درحالی که دبیرکل سازمان ملل متحد در یک اقدام قانونی خواستار اعمال ماده ۹۹منشور سازمان ملل متحد شد و به فوریت خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب آتش بس فوری در فلسطین اشغالی شده ولیکن برخلاف همه اصول دیپلماتیک وبرخلاف ادعاهای سردمداران آمریکا در حمایت دروغین از مظلومین و ستمدیدگان با […]

درحالی که دبیرکل سازمان ملل متحد در یک اقدام قانونی خواستار اعمال ماده ۹۹منشور سازمان ملل متحد شد و به فوریت خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب آتش بس فوری در فلسطین اشغالی شده ولیکن برخلاف همه اصول دیپلماتیک وبرخلاف ادعاهای سردمداران آمریکا در حمایت دروغین از مظلومین و ستمدیدگان با وتوی آتش بس پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر سیاست دوگانه و خوی ددمنشی و کودک‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی را به کرسی نشاند و با این اقدام ضد حقوق بشری متاسفانه کماکان شاهد تجاوز آشکار به غیرنظامیان و بی گناهان هستیم و دولت آمریکا برخلاف همه موازین قانونی و حقوقی و بین‌المللی و دیپلماتیک حمایت تمام و کمال خویش را از اسرائیل و اقدامات جنایت‌کارانه‌اش هویدا ساخت و قدرت نامشروع خویش در حمایت از این همه قتل و کشتار و تخریب برملا کرد و حیثیت بین‌المللی و اعتبار جهانی خویش را بیش از پیش به فنا داد. ایالات متحده آمریکا اصلی‌ترین حامی و پشتیبان رژیم صهیونیستی بوده و اگرحمایت‌های مختلف مالی و پشتیبانی و لجستیکی و تسلیحاتی و سیاسی و دیپلماتیک آمریکا نبود قطعا اسرائیل جرات نداشت اینگونه گستاخانه وشنیعانه به قتل و کشتار و تخریب و بمباران مناطق مسکونی و نسل‌کشی آشکار و سیاست سرزمین سوخته روی آورد.

بی‌شک وتردید اینگونه وتوی قطعنامه آتش بس به مثابه مشارکت مستقیم در قتل و جنایت علیه فلسطینیان مظلوم تلقی می‌شود و تنها رژیمی که این اقدام ناصواب را تحسین کرد رژیم صهیونیستی اسرائیل بود و همانگونه که سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده این بی‌توجهی
ظالمانه به رنج غیرنظامیان در نوار غزه است، این اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل متحد رسما ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی و مراجع حقوقی جهانی را برملا کرد و ثابت کرد این‌گونه نهادهای بین‌المللی ابزاری در دست قدرتهای سلطه‌گر برای رسیدن به منافع و دست یافتن به مطامع گروهی و عملا هیچ خاصیتی ندارند و اگر ارزش واعتباری داشت اجازه نمیداد ظرف مدت ۶۳روز بیش از ۱۷هزار و۳۰۰نفر قربانی این حملات وحشیانه شوند این خبر در شرایطی منتشر شده که ایالات متحده آمریکا بامداد شنبه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد. رابرت ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت که واشنگتن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند. او مدعی شد چنین اقدامی بذر جنگ بعدی را می‌کارد. آمریکا از زمان آغاز حملات نظامی اسرائیل در غزه اصلی‌ترین حامی این رژیم بوده و با ارسال سلاح و حمایت‌های سیاسی به شعله‌ور کردن آتش جنگ کمک کرده است. دولت جو بایدن در هفته‌های آغاز جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود که کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود، نیست. این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده تحت فشار قرار دهد. آمریکا به طرز بی‌شرمانه‌ای از وتوی خود استفاده تسلیحاتی کرد و اعتبار و توانایی خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کرد. قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی در نشست جمعه شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رای مخالف و انگلیس دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند.
امارات متحده عربی پیش‌نویس قطعنامه کوتاهی را به شورا  ارائه داده بود که خواستار «آتش‌بس فوری بشردوستانه» بود و از حمایت کشورهای عربی و اسلامی برخوردار بود. قطعنامه پیشنهادی که به تصویب شورای امنیت نرسید، با ابراز نگرانی شدید از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین، تاکید می‌کرد که جمعیت غیرنظامی فلسطین و اسرائیل باید بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه محافظت شوند.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه‌ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود. طبق ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع‌رسانی کند.» با این وضعیتی که امور مهم بین‌المللی و جان هزاران بی‌گناه در گرو تصمیمات برخی سیاست‌مداران همانند اعضای شورای امنیت و خصوصا وتوی برخی قطعنامه‌ها قرار دارد لازم است کشورهای مستقل و اسلامی و آزادی خواه در پی تشکیل سازوکارهای متناسب برای خنثی نمودن اینگونه تصمیمات و اقدامات خلاف حقوق بشری و یکجانبه‌گرایانه باشند تا بیش ازپیش شاهد قربانی شدن بی‌گناهان نباشیم.