این روزها، همه(رسانه در معنای عام، از کاغذی و برخط گرفته تا شبکه‌های اجتماعی) از یک فساد ۳٫۴ میلیارد دلاری در زمینه ی واردات چای می‌نویسند در حالی که روزنامه آفتاب یزد در یک بازه زمانی ۷ماهه، تقریباً سه گزارش پیرامون «چای سنواتی تاریخ گذشته» منتشر کرده است. حال چرا به این پرسش علیرغم خواست […]

این روزها، همه(رسانه در معنای عام، از کاغذی و برخط گرفته تا شبکه‌های اجتماعی) از یک فساد ۳٫۴ میلیارد دلاری در زمینه ی واردات چای می‌نویسند در حالی که روزنامه آفتاب یزد در یک بازه زمانی ۷ماهه، تقریباً سه گزارش پیرامون «چای سنواتی تاریخ گذشته» منتشر کرده است. حال چرا به این پرسش علیرغم خواست معاونت اول رئیس‌جمهور تقریباً تمامی آنها بدون پاسخ باقی ماند یک معما است ولی آفتاب یزد به این موارد
اشاره کرد:
ـ دلیل حل نشدن معمای سی و چند ساله ی چای داخلی که بر اثر سهل انگاری، عدم مدیریت صحیح در تنظیم و مدیریت بازار است، چیست؟
ـ میزان تولید چای داخلی، نیاز بازار به چای، میزان مورد نیاز برای واردات و میزان واردات نیز کاملاً مشخص است. چرا باید صدها هزار تن چای داخلی که زحمت و دسترنج کشاورزان سختکوش ما است به چای تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف تبدیل شود؟
ـ در تمام آگهی‌های منتشر شده پیرامون مزایده ی «چای سنواتی تاریخ گذشته» نام یک بانک به چشم می‌خورد؛ بانک ملی، چرا باید یک بانک این مقدار «چای سنواتی تاریخ گذشته» در انبارهای خود و دیگر انبارهای استیجاری به اصطلاح «دپو» کند تا مجبور شود با قیمت بسیار بسیار نازل با مزایده بفروش برساند؟
ـ حال که فساد ۳٫۴ میلیارد دلاری در زمینه ی واردات چای برملا شده می‌توان یک ادعای نزدیک به واقعیت را مطرح کرد و آن این که؛ آیا بین «چای سنواتی تاریخ گذشته» و «فساد و رانت در واردات چای» ارتباطی معنادار و تنگاتنگ وجود دارد؟ و منحصر به این دو دولت (روحانی و رئیسی) نیز نمی‌شود و این یعنی، این داستان را باید از همان ابتدا و از ریشه‌ها بازخوانی کرد تا معلوم شود در صنعت چای کشور چه می‌گذرد!
ـ تلویحاً گفته شده:«چای سنواتی تاریخ گذشته» پروسه‌ای دارد؛ کشاورزان و چایکاران تسهیلات می‌گیرند، محصول را وثیقه می‌کنند و در نهایت چای تولیدی در ازای تسهیلات به اصطلاح ضبط می‌شود حال پرسش این جا است؛ بانک ملی چرا باید محصولاتی که در ازای تسهیلات پرداختی دریافت کرده را آن قدر نگهدارد تا نابود شود؟! چه مانعی در فروش چای در بانک وجود داشته است؟
ـ نکته ی دیگر این که؛ این پروسه در کنار فساد در واردات چای یک زنجیره ی
خطرناک به وجود آورده است به این معنا که؛ چای تولید داخل تبدیل به چای سنواتی تاریخ گذشته می‌شود تا در ازای آن واردات صورت پذیرد؟
کلام آخر؛ ورزشی‌ها در هنگام کُرکُری خواندن به تیم مقابل می‌گویند:«قهرمانی اگر برای شما افتخار است برای ما خاطره است» خواستیم معروض داریم، هفت ماه است از چای سنواتی تاریخ گذشته، فسادها، ترک فعل‌ها و مخاطرات احتمالی آن می‌نویسیم به تعبیری خودمانی تر:« نوشتن از فساد و اختلاس در واردات چای اگر برای دیگران تازگی دارد برای آفتاب یزد خاطره است!»