آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به این که، ما تاکنون شاهد واکنش‌های اینچنینی از سوی بغداد به دلیل حملات مکرر ترکیه به شمال عراق نبوده ایم، به آفتاب یزد گفت: واکنش‌های مقامات عراقی از سر ناچاری است زیرا هم نمی‌تواند در باره ی وقایع اخیر […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به این که، ما تاکنون شاهد واکنش‌های اینچنینی از سوی بغداد به دلیل حملات مکرر ترکیه به شمال عراق نبوده ایم، به آفتاب یزد گفت: واکنش‌های مقامات عراقی از سر ناچاری است زیرا هم نمی‌تواند در باره ی وقایع اخیر سکوت کند و باید اقلیم را راضی نگه دارد و هم این که گروه‌های عربی که در حاکمیت عراق حضور دارند و نیز رابطه ی چندان خوبی با ایران ندارند بر دولت عراق فشار خواهند آورد فلذا بخشی از این واکنش‌ها را باید پذیرفت ضمن آن که، بین ادعای مسئولان ایرانی و عراقی اختلافاتی وجود دارد به این تعبیر که، عراقی‌ها می‌گویند ما تمام مفاد قرارداد امنیتی با ایران را به اجرا درآورده‌ایم اما ایران نگرانی‌های خود را مطرح می‌کند و معتقد است اتفاقاتی در منطقه ی اقلیم افتاده که امنیت ملی ایران را با خطر مواجه کرده است نظیر آن چه این اواخر در کرمان رخ داد.
عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: اگرچه اقلیم کردستان بخشی از خاک عراق به شمار می‌رود اما همه می‌دانند دولت مرکزی در عراق بر این منطقه کنترلی ندارد زیرا اقلیم کردستان به صورت خودمختار اداره می‌شود، اقتصاد و نیروهای نظامی خودش را دارد با کشورهای دیگر قرارداد منعقد می‌کند و همین مسئله یادآور می‌شود که عراق باید مسئولانه‌تر برخورد کند. وی با طرح این مسئله که؛ ادعا شده حملات اخیر به غیر نظامی‌ها آسیب رسانیده خاطرنشان می‌کند: عراقی‌ها اعتراض خود را مطرح کرده اند، کاردار ایران در عراق را احضار کرده، سفیر خود از تهران را فراخوانده‌اند و نیز گفته‌اند که موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل خواهند کشانید حال باید منتظر ماند و دید این ادعا در ادامه چه تبعات سیاسی در پی خواهد داشت.

کنعانی: حملات سپاه بخشی از مجازات عادلانه علیه متجاوزان به امنیت ایران بود
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه مرکز وابسته به موساد در اربیل و مقر وابسته به تروریست‌ها در ادلب گفت: اقدام صورت گرفته، در راستای دفاع مقتدرانه از حاکمیت و امنیت کشور، مقابله با تروریسم و بخشی از مجازات عادلانه جمهوری اسلامی علیه متجاوزان به امنیت کشور بود.به گزارش ایسنا، «ناصر کنعانی» افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی صلح، ثبات و امنیت منطقه است و به رعایت حاکمیت و تمامیت سرزمینی کشورها پایبند است، در عین حال در استفاده از حق مشروع و قانونی خود برای برخورد بازدارنده با منابع تهدید‌کننده امنیت ملی و نیز دفاع از امنیت شهروندان خود و تنبیه جنایتکاران تردید نخواهد کرد.
وی در ادامه گفت: در حالی که دشمن با محاسبات غلط خود، دست به جنایت علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران زد، جمهوری اسلامی با توان بالای اطلاعاتی خود، در یک عملیات دقیق و هدفمند، مقرهای جنایتکاران را شناسایی و با استفاده از پرتابه‌های دقیق و نقطه زن، آنها را هدف قرار داده است و این بخشی از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اقدام‌کنندگان علیه امنیت ملی ایران و امنیت شهروندان ایرانی بود. کنعانی افزود: تروریسم یک تهدید فراگیر جهانی است و ایران در عزم خود برای مبارزه با تروریسم در چارچوب همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی مصمم است.

