفت اوکراین را به صلح برساند، اما رای‌دهندگان خود را فریب داد. من جزئیات را نمی‌دانم. البته قضاوت برای من دشوار است، اما معتقدم که او چنین کرده است. پدرش در طول جنگ جهانی دوم علیه نازی‌های فاشیست جنگید. یک بار با او صحبت کردم. به او در این مورد گفتم ولودیمیر
چه کار می‌کنی؟ چرا امروز در اوکراین از نئونازی‌ها حمایت می‌کنی در حالی که پدرت علیه فاشیسم می‌جنگید؟ او یک سرباز خط مقدم بود. من به شما نمی‌گویم که او چه پاسخی داد. این یک موضوع جداگانه است و من فکر می‌کنم انجام این کار از نظر من نادرست است. اما در مورد آزادی انتخاب، چرا که نه؟ او بر اساس انتظارات مردم اوکراین به قدرت رسید که اوکراین را به صلح برساند. او در مورد این صحبت کرد. اما بعد که به قدرت رسید به نظر من دو چیز را متوجه شد. اول اینکه بهتر است با نئونازی‌ها و ناسیونالیست‌ها درگیر نشوید زیرا آنها تهاجمی و بسیار فعال هستند. از آنها انتظار هر چیزی داشته باشید و ثانیاً، غرب به رهبری ایالات متحده از آنها حمایت می‌کند و همیشه از کسانی که با روسیه دشمنی می‌کنند حمایت خواهد کرد. بنابراین او با وجود قول به مردم خود برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، موضع مربوطه را اتخاذ کرد. او رای دهندگان خود را فریب داد. پوتین در پاسخ به این سوال که آیا زلنسکی آزادی عمل برای مذاکره مستقیم با روسیه را دارد یا خیر، گفت: چرا که نه؟ او خود را رئیس دولت می‌داند. او در انتخابات پیروز شد. اگرچه ما در روسیه معتقدیم که کودتا منبع اصلی قدرت برای همه چیزهایی است که پس از سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. و از این نظر، حتی امروز، دولت دارای نقص است. اما او خودش را رئیس جمهور می‌داند و آمریکا، تمام اروپا و عملاً بقیه دنیا او را در چنین جایگاهی می‌شناسند، چرا که نه، او می‌تواند، ما در استانبول با اوکراین مذاکره کردیم، توافق کردیم، او آگاه بود. رئیس جمهور روسیه گفت: او هنوز ریاست فراکسیون ریاست جمهوری در رادا، پارلمان کشور را بر عهده دارد. او هنوز در آنجا نشسته است. او حتی امضای اولیه خود را روی این سند گذاشته است. پوتین افزود که مسکو «هرگز مذاکره را رد نکرده است» و افزود که «این آنها بودند که علناً امتناع کردند.» رهبر روسیه همچنین به زلنسکی پیشنهاد داد که فرمان خود مبنی بر ممنوعیت مذاکره با روسیه را لغو کند و وارد مذاکره شود. پوتین افزود: اوکراینی‌ها هنوز احساس می‌کنند روس هستند، بنابراین درگیری بین روسیه و اوکراین تا حدی عنصری از یک جنگ داخلی است. یک رویارویی جنگی در میدان نبرد وجود دارد. این یک مثال خاص است؛ سربازان اوکراینی محاصره می‌شوند، سربازان ما خطاب به آنها فریاد می‌زنند فرصتی نیست، خود را تسلیم کنید. بیایید بیرون و زنده خواهید ماند. ناگهان سربازان اوکراینی از آنجا به زبان روسی فریاد می‌زنند و می‌گویند “روس‌ها تسلیم نمی‌شوند” و همه آنها از بین رفتند. آنها هنوز خود را روس معرفی می‌کنند. آنچه در حال رخ دادن است، تا حدی یک عنصر مدنی است. رئیس جمهور روسیه گفت: ناتو می‌تواند کنترل روسیه بر سرزمین‌های جدید [در شرق اوکراین] خود را با عزت بپذیرد، گزینه‌هایی برای آن وجود دارد. غرب در حال درک این موضوع است که تحمیل شکست استراتژیک به روسیه در میدان جنگ غیرممکن است. وی گفت: تاکنون سروصداها و فریادهایی مبنی بر تحمیل شکست استراتژیک به روسیه در میدان نبرد وجود داشته است. اما اکنون آنها ظاهراً دریافته‌اند که دستیابی به آن، در صورت امکان، دشوار است. به نظر من، چنین است. بنا به تعریف غیرممکن است، هیچ وقت قرار نیست اتفاق بیفتد، به نظر من الان کسانی که در غرب قدرت دارند به این موضوع پی برده‌اند، اگر اینطور است اگر تحقق پیدا کرده است باید فکر کنند که چه کار کنند. پوتین تاکید کرد: ما برای این گفتگو آماده هستیم.
