ثبت تغییرات شرکت به عنوان یک راهکار برای شرکتها بوده که پس از ثبت بتوانند هر گونه تغییراتی که در ساختار شرکتشان نیاز است داشته باشند، در نظر گرفته شده است. با توجه به اهیمت این موضوع در این خصوص اطلاعاتی را برای شما آماه کرده ایم. پیگیری ثبت تغییرات شرکت مطابق با قانون تجارت […]

ثبت تغییرات شرکت به عنوان یک راهکار برای شرکتها بوده که پس از ثبت بتوانند هر گونه تغییراتی که در ساختار شرکتشان نیاز است داشته باشند، در نظر گرفته شده است. با توجه به اهیمت این موضوع در این خصوص اطلاعاتی را برای شما آماه کرده ایم.

پیگیری ثبت تغییرات شرکت

مطابق با قانون تجارت علاوه بر این که تاسیس شرکت های تجاری می بایست در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود، انجام هرگونه تغییرات در شرکت نیز باید در اداره مذکور ثبت شود. هم‌اکنون برای پیگیری ثبت تغییرات شرکت می بایست به سامانه جامع ثبت شرکت ها به نشانی اینترنی irsherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید. در ادامه این نوشتار ضمن بررسی برخی از مهمترین تغییرات شرکت های تجاری که می بایست در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند، شیوه و مراحل قانونی پیگیری ثبت تغییرات شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

(ثبت تغییرات شرکت های تجاری)

کدام یک از تغییرات شرکت باید در سامانه به ثبت برسند؟

بدیهی است که نیازی به ثبت همه تغییرات شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها نیست. مطابق با قانون تجارت تنها ثبت تغییرات مهم شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها الزامی است. برخی از مهمترین تغییرات شرکت که می بایست در سامانه جامع ثبت شرکت ها به ثبت برسند عبارتند از:

  • هرگونه تغییرات مربوط به اساسنامه شرکت؛ تغییر در میزان سرمایه نقدی یا غیر نقدی، تغییر در اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل شرکت و … می بایست در سامانه جامع ثبت شرکت ها به ثبت برسد.
  • تغییرات مربوط به نوع شرکت؛ مطابق با قانون تجارت، برخی از انواع شرکت های تجاری را می توان به شرکت های تجاری نوع دیگر تبدیل کرد. این موضوع باید به تصویب مجمع عمومی شرکت برسد. برای مثال شرکت های سهامی خاص را می توان به شرکت سهامی عام تبدیل کرد. در این صورت تبدیل نوع شرکت می بایست در سامانه جامع ثبت شرکت های تجاری ثبت گردد.
  • انحلال شرکت تجاری نیز یکی از تغییرات مهمی است که باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد. منظور از انحلال شرکت پایان یافتن عمر حقوقی شرکت است. به طور کلی شرکت های تجاری ممکن است به صورت ارادی یا غیر ارادی منحل شوند. در هر صورت انحلال شرکت و هرگونه تغییراتی که در این رابطه ایجاد می شود باید در سامانه جامع شرکت ها به ثبت برسد.
  • چنانچه شرکای شرکت های تجاری تغییر کنند نیز، موضوع باید در سامانه جامع ثبت شرکت ها به ثبت برسد. البته در مورد شرکت های سهامی عام نیازی به ثبت تغییر در شرکای شرکت نیست. در این شرکت ها با توجه به این که انتقال سهم با تسلیم برگه سهم انجام می گیرد، نیازی به ثبت تغییر شریک در شرکت های سهامی عام نیست.

 

مراحل پیگیری ثبت تغییرات شرکت

همانطور که اشاره شد برای ثبت تغییرات شرکت می بایست به شیوه غیر حضوری و با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت شرکت ها اقدام نمود.

پس از ورود به صفحه اصلی سایت ثبت شرکت ها می باسیت گزینه «صورتجلسه تغییرات» را فشار دهید.

سپس باید شناسه ملی شخص حقوقی را وارد کرده تا بتوانید تغییرات مربوط به آن را ثبت کنید.

چنانچه شناسه ملی شخص حقوقی را در دسترس ندارید، می توانید بدون شناسه ملی وارد شوید. برای این کار باید اطلاعات مربوط به اداره کل استان محل شرکت، نوع شخصیت حقوقی، واحد ثبتی و شماره ثبتی مربوط به شرکت را وارد کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز وارد صفحه مربوط به صورتجلسه تغییرات شرکت می شوید. صورتجلسه تغییرات یکی از اسناد ضروری است که در هنگام ثبت تغییرات شرکت می بایست در سامانه جامع ثبت شرکت ها بارگذاری شود.

برای این که تغییرات مربوط به یک شرکت تجاری به ثبت برسد، مدیران شرکت می بایست در خصوص موضوع جلسه تشکیل داده و رای گیری کنند.

به عبارت دیگر یکی از شرایط اصلی برای ثبت تغییرات شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها این است که تغییر مورد نظر باید با رعایت مقررات قانونی به تصویب مدیران شرکت رسیده باشد. بنابراین اگر ثابت شود مقررات قانونی برای تصویب تغییرات شرکت رعایت نشده است، ثبت تغییرات شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها ممکن نخواهد بود.

(ثبت شرکت های تجاری)

پرداخت هزینه ثبت تغییرات شرکت

یکی از اقدامات ضروری برای پیگیری ثبت تغییرات شرکت، پرداخت هزینه مربوط به ثبت تغییرات است. در حال حاضر هزینه مزبور مانند پرداخت هزینه ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها به شیوه اینترنتی و از طریق درگاه های پرداخت بانک های عضو شبکه شتاب انجام می گیرد.

