آفتاب یزد ـ رضا بردستانی/خبرنگار بین‌الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به حملات اسرائیل به لبنان به آفتاب یزد گفت:« در حالی که همه منتظر اقدامات حزب الله بودند این اسرائیل بود که به لبنان حمله کرد. فرجی راد می‌افزاید: اسرائیل به دنبال تحریک مردم لبنان و دیگر گروه‌ها علیه «حزب الله» است تا […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی/خبرنگار بین‌الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به حملات اسرائیل به لبنان به آفتاب یزد گفت:« در حالی که همه منتظر اقدامات حزب الله بودند این اسرائیل بود که به لبنان حمله کرد. فرجی راد می‌افزاید: اسرائیل به دنبال تحریک مردم لبنان و دیگر گروه‌ها علیه «حزب الله» است تا به نوعی با ایجاد ترس از وارد شدن لبنان و اسرائیل به جنگی گسترده به اصطلاح «بازدارندگی» ایجاد کند این در حالی است که سید حسن نصرالله و حزب الله از ابتدای شروع «طوفان الاقصی» همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره کردم؛ هوشمندانه و مسئولانه در قبال بحران غزه رفتار کرده است.

الحوثی: آماده نبرد با صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی هستیم
رهبر انصارالله یمن در اظهاراتی از نشست اخیر کشورهای عربی و اسلامی در ریاض به شدت انتقاد کرد و آن را در سطح یک مدرسه ابتدایی توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن طی سخنرانی در آستانه چهلمین روز از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت: زمانی که امت اسلامی روح جهادی و عشق به شهادت را از دست بدهد از دشمن شکست خواهد خورد و متاسفانه امت ما به مرحله‌ای رسیده است که یهودیان بتوانند آن را به ذلت بکشند. موضع بیش از یک میلیارد مسلمان در خصوص مشکلات و رنج‌های هفتاد ساله ملت فلسطین، موضعی محدود و ضعیف است. غزه اکنون شاهد جنایت‌های نسل‌کشی حتی در مساجد، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز بین‌المللی است که در آن‌ها پناه برده‌اند. رهبر انصارالله یمن تاکید کرد: آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد نشان‌دهنده میزان مظلومیت ملت فلسطین و کوتاهی اسفبار عربی و اسلامی است. وجدان بسیاری از افراد امت اسلامی مرده است و صحنه‌هایی که در غزه رخ می‌دهد باید وجدان‌ها را بیدار کند. نوار غزه اکنون در محاصره اسرائیلی-عربی مشترک است و کشورهای همجوار به طور جدی تلاش نمی‌کنند که غذا، دارو و نیازهای انسانی به آن منطقه برسد.

نظام‌های عربی اراده‌ای برای اقدام جدی درباره غزه را ندارند
الحوثی با انتقاد شدید از کشورهای عربی گفت: نظام‌های عربی جدیت و اراده برای اقدام جدی در خصوص غزه را ندارند. نشست سران عربی و اسلامی به‌رغم آن‌که ۵۷ کشور در آن شرکت داشتند اما موضع و یا اقدام عملی به همراه نداشت و این امر بسیار غم‌انگیز است. نشستی که می‌گویند تمام مسلمانان در آن شرکت داشتند تنها نتیجه آن مطالبه کلامی است و هیچ اقدام عملی به همراه ندارد، آیا قدرت یک میلیارد و نیم مسلمان همین است؟ ۵۷ کشور عربی و اسلامی با این وزن و جایگاه بیانیه‌ای صادر کردند که از یک مدرسه ابتدایی و یک شخص می‌تواند صادر شود. عبدالملک بدرالدین الحوثی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی کشورها پیشنهادات بهتری داشتند که گام‌های عملی را نیز شامل می‌شد اما کشورهای دیگر و در راس آن‌ها عربستان این امر را نپذیرفت تا در نهایت یک بیانیه بسیار معمولی صادر کنند و اسرائیلی‌ها آن را به سخره بگیرند. موضع برخی کشورهای عربی حتی در سطح برخی کشورها که نه عربی هستند و نه اسلامی مانند کلمبیا و برخی کشورهای آمریکای جنوبی هم نیست زیرا آن‌ها رژیم صهیونیستی را تحریم کردند.