وی در ادامه این مصاحبه به تاکر کارلسون گفت که شکست دادن ایالات متحده در جنگ تبلیغاتی به دلیل کنترل نسبی آنها بر تمام رسانه‌های جهان، از جمله رسانه‌های اروپایی، دشوار است: در جنگ تبلیغاتی، شکست دادن ایالات متحده بسیار دشوار است زیرا ایالات متحده تمام رسانه‌های جهان و بسیاری از رسانه‌های اروپایی را کنترل می‌کند. منتفع نهایی بزرگترین رسانه‌های اروپایی موسسات مالی آمریکایی هستند. آیا شما این را نمی‌دانید؟ در همین حال رئیس‌جمهور روسیه گفت که غرب با توجه به پتانسیل عظیم اقتصادی چین، از یک چین قوی بیشتر از یک روسیه قوی می‌ترسد. پوتین در این مصاحبه گفت: غرب بیشتر از اینکه از روسیه قوی می‌ترسد، از چین قوی می‌ترسد. اقتصاد [چین] با جهش در حال رشد است. پتانسیل چین بسیار زیاد است. این بزرگترین اقتصاد در جهان امروز از نظر برابری قدرت خرید و اندازه اقتصاد است.
رئیس‌جمهور روسیه در این مصاحبه‌ هم‌چنین گفت، از زمانی که روسیه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد، با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو نکرده است.
پوتین در پاسخ به این سوال که آیا از فوریه ۲۰۲۲ با بایدن صحبت کرده است، گفت: نه، ما صحبت نکرده‌ایم. با این حال، ایالات متحده و روسیه «تماس‌های خاصی» را حفظ می‌کنند.
رئیس جمهور روسیه همچنین گفت که در مذاکرات گذشته بارها به بایدن هشدار داده است که حمایت از اوکراین و عقب راندن روسیه اشتباه بزرگی است. وی گفت: روسیه در حال برقراری ارتباط با ایالات متحده در مورد چشم انداز پایان دادن به ارسال سلاح به اوکراین است. ما از طریق آژانس‌های مختلف تماس داریم. من به شما خواهم گفت که ما در این مورد چه می‌گوییم و به رهبری ایالات متحده چه می‌گوییم؛ اگر واقعاً می‌خواهید جنگ را متوقف کنید، باید تهیه سلاح را متوقف کنید.
وی درباره رابطه با ایالات متحده افزود: بیایید روابط را به شیوه‌ای دیگر بسازیم. بیایید در جای دیگری به دنبال زمینه‌های مشترک باشیم.
پوتین در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان داشت: ایالات متحده سال گذشته خط لوله نورد استریم ۲ را منفجر کرد. برای تمام جهان روشن است که در آن زمان چه اتفاقی افتاد. حتی تحلیلگران آمریکایی مستقیماً در مورد آن صحبت می‌کنند. این درست است. رئیس جمهور روسیه در ادامه مصاحبه با خبرنگار آمریکایی گفت که ناتو در حال ایجاد یک تهدید خیالی از روسیه برای ارعاب مردم خود است. پوتین گفت: آنها در تلاش هستند تا مردم خود را با تهدید خیالی روسیه بترسانند. این یک واقعیت آشکار است.
وی تصریح کرد: روسیه هیچ علاقه‌ای به کشورهای دیگر از جمله لهستان و لتونی ندارد. روسیه تنها در صورتی می‌تواند به لهستان نیرو بفرستد که لهستان ابتدا به روسیه حمله کند. پوتین همچنین گفت که او بارها مسائلی را در مورد حمایت واشنگتن از تروریسم در قفقاز شمالی با ایالات متحده مطرح کرده است: اما این حمایت همچنان ادامه دارد. من بارها این موضوع را مطرح کردم که ایالات متحده نباید از جدایی طلبی یا تروریسم در قفقاز شمالی حمایت کند، اما آنها به هر حال این کار را ادامه می‌دهند، حمایت از گروه‌های تروریستی در قفقاز. رئیس جمهور روسیه در ادامه این مصاحبه با تاکر کارلسون گفت: روسیه در توسعه سیستم‌های تسلیحاتی مافوق صوت در جهان پیشتاز است. پوتین گفت: ما سیستم‌های مافوق صوت با برد بین قاره‌ای ایجاد کردیم و به توسعه آنها ادامه می‌دهیم. ما اکنون از نظر توسعه سیستم‌های حمله مافوق صوت از همه، ایالات متحده و سایر کشورها جلوتر هستیم. ما هر روز در حال بهبود آنها هستیم.
