آفتاب یزد – گروه شبکه: مجموعه شعر «نامه‌ای به آسمان» محمدرضا شفیعی کدکنی هنوز موفق به دریافت مجوز نشر نشده است. در همین راستا مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد می‌گوید جلسه هیئت نظارت برای بررسی این کتاب برگزار می‌شود. محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: مجموعه شعر «نامه‌ای به آسمان» محمدرضا شفیعی کدکنی هنوز موفق به دریافت مجوز نشر نشده است. در همین راستا مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد می‌گوید جلسه هیئت نظارت برای بررسی این کتاب برگزار می‌شود. محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت صدور مجوز مجموعه شعر جدید محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر، نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی به ایسنا گفت: «نکته‌ای راجع‌به کتاب نداریم؛ منتها کتاب دارد خوانده می‌شود. به چند نفر از اهالی شعر نیز کتاب را داده‌ایم تا بخوانند و نظرشان را بگویند. ان‌شاءالله درباره کتاب تصمیم‌گیری شود. به صورت کلی کتاب در فرایند صدور مجوز است.» او درباره تأخیر در بررسی این کتاب نیز خاطرنشان کرد: «ما تغییراتی در گروه شعر داشتیم و به همین دلیل فرایند صدور مجوز زمان‌بر شده است. برای این‌که شأن استاد شفیعی حفظ شود، هفته گذشته کتاب برای اعضای هیئت نظارت ارسال شده و آن‌ها دارند کتاب را بررسی می‌کنند تا درباره کتاب جمع‌بندی شود. درباره کتاب‌های ویژه، نظر هیئت نظارت را اخذ می‌کنیم تا کار اتقان بیشتری داشته باشد. سالانه ۱۲۰ هزار عنوان کتاب به اداره کتاب می‌آید، به خاطر همین سعی کردیم به فرایند صدور مجوز سرعت‌بخشی کنیم اما رسیدن به یک توازن، زمان‌بر خواهد بود. در سه ماه حضورم در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، با افزودن کارشناسان متبحر سعی کردیم کار صدور مجوز را سرعت ببخشیم».
حالا همین مسئله با واکنش‌هایی روبرو شده است. در همین راستا آرش شفاعی روزنامه‌نگار، در توئیتی از وزارت ارشاد خواست نام‌شاعرانی که قرار است درباره کتاب شعر شفیعی کدکنی نظر بدهند را منتشر کند.
محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه مفید قم هم در گفتگو با یک رسانه در این باره گفته است: «دولت اگر دلسوز کشور است، فردا صبح باید در خصوص وزرای علوم، آموزش و پرورش بازنگری کند. من نمی‌دانم این وزرا کیستند و کجا درس خوانده و چقدر سواد دارند، اما می‌دانم برخوردهایی که با هنرمندان و اهالی سینما و اهالی فرهنگ و استادان و دانشجویان صورت می‌گیرد، کشور را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است. اگر قرار باشد در این مملکت جلوی انتشار کتاب شفیعی‌کدکنی را که یک انسان فرهیخته، بزرگ، دانشگاهی و دانشمند است، گرفته شود باید فاتحه فرهنگ را در این کشور خواند. امیدوارم این خبر دروغ باشد؛ شفیعی‌کدکنی یکی از سرمایه‌های مهم این کشور است. خاطرم است برخوردی که در صدا و سیما و برنامه هویت با مرحوم زرینکوب شد، کیان فرهنگ ما را زیر سوال برد. خوشبختانه در آن برهه، برخی افراد و جریانات فهمیدند، اشتباه کرده‌اند و از کار خود برگشتند. امروز هم شبیه آن کار که در تلویزیون ذیل برنامه هویت شد به نوعی دیگر در عرصه سینما، تلویزیون و… در حال تکرار است. برخی افراد و هنرمندان را به قول خودشان ممنوع‌الکار می‌کنند و افرادی جایگزین آن‌ها می‌شوند که نه مقوله هنر را می‌شناسند، نه دوره‌های لازم را دیده‌اند و نه تخصصی دارند».
> توضیح معاون وزارت ارشاد
حال معاون فرهنگی وزارت ارشاد پس از حاشیه‌های به‌وجودآمده در پی اظهارنظر مدیرکل دفتر توسعه کتاب درباره انتشار کتاب تازه شفیعی کدکنی توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش ایسنا، یاسر احمدوند – معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – در توئیتی نوشته است: «استاد شفیعی کدکنی از مفاخر ادبی ایران است. هیچ محدودیتی برای انتشار آثار ایشان وجود ندارد. اصولاً ارشاد هیچ‌گونه ارزیابی کیفی و علمی درباره آثار ندارد، در هیچ حوزه‌ای نه در حوزه ادبیات و نه حوزه‌های دیگر و مسئولیت محتوایی و کیفی آثار برعهده نویسنده است. ارشاد به مصوبه ۶۶۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دبیرخانه هیئت نظارت عمل می‌کند، اگر مواردی مغایر با آن مصوبه وجود داشته باشد، آن را تذکر می‌دهد که اصلاح شود. اما کیفیت آثار در هیچ زمینه‌ای مربوط به ارشاد نمی‌شود و نویسندگان خودشان مسئولیت کیفیت و ادعاها و مطالبی را که ارائه می‌کنند بر عهده دارند.» معاون فرهنگی ارشاد با بیان این‌که ارزیابی ادبی نسبت به آثار استاد شفیعی صورت نمی‌گیرد، افزوده است: «نه در مورد ایشان بلکه در مورد هیچ فرد دیگری، ارشاد جایگاه ارزیابی ادبی و کیفی ندارد. این شبهه ایجاد شده و لازم است پاسخ داده شود. هیچ محدودیتی در مورد انتشار آثار شفیعی کدکنی وجود ندارد. آثار ایشان هم مثل افراد دیگر ارزیابی ادبی و کیفی نمی‌شود. ایشان از مفاخر ما و چهره‌های عالی حوزه ادبیات هستند و به‌هیچ‌وجه آثارشان به‌عنوان یک اثر در سنجه داوری‌های ادبی در ارشاد قرار نمی‌گیرد.»