آفتاب یزد- گروه شبکه: معاون اول رئیس‌جمهوری در بخشنامه‌ای اعلام کرد که واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز (لوازم خانگی) مجاز است. در بخشنامه محمد مخبر خطاب به وزارتخانه‌های نیرو، کشور، راه، صنعت، آموزش و پرورش، نفت و سازمان ملی استاندارد، آمده است: «واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات و اجرای […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: معاون اول رئیس‌جمهوری در بخشنامه‌ای اعلام کرد که واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز (لوازم خانگی) مجاز است. در بخشنامه محمد مخبر خطاب به وزارتخانه‌های نیرو، کشور، راه، صنعت، آموزش و پرورش، نفت و سازمان ملی استاندارد، آمده است: «واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات و اجرای اجباری استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی، فقط با دو رتبه برتر انرژی و بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ملی معیار مصرف انرژی تجهیزات انرژی‌بر برقی خانگی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری، مجاز بوده و باید از واردات تجهیزات مذکور با رتبه‌های انرژی پایین‌تر جلوگیری به عمل آید.»
این خبر مسرت بخشی است که با واکنش‌های مثبت کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. درواقع با این مصوبه مردم در لوازم برقی، حق انتخاب، کیفیت و قیمت مناسب را دارند. اما در این میان یک نگرانی هم وجود دارد و آنهم این است که آزادسازی بدون ضابطه، بدون شک بازار ایران را به جمعه‌بازار تولیدات چینی تبدیل خواهد کرد به این دلیل که برندهای معتبر به دلیل تحریم‌ها قادر به همکاری با بازار ایران نیستند.

توضیح معاون وزیر صمت درباره واردات لوازم خانگی
اما رئیس سازمان توسعه تجارت درباره واردات لوازم خانگی به ارائه توضیحاتی پرداخت. به گزارش ایسنا، مهدی ضیغمی در پاسخ به سوالی درباره لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی اظهار کرد: درباره واردات لوازم خانگی معاون مربوطه در وزارت صمت باید توضیح دهد و جزئیات واردات لوازم خانگی بسته به اینکه چه نوع لوازم خانگی باشد و برای اصلاح روند انرژی باشد متفاوت است. اگر الان بگویم واردات آزاد شده، ممکن است درباره تمام گروه‌های کالایی درست نباشد.

> واکنش کاربران
حالا آزادسازی واردات لوازم خانگی با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. یکی از کاربران در این باره نوشته است: «چه عجب. چی شده دلشون برای پول ما بدبختا سوخت و واردات رو آزاد کردند. پول گزاف می‌دادیم ویه مشت جنس بی‌کیفیت بهمون مینداختن و فقط سرمایه دار این وسط سود کلان می‌کرد».
کاربر دیگری گفته است: «در کنار این مسئله، این نگرانی هم وجود داره که فقط لوازم چینی و ترکیه‌ای رو مجوز ورود بدن. اونم با تعرفه بالا. در کل من که امیدی ندارم».
دیگری نوشت: «باور کنید آزادسازی لوازم خانگی هم از جنس آزادسازی خودرو است. مثلاً برای خرید یک دستگاه فریزر مارک بوش آلمان، پیش ثبت نام کرده و پول از مردم گرفته بعد از یک سال به ۵-۶ برابر قیمت جهانی به مردم تحویل می‌دهند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «همین الان هم بازار از لوازم خانگی خارجی قاچاق اشباع است. منتها مردم پول ندارند مانند چند سال قبل با دلار ۵۲ هزار تومانی خرید کنند».
کاربر دیگری گفته است: «چه عجب یه مصوبه به نفع مردم بود».