آفتاب یزد: در پاسخ به مطالب مندرج در روزنامه به تاریخ‌های ۱۷ و ۷ آبان ماه ۱۴۰۲، با عنوان «حتما باید با مردم صادقانه گفتگو کنیم!» و «مرادصحرایی و تناقض‌های رفتاری و گفتاری»، مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی را ارسال کرده که بدین شرح است: بررسی وضعیت […]

آفتاب یزد: در پاسخ به مطالب مندرج در روزنامه به تاریخ‌های ۱۷ و ۷ آبان ماه ۱۴۰۲، با عنوان «حتما باید با مردم صادقانه گفتگو کنیم!» و «مرادصحرایی و تناقض‌های رفتاری و گفتاری»، مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی را ارسال کرده که بدین شرح است:
بررسی وضعیت نیروی انسانی و نیازسنجی آن، همه‌ساله در حوزه‌های آموزشی براساس شاخص‌های نسبت دانش‌آموز به گروه معلم و نسبت دانش‌آموز مشمول به کارکنان تخصصی (موضوع نامه شماره ۱۷۷۰۱۰ مورخ ۱۳/۰۴/۱۳۹۷ سازمان اداری و استخدامی کشور) و در حوزه پرورشی براساس قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در وزارت آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۸۵ هیئت وزیران محاسبه می‌شود. براین اساس؛ هر سال قراردادی با عنوان تفاهم نامه توسعه سنواتی نیروی انسانی با ادارات کل آموزش و پرورش منعقد می‌شود که در آن نیاز به گروه معلم براساس شاخص‌های مذکور و برنامه هفتگی آموزشی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش محاسبه و براساس نیروی انسانی شاغل و تأثیر پرسنل خروجی (از جمله بازنشستگی، تقلیل ساعت آموزشی، تقلیل ساعت جانبازان و ایثارگران و معلولین و…) و نیروی انسانی ورودی (از جمله فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، جذب آزمون استخدامی ماده ۲۸ و سرباز معلم و…) وضعیت کمبود و مازاد نیروی انسانی تعیین می‌گردد که با عنایت به موارد ذکر شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ میزان ۱۶۲۷۷۴ نفر کمبود محاسبه گردیده است.
هم‌چنین با در نظر گرفتن تعداد دانش‌آموزان ورودی و همسو با سیاست‌های معاونین محترم آموزش و هم‌چنین آمایش سرزمینی استان، تعداد کلاس مورد نیاز در هر استان پیش‌بینی می‌شود. این پیش‌بینی با هدف نیل به شاخص‌های مصوب از سوی سازمان اداری استخدامی کشور و بهبود کیفیت آموزشی و براساس شرایط حاکم بر استان و با در نظر گرفتن وضعیت نیروی انسانی، فضای فیزیکی موجود و… صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است بر اساس مصوبه ماده واحده جذب (۸۳۳) اولویت اصلی جذب و تأمین نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهیدرجایی می‌باشد، لیکن به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز در دانشگاه‌های مزبور بخشی از نیاز نیروی انسانی علاوه بر شیوه فوق‌الذکر از طریق برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرائی (جذب ماده ۲۸) تامین می‌گردد. هم‌چنین در صورت صدور مجوز و تأمین اعتبار باقی نیاز از طریق:
– استفاده از ظرفیت غیرموظف شاغلین
– جذب سرباز معلم و طلاب وظیفه
– به‌کارگیری بازنشستگان موضوع تبصره ۲ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با موافقت سران قوا
– تدریس موظف عوامل اجرایی
– استفاده از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ورودی سال ۱۳۹۹
– به‌کارگیری خرید خدمات آموزشی
تامین می‌گردد که برخی از آن‌ها مانند تدریس عوامل اجرائی، از نظر کیفیت بخشی به آموزش و پرورش به هیچ‌عنوان مورد تایید متخصصین امر نمی‌باشد. از آن گذشته به دلیل سیاست‌های انقباضی سازمان امور اداری و استخدامی، برخی مدارس مختلط در سطح کشور وجود دارد که در شأن نظام نبوده و مورد تایید نیستند. همچنین جهت استفاده از ظرفیت پرسنل بازنشسته مکاتبه‌ای با امضا مقام عالی وزارت جهت استمرار مجوز بکارگیری تمام وقت در مقطع ابتدائی و ۱۶ ساعت در سایر دوره‌های تحصیلی انجام پذیرفته است که منجر به دریافت مجوز بکارگیری بازنشستگان به صورت ۲۴ ساعت در هفته در کلیه دوره‌های تحصیلی گردیده است. همچنین مطابق مفاد مندرج در بند۲۱ راهکارهای تامین و بکارگیری نیروی انسانی (بخش چهارم شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی سال تحصیلی جاری)، مدیران کل ادارات آموزش و پرورش استانها می‌توانند از دانشجو معلمان
سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیری شهید رجائی به صورت غیرموظف در شهر محل تحصیل خود با تایید دانشگاه مبنی برعدم ایجاد اخلال در تحصیل آن‌ها و با رعایت سایر ضوابط و مقررات بهره‌برداری نمایند. شایان ذکر است وزارت آموزش و پرورش به منظور جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز ذکر شده و به استناد ماده (۴۱) قانون الحاقی برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۴/۱۲/۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی، با هدف پوشش حداکثری دانش‌آموزان لازم‌التعلیم می‌تواند اقدام به به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات آموزشی از مراکز و مؤسسات غیردولتی به عنوان یکی از روش‌های تامین نیروی انسانی نماید، با عنایت به سیاستهای جذب نیروی انسانی و مفاد مندرج در مجوز استخدام دستگاههای اجرائی به شماره ۹۹۶۶۵ مورخ ۰۳/۱۲/۱۴۰۱ سازمان اداری و استخدامی به کارگیری نیروی خرید خدمات آموزشی و قرارداد کار معین جدید در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
مقدور نبوده و مطابق بخشنامه شماره ۱۳۹۶۹۵/۷۰۰ مورخ ۰۱/۰۷/۱۴۰۲ بکارگیری نیروهای خرید خدمات آموزشی شاغل در سنوات گذشته که شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای آنان احراز گردیده است صرفاً در استان‌هایی که کمبود نیروی انسانی آن پس از اقدام حداکثری تامین نیرو برابر مفاد مندرج در شیوه نامه ساماندهی نیروی انسانی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ مرتفع نشده است، در سقف سهمیه سال تحصیلی گذشته امکان پذیر می‌باشد. متذکر می‌گردد در بند (۲-۳- الف) ماده۳ (فرآیندها و سازوکار اجرایی) شیوه نامه اجرایی خرید خدمات آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به مدیران کل ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تکلیف گردیده به منظور تحقق عدالت آموزشی و اجتناب از تحمیل محرومیت مضاعف به دانش‌آموزان مشمول طرح استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی بطور متمرکز در یک مدرسه دولتی جایز نیست و ساماندهی و توزیع اینگونه نیروها متناسب با نیاز همه مدارس دولتی و در تکمیل کادر مجرب آموزشی آن مدارس صورت پذیرد. لازم به ذکر است در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های وزارت متبوع، امکان تشکیل و استمرار مدارس و کلاس‌های کمتر از ۵ نفر دانش‌آموز در مناطق کمتر توسعه یافته، محروم و نقاط مرزی با صرفه‌جویی در مناطق پر تراکم شهری میسور بوده که این امر سبب جلوگیری از ترک تحصیل و پوشش حداکثری دانش‌آموزان لازم تعلیم به‌خصوص در مناطق محروم، کم برخوردار و مرزی گردیده است. لازم به ذکر است با عنایت به اهمیت کیفیت آموزشی و توجه ویژه به کلاس‌های چند پایه در مناطق روستایی و دور افتاده به منظور فراهم آوردن امکان تحصیل دانش‌آموزان محروم و اجرای طرح روستا مرکزی و تخصیص ساعت غیرموظف به معلمان به منظور ارتقا کیفیت آموزشی از سیاست گذاری‌های این وزارت در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ می‌باشد. همچنین به منظور رعایت عدالت آموزشی و در راستای توجه به مدارس عادی دولتی و ارتقای کیفیت آموزشی این مدارس از جمله راهکارهای پیشنهادی شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ آن است که به گونه‌ای برنامه ریزی گردد تا نیمی از ساعات تدریس دبیران مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد و… در مدارس دولتی عادی ساماندهی شود که امکان تحقق ان در زیر سامانه مدیریت منابع انسانی نیز فراهم گردیده است.