آفتاب یزد- گروه شبکه: چقدر عمر هوای تازه در کشور ما کوتاه است، درست به اندازه بارانی که می‌بارد. یعنی تا زمانی که باران می‌بارد هوا تمیز و قابل تنفس است اما به محض پایان بارندگی هوای آلوده جایگزین آن می‌شود. دیروز هوای تهران بارانی بود ولی بعد از مدت کوتاهی مدیریت بحران هشدار داد […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: چقدر عمر هوای تازه در کشور ما کوتاه است، درست به اندازه بارانی که می‌بارد. یعنی تا زمانی که باران می‌بارد هوا تمیز و قابل تنفس است اما به محض پایان بارندگی هوای آلوده جایگزین آن می‌شود. دیروز هوای تهران بارانی بود ولی بعد از مدت کوتاهی مدیریت بحران هشدار داد که امروز هوای تهران بار دیگر در آلودگی غوطه‌ور خواهد شد. در این رابطه حامد یزدی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد افزایش آلودگی هوا
خبر داد و گفت: «از عصر چهارشنبه تا روز شنبه ۱۱ آذرماه در نیمه جنوبی و مناطق
مرکزی استان تهران با روند افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس روبرو خواهیم بود. ازهمین رو شهروندان دارای بیماری زمینه‌ای، قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند».
البته سالهاست که در فصل سرد سال با آلودگی هوا مواجه هستیم اما هر سال یک منبع آلودگی بیشتر از بقیه بولد می‌شود. مثلا دیروز شورای شهری‌ها مازوت سوزی را مهم‌ترین عامل آلودگی
هوا دانستند.

مازوت سوزی از دلایل آلودگی هوا در تهران است
در همین راستا رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته گفته قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سازی انجام نشود، اظهار کرد: شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت‌سوزی و موارد اینگونه است. به گزارش ایسنا، سوده نجفی با بیان اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته موضوعی را مطرح کرد مبنی بر اینکه قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سازی انجام نشود، اظهار کرد: این موضوع به نوعی شفاف‌سازی است، اما سوال من این است که وظیفه رئیس سازمان محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات شانه خالی کردن از اجرای قانون وعدم انجام مسئولیت‌های اصلی سازمان است. وی افزود: وقتی کسی که مسئولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا دارد، چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، چه انتظاری از دیگر مسئولان باقی می‌ماند؟ شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت سوزی و موارد اینگونه است، اما متاسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به ویژه مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی در تبیین این موضوع اولین نهادی که در این روزهای آلودگی هوا مورد انتقاد است مدیریت شهری است و شهروندان خواستار حل این موضوع از سوی مدیریت شهری هستند.

اما رئیس شورای اسلامی شهر تهران، آلودگی هوای تهران را حاصل مجموعه‌ای از اقدامات انجام نشده در این باره دانست و خواستار توضیح مسئولان ذیربط در این باره شد و گفت: امیدواریم همانطور که می‌گویند در تهران از مازوت استفاده نشود. به گزارش ایسنا، مهدی چمران در خصوص استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران گفت: گفته می‌شود که شاید در نقاط دیگر کشور از سوخت مازوت استفاده شود، اما در تهران چنین چیزی نیست، امیدواریم که همان گونه باشد که می‌گویند و رئیس سازمان محیط زیست هم قول دهد که در تهران از مازوت استفاده نشود. وی استفاده از گازوئیل در اتوبوس‌ها را خطرناک‌تر از مازوت دانسته و هشدار داد: گازوئیل استاندارد در حال حاضر در اروپا ۲۵ پی‌پی‌ام است و حداکثر این استاندارد ۵۰ پی‌پی‌ام است، برای اتوبوسرانی تهران هم گازوئیل ۵۰۰ پی‌پی‌ام پیش‌بینی شده است که البته با این استاندارد به اتوبوس‌های تهران ارائه نمی‌شود، شنیده‌ها هم حاکی از آن است که گازوئیل مورد استفاده اتوبوس‌ها در حد ۵۰۰۰ پی‌پی‌ام بوده و این مسئله در خصوص سایر نقاط کشور نیز صادق است که تصفیه آن کار بسیار مشکلی است. وی افزود: نمی‌گوییم که این مسئله همه مشکل آلودگی هوای تهران است؛ اما بدون شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها بوده و آلودگی را تشدید می‌کند، همانگونه که قرار بود موتورخانه‌ها هم تعمیر، بازسازی و استانداردسازی شود که این اقدام هم انجام نمی‌شود. در خصوص بنزین هم پیشنهاداتی ارائه شده که آن هم بی‌نتیجه بوده و اقدام موثری در این باره نیز انجام نشده است. چمران از مسئولین ذیربط درخواست کرد که در این باره توضیح دهند که آیا گازوئیل ۵۰۰ پی پی‌ام را به شرکت واحد ارائه می‌دهند؟ و اگر خیر باید میزان گوگرد، اندازه‌گیری شده و توضیح دهند چرا این خدمات به صورت استاندارد به شرکت واحد ارائه نمی‌شود. رئیس شورا با تاکید مجدد بر این نکته که دلیل آلودگی هوای تهران تنها این موارد نیست، گفت: آلودگی هوا نتیجه مجموعه اقدامات انجام نشده در این باره است و مسئله گازوئیل نیز می‌تواند یکی از همین موارد باشد که باید حل شود.