رئیس جمهور روسیه هم‌چنین گفت: استفاده از دلار آمریکا به عنوان ابزار مبارزه سیاست خارجی یکی از بزرگترین اشتباهات استراتژیک از سوی رهبری ایالات متحده است. دلار سنگ بنای قدرت ایالات متحده است. من فکر می‌کنم همه به خوبی درک می‌کنند که مهم نیست چگونه دلارهای زیادی چاپ می‌شود، آنها به سرعت در سراسر جهان پراکنده می‌شوند. تورم در ایالات متحده حداقل است. حدود ۳ یا ۳.۴ درصد است که به نظر من برای ایالات متحده کاملاً قابل قبول است. اما آنها چاپ را متوقف نمی‌کنند. بدهی ۳۳ تریلیون دلاری [دولت آمریکا] به ما در مورد چه چیزی می‌گوید؟ این در مورد انتشار است. با این وجود، این سلاح اصلی است که ایالات متحده برای حفظ قدرت خود در سراسر جهان استفاده می‌کند.
رئیس جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که آیا دلار آمریکا جایگاه خود را در جهان حفظ می‌کند، گفت: به آنچه در جهان می‌گذرد نگاه کنید. حتی متحدان ایالات متحده اکنون ذخایر دلاری خود را کاهش می‌دهند. با این شرایط، همه شروع به جستجوی راه‌هایی برای محافظت از خود می‌کنند. این واقعیت که ایالات متحده اقدامات محدود کننده‌ای را برای برخی کشورها اعمال می‌کند مانند محدودیت در معاملات، مسدود کردن دارایی‌ها و غیره باعث نگرانی شدید و ارسال سیگنال به کل جهان شده است. حدود ۸۰ درصد از مبادلات تجاری خارجی روسیه تا سال ۲۰۲۲ با دلار و یورو انجام می‌شد و دلار آمریکا تقریباً ۵۰ درصد از معاملات ما با کشورهای ثالث را تشکیل می‌داد اما اکنون سهم دلار در معاملات روسیه تنها حدود ۱۳ درصد است. این تصمیم ایالات متحده بود که معاملات ما با دلار آمریکا را محدود کند. من فکر می‌کنم این یک حماقت کامل از نظر منافع خود ایالات متحده و مالیات دهندگان آن است، زیرا به این کشور آسیب می‌رساند.
پوتین گفت: این کار اقتصاد ایالات متحده، قدرت ایالات متحده را در سراسر جهان تضعیف می‌کند. با انجام تحریم، واشنگتن احتمالاً فکر می‌کرد
که منجر به فروپاشی کامل اقتصاد روسیه می‌شود اما هیچ چیز فرو نپاشید. در مقابل سهم مبادلات روسیه با یوان از ۳ درصد به کمی بیش از ۳۴ درصد افزایش یافته است و کشورهای دیگر، از جمله تولیدکنندگان نفت، در حال فکر کردن و پذیرش پرداخت‌های نفت به یوان هستند.
رئیس جمهور پوتین هم‌چنین گفت که شرکت در یک جنگ جهانی برخلاف عقل سلیم است و خطر سوق دادن بشریت به لبه نابودی را در پی دارد. پوتین در ادامه گفت‌وگو عنوان کرد: بشریت با تهدیدات متعددی مواجه است، زیرا پیشرفت‌ها در تحقیقات ژنتیکی ممکن است منجر به ایجاد «ابر انسان‌هایی» شود که از نظر ژنتیکی مهندسی شده‌اند. وی گفت: بشر در حال حاضر به دلیل تحقیقات ژنتیکی با تهدیدهای زیادی روبرو است. اکنون می‌توان این ابرانسان را ایجاد کرد؛ یک انسان متخصص، یک ورزشکار مهندسی ژنتیک شده، یک دانشمند، یک مرد نظامی. پوتین خاطرنشان کرد که با گزارش‌هایی در مورد کارآفرین میلیاردر آمریکایی، ایلان ماسک، که از تحقیق در مورد کاشت تراشه‌ها در مغز انسان حمایت می‌کند، آشنایی دارد