میزان هزینه قابل پرداخت برای ثبت تغییرات شرکت با توجه به نوع شرکت و نوع تغییراتی که تقاضای ثبت آن می شود، متفاوت است.

راهکارهای قانونی برای پیگیری ثبت تغییرات شرکت

همانطور که اشاره شد ثبت تغییرات شرکت در صلاحیت اداره ثبت شرکت ها قرار دارد. البته پیش از آن که تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد، ابتدا ضروری است تغییرات شرکت در هیات مدیره یا مجمع عادی و فوق العاده شرکت تصویب شود. از همین رو در ادامه توضیحی درباره هر کدام از این نهادهای تصمیم گیرنده ارائه خواهیم داد:

  • مجمع عمومی عادی و فوق العاده: مجامع عمومی عادی و فوق العاده شرکت، اصولاً با حضور همه سهامداران یا شرکای شرکت تشکیل می گیرد. این مجامع وظیفه دارند در مورد موضوعات مهم و حیاتی شرکت مثل انحلال شرکت، افزایش سرمایه، کاهش سرمایه و … تصمیم گیری کنند. بنابراین اگر قصد کاهش یا افزایش سرمایه شرکت را داشته باشید، این موضوع را نخست می بایست در مجامع عمومی مربوط به شرکت طرح نمایید. در صورتی که تصمیم کاهش یا افزایش سرمایه شرکت در مجمع عمومی به تصویب برسد، می توان تغییرات مربوط به شرکت را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رساند.
  • هیات مدیره؛ تصمیمات جاری مربوط به اداره شرکت های تجاری مثل انعقاد قراردادهای پیمانکاری و … در هیات مدیره شرکت اتخاذ می شود. هیات مدیره شرکت اصولاً توسط شرکا و در مجمع عمومی عادی یا فوق العاده شرکت انتخاب می شوند.
  • مدیرعامل؛ بازوی اجرایی شرکت های تجاری مدیر عامل است. مدیر عامل شرکت های تجاری توسط با رای اعضای هیات مدیره انتخاب می شود.
  • دارندگان حق امضا؛ برای آن که به نمایندگی از یک شرکت تجاری تعهدات مالی و … انجام گیرد، در اساسنامه برای برخی از شرکا حق امضا تعیین می شود. داشتن حق امضا به معنای این است که شخص می تواند به نمایندگی از شخص حقوقی شرکت، اسناد مالی و حقوقی را امضا کند.

(مشاوره حقوقی شرکت های تجاری)

پیگیری ثبت تغییرات شرکت با کد رهگیری

هنگامی که صورتجلسه تغییرات شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها تکمیل و ثبت می شود، یک پیامک حاوی کد رهگیری برای متقاضی ثبت شرکت ارسال می شود. پس از آن متقاضی می تواند با وارد کردن کد رهگیری، پیگیری ثبت تغییرات شرکت را انجام دهند.

مطابق با قانون ثبت شرکت ها، پیش از آن که تغییرات ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد، نخست می بایست آگهی ثبت تغییرات شرکت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محلی منتشر شود. پس از سپری شدن یک ماه از زمان انتشار آگهی، تغییرات شرکت در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت می رسد.

چرا تغییرات شرکت های تجاری باید در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت برسد؟

آنچنان که گذشت ثبت بسیاری از تغییرات شرکت های تجاری، در سامانه جامع ثبت شرکت ها الزامی است. هنگامی که اشخاص اداره کننده شرکت های تجاری مثل مدیران، اعضای هیات مدیره و … تغییر می کند، حدود و مسئولیت شرکای شرکت تجاری نیز تغییر می کند. بنابراین کلیه تغییرات مهم شرکت باید در سامانه جامع ثبت شرکت ها به ثبت برسد، تا از نظر قانونی مشکلی در اداره شرکت پیش نیاید.

چنانچه تغییرات شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها به ثبت نرسد، از نظر قانونی با شرکت مطابق با حالت قبل از تغییرات برخورد می شود. به علاوه این که عدم ثبت تغییرات شرکت برای مدیران و مدیر عامل شرکت جرم بوده و موجب تحمل مجازات تعزیری است.

از سوی دیگر اگر تغییرات شرکت در سامانه مذکور به ثبت نرسد، ممکن است حقوق طلبکاران شرکت ضایع گردد. مثلاً فرض کنید پس از جلسه هیات مدیره، مدیر عامل شرکت تغییر کرده و مسئولیت اداره شرکت را به عهده بگیرد.

اما به دلایلی مثل فرار مالیاتی و … از ثبت تغییرات شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها خودداری کنند. در این صورت اگر طلبکاران خواستند بر علیه شرکت دعوای مالی مطرح سازند، می توانند مدیر عامل قبلی یا مدیر عامل جدید را طرف دعوای حقوقی خود قرار دهند.

نکات حقوقی در مورد پیگیری ثبت تغییرات شرکت

پیگیری ثبت تغییرات شرکت از موضوعات مهم و تخصصی حقوقی به شمار می رود. انجام این امور مستلزم داشتن اشراف و دانش حقوقی کافی در زمینه حقوق شرکت های تجاری است. گاه انجام یک اشتباه حقوقی کوچک در زمینه ثبت شرکت های تجاری ممکن است نتایج ناگوار فراوانی را به همراه داشته باشد.

از همین رو توصیه می شود پیش از انجام هرگونه اقدام عملی در رابطه با ثبت تغییرات شرکت، با یک یا چند نفر وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.