آفتاب یزد- گروه شبکه: صبح روز دوشنبه روند سوخت‌رسانی در ۶۰ درصد جایگاه‌های کشور با مشکل مواجه شد و با توجه به تمهیدات صورت گرفته عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌ها در مرحله نخست به صورت آفلاین و با نرخ ۳۰۰۰ تومانی صورت گرفت، اما در نهایت با وارد مدار شدن تمام جایگاه‌ها، قابلیت سوخت‌گیری با […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: صبح روز دوشنبه روند سوخت‌رسانی در ۶۰ درصد جایگاه‌های کشور با مشکل مواجه شد و با توجه به تمهیدات صورت گرفته عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌ها در مرحله نخست به صورت آفلاین و با نرخ ۳۰۰۰ تومانی صورت گرفت، اما در نهایت با وارد مدار شدن تمام جایگاه‌ها، قابلیت سوخت‌گیری با استفاده از کارت نیز فراهم شد. اما این اتفاق ناشی از یک حمله سایبری بود که توسط گروهکی به نام گنجشک درنده صورت گرفته بود.
در همین راستا عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها گفت: آنچه که باعث اخلال در جایگاه‌های سوخت شد کاملا عامدانه و برای اخلال در حمل و نقل کشور و با هدف بر هم زدن آرامش مردم انجام شد. هادی بیگی نژاد با بیان این مطلب به عصر ایران افزود: ضربه اقتصادی اینگونه اتفاقات برای کشور بسیار زیاد است. وقتی سرمایه گذار خارجی می‌خواهد کار اقتصادی در کشور ما انجام دهد یا گردشگری می‌خواهد به کشور سفری داشته باشد مهمترین مسئله برایش وجود آرامش و امنیت است. وی گفت: وقتی سرمایه گذار می‌بیند که به زیرساخت سوخت اینجا حمله می‌کنند از سرمایه‌گذاری پشیمان می‌شود. از لحاظ گردشگری هم کشور دچار مشکل می‌شود. این حملات برای ایجاد ناامنی روانی در مردم است، برای این است که مردم نتوانند کارهای روزمره‌شان را انجام دهند. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از پروژه نفوذ در کشور مطمئن هستیم، گفت: وقتی چند نفر در تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما جاسوس از آب درمی آیند پس باید انتظار چنین اتفاقاتی را نیز داشته باشیم. روی پیشانی جاسوس ننوشته‌اند که جاسوس است. اصولا جاسوسان کارشان را حرفه‌ای انجام می‌دهند که شناسایی نشوند. وی تاکید کرد: ایران یک کشور مستقل بزرگ با قومیت‌های مختلف و با وسعت و تنوع جمعیتی و اقلیمی است و ممکن است افراد مختلفی در همه جا پیدا شوند. نفوذ برای الان نیست و غربی‌ها از قدیم الایام در این کشور نفوذی داشته‌اند و بعد از انقلاب هم این نفوذی‌ها غیب نشده‌اند و قطعا کار می‌کنند و به فراخور آن لو می‌روند. بیگی نژاد تاکید کرد: ممکن است هر چه جلوتر برویم نفوذی‌ها بیشتر هم شوند و فرآیند کاری آن‌ها نیز تغییر کند. وی بیان کرد: ممکن است از صد عملیات خرابکاری که آن‌ها انجام می‌دهند دو عملیات هم از دست دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما در برود. ما نمی‌توانیم به دستگاه‌های امنیتی ایراد بگیریم چرا که آن‌ها کارشان را به خوبی انجام می‌دهند. در واقع تیم اطلاعاتی امنیتی ما قوی است اما هجمه نفوذ سنگین است.

توضیحات وزیر نفت
بر کسی پوشیده نیست که این اختلال ناشی یک نفوذ و حمله سایبری بوده است که مسئولان امر باید پاسخگوی آن باشد اما وزیر نفت در آخرین اظهاراتش در خصوص این رخداد به‌گونه‌ای صحبت کرده است که انگار قهرمان داستان بوده‌اند درصورتی که ایشان باید در مقام پاسخگویی بر بیایند که چرا از
یک سوراخ دوبار گزیده شده اند. با این حال وزیر نفت با اشاره به اختلال اخیر در جایگاه‌های سوخت کشور و این‌که عده‌ای می‌خواستند مردم را عصبانی کنند، گفت: خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک. به گزارش ایسنا، جواد اوجی گفت: صبح دوشنبه ساعت ۹ تا ۱۰ تعدادی از جایگاه‌های کشور عملیات سوخت‌رسانی‌شان متوقف شد که بلافاصله در شرکت پخش ستاد بحران را تشکیل دادیم و با بسیج ۲۲ هزار نفر از همکاران و با صبوری مردم و پای کار آمدن صداوسیما در همان ساعات اولیه این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها به صورت دستی برقرار شد. وی با بیان این‌که «دیتا سنتر سامانه سوخت در شرکت پالایش و پخش است و خوشبختانه مشکلی پیدا نکرده است» ادامه داد: از عصر روز گذشته هم سامانه کارت سوخت در ۷۸ درصد جایگاه‌ها بالا آمد و اکنون فعال است. وی خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواستند مردم را عصبانی کنند ولی با کار جهادی که کردیم خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند. وزیر نفت گفت: اسم عملیاتشان را گنجشک گذاشته‌اند اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک. وی هم‌چنین گفت: امسال ۹۳ درصد سبد سوختی وزارت نفت در نیروگاه‎ها گاز بوده است و بیش از ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها عرضه شده است. روزانه ۶ میلیون متر مکعب گاز بیشتر به صنایع عرضه شده است. وی با اشاره به این که «کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها در این دولت آغاز شد» گفت: بنده ۳۰ و اندی سال در این صنعت هستم اما فرآیند کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها که در این دولت رقم خورده بی‌سابقه بوده است. وی هم‌چنین گفت: انتقال کارت سوخت به کارت ملی یا کارت بانکی در مرحله کارشناسی است.