دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته خواستار همکاری سازمان‌های ذی‌ربط دولتی در برگزاری همایش اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال-جنوب شد و گفت: هند تمایلی به توسعه این کریدور ندارد. مسعود پل‌مه در نشست خبری همایش بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال-جنوب اظهار کرد: همایش مذکور با همکاری مستقیم سازمان بنادر و […]

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته خواستار همکاری سازمان‌های ذی‌ربط دولتی در برگزاری همایش اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال-جنوب شد و گفت: هند تمایلی به توسعه این کریدور ندارد.
مسعود پل‌مه در نشست خبری همایش بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال-جنوب اظهار کرد: همایش مذکور با همکاری مستقیم سازمان بنادر و دریانوردی، اتاق ایران، بخش خصوصی و وزارت امور خارجه برای معرفی ظرفیت‌های داخلی کشور در کریدور شمال-جنوب به ذی‌نفعان برگزار خواهد شد.
وی با یادآوری این‌که سال گذشته نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور شمال-جنوب را در چابهار برگزار کردیم، افزود: در این نشست ۱۵۰ -شخص-موثر تجاری از بخش خصوصی و ۷۰ مسئول مستقیم از سازمان‌های دولتی در حوزه مرتبط حضور داشتند.
وی تصریح کرد: در این همایش موضوعات متعدد این بخش احصا و به استحضار مسئولان امر رسید. برخی از این مسائل اجرایی شده و امیدواریم با توجه به اهمیت بندر چابهار سایر مسائل نیز با هدف توسعه کریدور شمال-جنوب اجرایی شود.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به محورهای برگزاری همایش اقتصاد دریامحور ایران، گفت: کریدور شمال-جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین‌المللی و افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای در قالب در عملکرد کریدور شمال-جنوب با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس، حمل‌ونقل ریلی زمینه‌ساز تنوع و توسعه مبادلات تجاری در کریدور شمال-جنوب، حمل‌ونقل جاده‌ای نقطه قوت کریدور شمال-جنوب، بندر چابهار دروازه‌ای جدید برای ارائه خدمات چندوجهی کریدور شمال-جنوب، بنادر پیشران ارزش‌افزوده زنجیره تامین و افزایش سهم ایران در حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل‌ونقل ترکیبی کریدور شمال-جنوب، نقش دولت‌ها در حکمرانی برای توسعه پایدار اقتصادی، تنظیم‌گری قوانین و تسهیل‌گیری و مانع‌زدایی از فعالیت‌های لجستیکی کریدور شمال-جنوب از جمله محورهای برگزاری همایش مذکور هستند.
پل‌مه با بیان این‌که انتظار داریم سازمان‌های تحت نظارت وزارت راه وشهرسازی که مسئولیت مُدهای مختلف حمل‌ونقل را بر عهده دارند همکاری همه‌جانبه‌ای برای برگزاری این همایش داشته باشند در پاسخ به پرسش در خصوص خروجی همایش سال گذشته در بندر چابهار، گفت: یکی از نتایج همایش سال ۱۴۰۱ در چابهار، رقابتی شدن و تخفیف‌های بسیار خوب تعرفه‌های بندری بود. ضمن این‌که سازمان بنادر و دریانوردی برای تسهیل حضور بخش خصوصی تا ۷۵ درصد در تعرفه‌های بندری تخفیف ارائه می‌کند.


وی گفت: به همین دلیل مسیرهای جدیدی از مبدا و مقصد چابهار برقرار شده است، خوشبختانه بیش از سهمی که در سال گذشته در حوزه بندر و دریا ابتیاع شده بود فعالیت‌ها انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: بخشی از تخفیف‌ها در گذشته برقرار بوده که برای اعمال آن باید افراد متقاضی می‌شدند. پس از نشست چابهار و احصا مشکلات، سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه‌های مختلف تجدیدنظر کرد و برای چابهار به‌عنوان الگوی پیشرو تخفیفات بیشتری را در نظر گرفتند.
وی همچنین با اشاره به‌عدم همکاری هند و روسیه در توسعه کریدور شمال-جنوب اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲ میلادی روسیه ۸۴۱ میلیون تن بار «دریا برد» داشته که تقریباً یک درصد از کریدور شمال-جنوب به‌ویژه از مسیر دریا حمل شده است. باید این مسئله را واکاوی کنیم؛ هدف از برگزاری همایش این است که اساسا آیا دست‌اندرکاران بخش خصوصی و دولتی در ایران از مسئولیت‌هایی که بر عهده داشته‌اند خوب استیفا کرده‌اند که صاحبان کالا تمایلی برای انتقال بار از قلمرو ایران نداشته‌اند.
به گزارش تسنیم؛ وی ادامه داد: یا این‌که به دلیل نقصان در دریافت ارتباط و اطلاعات برای طرف خارجی، این اتفاق افتاده است.