برخی کشورهای عربی با آمریکایی‌ها هم‌دست هستند
رهبر انصارالله یمن ادامه داد: برخی کشورهای عربی نه تنها در حمایت از غزه کوتاهی می‌کنند بلکه به طور غیرعلنی با آمریکایی‌ها هم‌دست هستند تا صهیونیست‌ها هر کاری بخواهند در غزه انجام دهند. برخی کشورهای عربی می‌خواهند که غزه را از سلطه مجاهدان در بیاورند و آن را تحت سلطه مستقیم رژیم صهیونیستی و یا دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان) قرار دهند؛ دولتی که حتی کنترل کرانه باختری را ندارد تا بتواند کنترل غزه را در دست بگیرد. الحوثی با انتقاد شدید از جشنواره‌ها و همایش‌های رقص و آوازی که در عربستان برگزار می‌شود، گفت: در حالی که نوار غزه در معرض جنایت است و مردم فلسطین رنج و مشکلات فراوان دارند، عربستان از گروه‌های غربی میزبانی می‌کند و خواننده یهودی در همایش خود آورده است که به خداوند متعال اهانت می‌کند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنایت علیه بشریت ۲ روی یک سکه هستند
عبدالملک بدرالدین الحوثی همچنین تاکید کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنایت و سرکشی علیه جوامع بشری دو روی یک سکه هستند. آمریکا انواع حمایت‌های نظامی، تسلیحاتی و سیاسی از رژیم صهیونیستی می‌کند، آن‌ها میلیاردها دلار حمایت مالی از رژیم صهیونیستی می‌کنند. علاوه بر آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و تمام کشورهای غربی از دشمن صهیونیستی حمایت می‌کنند. رهبر انصارالله یمن گفت: موضع ملت ما از همان آغاز تجاوزها به غزه موضعی روشن و شرافتمندانه بود و ما از همان روز اول اعلام کردیم که در کنار ملت فلسطین و مقاومت آن ایستادگی می‌کنیم. اگر راه زمینی برای ما فراهم شود تا به فلسطین برسیم صدها هزار مجاهد یمنی برای مبارزه به آنجا خواهد رفت. از کشورهایی که میان ما و فلسطین تفاوت جغرافیایی قائل هستند می‌خواهیم که گذرگاه زمینی ایجاد کنند تا به فلسطین اشغالی برسیم. الحوثی در پایان گفت: ما حملات موشکی و پهپادی علیه رژیم صهیونیستی انجام دادیم که آخرین آن‌ها روز گذشته بود و به این حملات ادامه می‌دهیم. چشم‌هایمان باز است و تحرکات کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و باب المندب را رصد می‌کنیم. دشمن جرات ندارد پرچم خود را بر روی کشتی‌هایش قرار دهد و خود را استتار می‌کند.

حوثی‌ها اسرائیل را تحت فشار روانی ـ سیاسی قرار داده اند
عبدالرضا فرجی راد در گفتگو با آفتاب یزد، در بررسی نقش چهار کشور عراق، سوریه، یمن و لبنان
(حزب الله) و تأثیر این کشورها بر بحران غزه با مهم ارزیابی کردن اقدامات «حوثی ها» از منظر سیاسی و روانی خاطرنشان کرد: اگر خواسته باشیم تأثیر یمنی ها(حوثی ها) بر بحران غزه را صرفاً از منظر نظامی بررسی کنیم قاعدتاً با چند موشک و پهپاد باید پذیرفت تأثیر چندانی نداشته‌اند اما همه ی ماجرا در بحث نظامی خلاصه نمی‌شود. این استاد دانشگاه افزود: البته باید یادآور شد که هنوز یمنی‌ها کار اصلی خودشان را شروع نکرده‌اند اما با همین موشک پرانی‌ها و ارسال پهپادها فشارهای سیاسی و روانی بسیاری بر ارتش اسرائیل و مقامات این کشور وارد آورده اند.
فرجی راد اظهار می‌دارد: در نقطه ی مقابل اسرائیلی‌ها نمی‌توانند اقدامات مؤثری علیه حوثی‌ها انجام دهند، فاصله ی بسیار دور که برای نیروی هوایی اسرائیل درد سر ساز است و اهداف مورد نظر که دیگر بعدِ هفت سال جنگ با عربستان، تقریباً نقطه‌ای برای بمباران باقی نمانده است.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به این موضوع که؛ گروه‌های مخالف حوثی‌ها ضد اسرائیلی و حامی حماس هستند خاطرنشان کرد: همین مسئله می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد زیرا در مناسبات داخلی یمن حتماً تأثیرگذار خواهد بود.
سفیر پیشین ایران در نروژ معتقد است: چهره ی واقعی حوثی‌ها را باید وقتی دید که اسرائیل و حزب الله وارد جنگی گسترده و تمام عیار بشوند به تعبیری دیگر، واکنش اصلی و ضربات مهلک حوثی‌ها وقتی به اوج خواهد رسید که حزب الله به صورت کامل در جنگ علیه اسرائیل قرار داشته باشد که آن وقت حتماً حوثی‌ها از تمام توان خود علیه اسرائیل و به نفع حزب الله وارد عمل خواهند شد.

حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، فشار به بایدن در آمریکا
عبدالرضا فرجی راد در ادامه بررسی نقش چهار کشور عراق، سوریه، یمن و لبنان(حزب الله) پیرامون عراق و حملاتی که به برخی پایگاه‌های آمریکایی در داخل عراق و مناطقی از سوریه شده به آفتاب یزد گفت: این حملات همراه با تلفاتی بوده که اگرچه اشاره‌ای به کشته‌ها نشده اما وقتی ۵۰-۴۰ سرباز زخمی می‌شوند لابد چند نفری هم کشته خواهند شد.
وی ادامه داد: در مجموع حملات به پایگاه‌های آمریکایی باعث شده تا در داخل آمریکا بر دولت بایدن بابت مسئله ی ایران، برخورد با گروه‌ها و تغییر سیاست در جنگ غزه فشارهایی وارد آید. همین حالا هم شاهد اعتراضاتی از سوی سناتورها و نمایندگان مجلس و حتی اعضای نزدیک به دولت بایدن هستیم که این مسئله می‌تواند آمریکا را در وضعیت سختی قرار دهد و این وضعیت سخت باعث انتقال برخی دستورها به تل آویو شود. از این منظر باید گفت حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکایی هم اگرچه تأثیرات آن چنانی نداشته اما در همین اندازه هم فشارهایی ایجاد کرده که بر برخی تصمیم گیری‌ها اثر‌گذار بوده است.

سوریه محتاط است اما…
فرجی راد پیرامون نقش سوریه در جنگ حماس به آفتاب یزد گفت: به چند دلیل سوریه محتاط عمل کرده است؛ یکی این که تقریباً یک سوم خاک کشور در اختیار دولت قانونی در سوریه نیست، دوم آن که ارتش سوریه برای مقابله با مخالفان داخلی و کردهای سوری به حالت آماده باش هستند، سومین نکته این که روسیه در سوریه حضور دارد و هر رفتاری که دمشق خواسته باشد از خود بروز بدهد لابد باید موافقت مسکو را نیز لحاظ کند و چهارم این که؛ نقش سوریه یا به تعبیری دقیق تر، سوریه ی واقعی را باید وقتی دید که لبنان(حزب الله) تمام قد و تمام عیار به جنگ با اسرائیل رفت که آن وقت نقش اسد و سوریه در تأمین لجستیک و انتقال ادوات کاملاً حیاتی و تعیین‌کننده خواهد بود تا به اینجا البته اسرائیل مناطقی از سوریه را به نام حمله به نیروهای حامی ایران بمباران کرده که پاسخ داده شده اما به صورت کلی سوریه تا به این جا محتاط عمل کرده است.


عبدالرضا فرجی راد در بخش پایانی این گفتگو در تحلیل نقش لبنان در جنگ غزه با اشاره به صحبت‌های قبلی خود مبنی بر این که همچنان معتقدم حزب الله و در رأس آن سید حسن نصرالله هوشمندانه و مسئولانه در قبال بحران در غزه عمل کردند افزود: این بدان معنا نیست که لبنان (حزب‌الله) منفعل بوده باشد و دست روی دست گذاشته باشد بلکه فشارهای نظامی محدودی بر ارتش اسرائیل آورده اما در کمال تعجب شاهدیم این اسرائیل است که دست به اقدامات نظامی پیشدستانه زده، مناطقی در عمق تا ۵۰ کیلومتری در لبنان را هدف قرار داده از مردم عادی و رهگذران گرفته تا خبرنگاران و مدارس و برخی مناطق دیگر.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطرنشان کرد: اسرائیل از این حملات به دنبال ایجاد رعب و وحشت در دل مردم لبنان و گروهایی به جز حزب الله است تا هشدار بدهد جنگ گسترش پیدا کرده و لبنان نیز همچون غزه نابود خواهد شد.
این تحلیلگر در پایان با تأکید بر این مسئله که با شروع جنگ همه جانبه حتماً چهره‌ای دیگر از حزب‌الله به نمایش در خواهد آمد اظهار داشت: اگر دامنه ی جنگ از آن چیزی که فعلاً می‌بینیم گسترده‌تر شود آن وقت همه ی معادلات به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.
در ابتدای همین مصاحبه و در تحلیل نقش حوثی‌ها گفته شد که اگر لبنان یعنی حزب الله
رو در روی ارتش اسرائیل قرار بگیرد آن وقت باید شاهد گسترش جنگ در مناطق بیشتری از
غرب آسیا باشیم.