آفتاب یزد – رضا بردستانی: انتخابات مجلس دوازدهم در کنار لیست‌هایی که «اعتدالی» تنظیم شده‌اند با رقابت بسیار شدید اصولگرایان (یا به تعبیر حسین کنعانی مقدم، دوگانه‌ی پایداری – جمهوری خواه) به روزهای پایانی تبلیغات و رقابت و روز برگزاری نزدیک می‌شود. در کنار این موضوع اما، مشارکت و میزان آن همچنان موضوع داغی است […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: انتخابات مجلس دوازدهم در کنار لیست‌هایی که «اعتدالی» تنظیم شده‌اند با رقابت بسیار شدید اصولگرایان (یا به تعبیر حسین کنعانی مقدم، دوگانه‌ی پایداری – جمهوری خواه) به روزهای پایانی تبلیغات و رقابت و روز برگزاری نزدیک می‌شود.
در کنار این موضوع اما، مشارکت و میزان آن همچنان موضوع داغی است که در میتینگ ها، مناظره ها، یادداشت ها، تحلیل‌ها و سخنرانی‌ها به چشم می‌خورد.
در روزهایی که عرصه‌ی سیاست بین‌الملل به موضوعاتی چون؛ ادامه یا توقف جنگ در اوکراین، سرنوشت جنگ در غزه و شروطی که سخت است اما آتش بس را می‌تواند برای حداقل شش هفته به دنبال داشته باشد، رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده‌ی آمریکا و کشمکش جبهه‌ی غرب (آمریکا، اروپا و متحدان بین‌المللی) با روسیه و پوتین می‌پردازد، صحنه‌ی سیاست داخلی در ایران به میدان رقابتی عجیب و غرب مابین طیفی از اصولگرایان با طیف دیگری از همین جناح و تفکر تبدیل شده است.

وقتی یک جناح، دوستان خود را به تمامیت خواهی متهم می‌کند!
حسن بیادی، دبیرکل جبهه آبادگران جوان ایران اسلامی و عضو شورای وحدت معتقد است: «جبهه پایداری واقعا جایگاهی ندارد. به همین دلیل سریع می‌روند با شورای ائتلاف وحدت می‌کنند. اگر جایگاهی داشت خودش مستقل شرکت می‌کرد.» او همچنین گفته است: «پرچمداری اصولگرایان در حال حاضر در دست تمامیت‌خواهان است. آن‌هایی که هم قدرت و هم ثروت دست‌شان است.» و همه می‌دانند منظور بیادی، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نیست و دقیقاً بخش‌هایی از تفکر اصولگرایی که این روزها شاهد تقسیم بندی‌های متعدد و عجیبی شده است را نشانه رفته است.
بیادی اما در پاسخ به این سوال که؛ «عملکرد آقای قالیباف در مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟» هم گفته: «به طور شخصی عملکرد بدی نداشته اما در مجموع خوب نبود. یعنی مجلس یازدهم انقلابی عمل نکرد.»

دوگانه‌ی «دهنوی» – «مالک شریعتی»
دعوای انتخاباتی اصولگرایان علنی‌تر شد!
به فاصله‌ای اندک (کمتر از ۲۴ ساعت)، لیست «شورای وحدت» شاهد یک تغییر یا جا به جایی معنا دار بود.
رقابت لیستی اصولگرایان وارد فاز جدی‌تری شده است. در این میان یک انصرافِ اعتراضی، یک انصراف مصلحتی را به دنبال داشت اما کشمکش لیست‌ها همچنان ادامه دارد.
یک روز پس از آن که مالک شریعتی نیاسر از حضور در لیست شورای ائتلاف به علت حضور دهنوی در لیست خبر ساز شد این بار محسن دهنوی به دلیل آن چه «حفظ وحدت شورای ائتلاف و جبهه پایداری» عنوان شد با تاکید بر ادامه مبارزه با سهم‌خواهان بداخلاق (مالک شریعتی و زاکانی) انصراف داد!
حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با آفتاب یزد به صراحت از «سهم خواهی» جبهه‌ی پایداری گفته بود موضوعی که اینک با شواهد و قرائن غیر قابل کتمان پیش چشم همه در حال رخ دادن است، این سهم خواهی آن قدر به وضوح در حال رخ دادن است که برخی چهره‌های وابسته به شورای ائتلاف، جبهه‌ی پایداری و دیگر طیف ها، حتی از بر زبان آوردن آن به صورت علنی و بدون هیچ مصلحت اندیشی، هیچ اِبایی ندارند؛ حمله‌ی مستقیم مالک شریعتی به محسن دهنوی و پاتک جدی دهنوی علیه مالک شریعتی و زاکانی تنها بخش‌هایی از این اختلافاتِ حالا دیگر علنی شده را گواهی می‌دهد.

در استان‌ها وضعیت عجیب‌تر است
در کنار لیست بازی‌ها و دوگانه سازی‌ها اما، وضعیت در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها عجیب‌تر است برای نمونه در مرکز یکی از استان ها، «شانا» به فاصله‌ی ۲۴ ساعت، دو چهره‌های انتخاباتی را به عنوان نامزد مورد نظر خود اعلام و معرفی می‌کند که تعجب همگان را بر می‌انگیزد.
فعالان سیاسی – رسانه‌ای در سراسر کشور با انتقاد از این رقابت‌های لیستی؛ فاقد برنامه بودن نامزدهای معرفی شده از سوی جناح‌ها و لیست‌های رنگارنگ و عدم تلاش برای جلب مشارکت عمومی برای حضور در انتخابات را بزرگترین آسیب و چالش این دوره از انتخابات می‌دانند که گوشی برای شنیدن این دست انتقادات مهم و دلسوزانه تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.
به هر تقدیر، انتخابات دوازدهمین دور مجلس شورای اسلامی در حالی، جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار خواهد شد که در روزها و ساعات باقیمانده تا پایان تبلیغات و رسیدن به روز برگزاری، همچنان باید منتظر اتفاقاتی عجیب‌تر از دوگانه‌های ملک شریعتی – دهنوی یا زاکانی – قالیباف باشیم.

رقابت‌های اصلی؛ خرداد ۱۴۰۳
بیرون از این سر و صداها و چالش و حاشیه ها، به نظر می‌رسد کشمکش‌های اصلی به خرداد ۱۴۰۳ موکول شود؛ جایی که مجلس دوازدهم بالاخره ترکیب نهایی خود را شناخته و رقابت بر سر کرسی ریاست، هیئت رئیسه، کمیسیون‌ها و دیگر امور بهارستان وارد فازی جدی و تعیین‌کننده خواهد شد. با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴، باید منتظر مجلس پر نوسانی بود، رقابت‌ها در مجلس حتماً با نیم‌نگاهی به پاستور، جدی‌تر و شاید تهاجمی‌تر دنبال خواهد شد.