رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: متاسفانه وضعیت ترافیک تهران از مرز بحران گذشته است و در قعر مشکلات ترافیکی قرار گرفته‌ایم.به گزارش ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این که شرایط سخت ترافیکی فقط مختص روزهای بارانی نیست و همواره در تهران وجود دارد، گفت: متاسفانه وضعیت ترافیک تهران از مرز بحران […]


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: متاسفانه وضعیت ترافیک تهران از مرز بحران گذشته است و در قعر مشکلات ترافیکی قرار گرفته‌ایم.به گزارش ایلنا،
سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این که شرایط سخت ترافیکی فقط مختص روزهای بارانی
نیست و همواره در تهران وجود دارد، گفت: متاسفانه وضعیت ترافیک تهران از مرز بحران گذشته است و در قعر مشکلات ترافیکی قرار گرفته‌ایم. تشکری هاشمی با تاکید بر این که باران و برف در افزایش تراکم ترافیک موثر هستند، اما این مشکل مقید به این موضوع نیست، اظهار داشت: درست است که این موارد، شدت ترافیک را بیشتر می‌کند، اما باید تاکید کنم که وضعیت ترافیکی تهران و ارائه خدمات به هیچ وجه مناسب نیست. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هرچند مدیریت کنونی مسئولیت دارد، اما مشکلات فعلی نتیجه چندین سال مدیریت اشتباهی است که در گذشته وجود داشته است و آن را ارزان اداره کردن شهر می‌خواندند، ولی به دلیل عدم تامین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مردم به سمت خودروهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی رفته‌اند. وی همچنین با اشاره به افزایش کرایه تاکسی‌ها در روزهای بارانی گفت: در مصوبه تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های شهر تهران و در تبصره سوم ماده ۱۸ این مصوبه، آمده است که به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در صورت راه‌اندازی سامانه هوشمند و در شرایط آب‌وهوایی نامساعد، تا سقف ۱۵ درصد به کرایه تاکسی‌ها اضافه کند. تشکری هاشمی تصریح کرد: اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل‌ونقل هوشمند، مناسب و برخط برای نظارت است که تا کنون این سامانه ایجاد نشده است؛ بنابراین تاکسی‌ها فعلا مجاز به استفاده از این قاعده نخواهند بود. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه روزانه ۲۲ میلیون پاره‌سفر در تهران انجام می‌شود، گفت: در این میان سهم اتوبوسرانی حدود ۸۰۰ هزار پاره‌سفر و سهم مترو حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار پاره سفر است و این یعنی مابقی سفرها با خودروی شخصی و موتورسیکلت انجام می‌شود. وی با بیان این که تاکسی را نمی‌توان حمل‌ونقل عمومی نامید، عنوان کرد: وقتی تمام شبکه ترافیکی قفل می‌شود، باید به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی رفت. در تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر مترو وجود دارد که در این دوره با تکمیل پروژه‌های ناتمام، حدود ۲۰ کیلومتر به آن افزوده شد. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: برای خرید ۷۹۱ واگن جدید قرارداد منعقد شده است و این واگن‌ها از یک سال آینده وارد خواهند شد. اگرچه نوساناتی در توسعه مترو داشته‌ایم، اما روند توسعه مترو در این دوره خوب بوده است و خط ۱۰ کلنگ خورده و برای احداث خط ۸ و ۱۱ نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است. تشکری هاشمی با بیان این که براساس طرح جامع باید ۹ هزار اتوبوس در تهران داشته باشیم، عنوان کرد: روزی ۶ هزار اتوبوس در تهران وجود داشت، اما با عدم نوسازی، تعداد اتوبوس‌های ناوگان به ۲ هزار عدد رسیده و از این تعداد نیز روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه خراب هستند و راهی تعمیرگاه می‌شوند. وی با بیان این که شورای اسلامی شهر تهران برای حل مشکلات حوزه حمل‌ونقل پایتخت، ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه در سال ۱۴۰۲ برای شهرداری تعیین کرد، گفت: بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان از این بودجه بودجه به حوزه ناوگان اتوبوسرانی و مترو اختصاص یافته است. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران همچنین اظهار داشت: در همین راستا قرارداد تامین ۳ هزار اتوبوس و مینی‌بوس با سازندگان داخلی منعقد شده است و به موازات این امر، خرید خارجی نیز صورت می‌گیرد و امیدوارم در سه ماه آخر امسال، و سه ماه ابتدایی سال آینده، بتوانیم از سختی‌های اتوبوسرانی بکاهیم. وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: باید نقایص شبکه معابر رفع و تکمیل شود و درحال حاضر بخش اعظمی از این شبکه، جز رینگ کمربند شرقی (بزرگراه شهید شوشتری) تکمیل شده است. امروز نباید به سراغ بزرگراه‌سازی برویم بلکه باید این پول صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی و جذاب شدن آن جهت افزایش انگیزه شهروندان شود. تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: درحال بررسی طرح جامع حمل‌ونقل شهری تهران و حومه هستیم تا موضوعات ترافیکی آینده پایتخت براساس آن تصمیم‌گیری شود. باید تاکید کنم هیچ کجای دنیا برای حل ترافیک راه‌حل اعجاب‌انگیزی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی و ترویج حمل‌ونقل پاک پیدا نکرده‌اند.