حملات به اقلیم کردستان، علی اف و آذربایجان را به فکر فرو خواهد برد
فرجی راد در ادامه می‌گوید: آن چه مسلم است این که، مسائل ایران و اسرائیل در حال شدیدتر شدن است. اگرچه آتش جنگ در غزه فروکش کرده اما و از آن جایی که نتانیاهو به فضای جنگی برای باقی ماندن در قدرت نیاز دارد چه بسا با کاهش سطح تنش با حماس این بار لبنان را هدف قرار دهد و همچنین معطوف به خارج مرزهای خود خواهد شد. وی می‌افزاید: به طور طبیعی وقتی بین مسئله ی ایران و اسرائیل تشدید شود در مرزهای جمهوری اسلامی ایران علنی‌تر فعالیت خواهد کرد فلذا معتقدم بدون این که لفظ «هشدار» را به کار ببندیم باید بگوییم علی اف و آذربایجان پس از حملات موشکی به سوریه و عراق باید بیاندیشد و تغییری در مواضع خود ایجاد کند.

تفاوت ناامنی‌ها در شمال غربی و شرق و جنوب شرقی ایران
عبدالرضا فرجی راد در ادامه و در پاسخ به این پرسش که؛ «ناامنی در مرزهای شمال و شمال غربی چه شباهت‌هایی با ناامنی در شرق و جنوب شرق ایران دارد؟» گفت: آن چه در مرزهای شمال و شمال شرقی ایران رخ می‌دهد کنترل شده است، نفوذ اسرائیل در اقلیم کردستان کاملا تحت کنترل اقلیم است در آذربایجان نیز به همین گونه اما در شرق و جنوب شرق ایران نمی‌توان گفت طالبان و دولت مرکزی در پاکستان اشراف کامل دارند آن هم بر ایالت بزرگ و بیابانی‌ای به نام بلوچستان.
وی می‌افزاید: آن چه در جنوب شرق و شرق ایران رخ می‌دهد بیشتر توسط گروه‌هایی است که در مرکز تروریست‌های جهان اسکان دارند. پیوستگی برخی گروه‌های تروریستی در پاکستان که گروه‌های متنوعی نیز هستند به گونه‌ای نیست که بتوانیم آن را با اتفاقات در شمال و شمال غربی ایران مقایسه کنیم به این تعبیر که نمی‌توانیم مدعی باشیم دولت پاکستان از فعالیت گروه‌هایی چون جیش العدل، گروه ریگی، داعش که بخشی از آن‌ها را تاجیک‌ها تشکیل می‌دهند خبر دارد.

از کردها و اقلیم گلایه مندیم!
این دیپلمات با اشاره به رابطه ی دیرینه ایران و کردها(قبل و پس از انقلاب) می‌گوید: اساساً از کردها و اقلیم انتظار نداریم به عنوان همسایه ی ایران با ده‌ها سال ارتباط نزدیک دست به اقداماتی بزنند که خلاف امنیت ملی در ایران باشد. اصلاً باید از آن‌ها پرسید چرا باید حساسیت به وجود آورده شود؟ طی این سال‌ها که ایرانی‌ها از دل و جان، چه قبل از انقلاب، چه در زمان صدام و چه زمانی که داعش بیش از دو ـ سوم اقلیم را اشغال کرده بود، اسرائیلی‌ها کجا بودند؟ چه کمکی می‌توانند به اقلیم ارائه دهند که ایران نتواند؟
فرجی راد با پیشنهاد دیپلماسی مقدم بر فشار می‌گوید: عراق نخست ثابت کند بر تمام خاک عراق احاطه دارد که خوب می‌دانیم ندارد سپس این چنین واکنش نشان دهد ضمن آن که ما نیز باید دیپلماسی فعال‌تری در قبال با اقلیم اتخاذ کنیم، رفت و آمدهای بیشتری داشته باشیم زیرا هم اقلیم برای ایران مهم است و هم ایران برای اقلیم در این بین اعتماد سازی، رفع کدورت‌ها و تلاش برای روابطی صمیمانه‌تر می‌تواند بسیاری از این مسائل را حل کند.
وی با تأکید بر این که دیپلماسی بهترین پیشنهاد است خاطرنشان کرد: اقلیم و دولت مرکزی در عراق باید بپذیرند هر گونه حرکتی که باعث نگرانی‌های امنیتی در ایران شود محکوم است فلذا معتقدم در نخستین گام مثلثی بین بغداد، تهران و اقلیم شکل بگیرد و مشکلات و اختلافات از طریق گفتگو حل شود زیرا در نظام بین‌الملل، قهر و دوری گزیدن هرگز هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.