آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با سیال خواندن سیاست به ویژه در نظام بین‌الملل خاطرنشان کرد: چین و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند راه رهایی از تنش‌ها و اختلاف ها، پناه بردن به مسائل بازرگانی و اقتصادی است زیرا در سایه ی اقتصاد است […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با سیال خواندن سیاست به ویژه در نظام بین‌الملل خاطرنشان کرد: چین و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند راه رهایی از تنش‌ها و اختلاف ها، پناه بردن به مسائل بازرگانی و اقتصادی است زیرا در سایه ی اقتصاد است که می‌توان همه ی اختلافات سیاسی را حل و فصل کرد.علی بیگدلی می‌افزاید: آن چه رسانه‌های بین‌المللی از «اجلاس اَپک» نشان دادند ورای آن اتفاقات مهمی است که درون آن اجلاس
رخ داد از جمله دیدار کوتاه رئیس جمهور چین با نخست وزیر ژاپن که اهمیت علیحده‌ای دارد یا گفتگو با مقامات کره جنوبی که می‌تواند ما را به آینده ی شرق آسیا امیدوارتر کند.

شی جین پینگ در دیدار با بایدن: «در روابط دوجانبه چین و آمریکا تایوان خطرناک‌ترین است»
یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار چهار ساعته خود با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که تایوان بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین موضوع پیش روی دو کشور است. این مقام آمریکایی همچنین به نقل از آقای شی جینگ پینگ به خبرنگاران گفت که چین ترجیح می‌دهد از طریق راه‌های مسالمت آمیز با تایوان به «اتحاد مجدد» برسد اما او در ادامه صحبت‌هایش گفته است در شرایط خاص ممکن است از زور نیز استفاده کنیم. او در ادامه افزود، رئیس‌جمهور چین تلاش داشت نشان دهد که پکن در حال آماده شدن برای یک تهاجم گسترده به تایوان نیست، با این وجود این سخنان رویکرد آمریکا را تغییر نمی‌دهد. بایدن نیز در این نشست بر اهمیت صلح در منطقه تاکید کرد و گفت «موضع دیرینه ایالات متحده، عزم برای حفظ صلح و ثبات است.»

تحت هیچ شرایطی چین به تایوان حمله نمی‌کند
«تحت هیچ شرایطی چین به تایوان حمله نمی‌کند». بیگدلی با تکرار این جمله که بارها در مصاحبه‌های خود با آفتاب یزد روی آن تأکید کرده است اظهار می‌دارد: آن‌ها که دیپلماسی را بلد هستند می‌دانند تنش‌ها زودگذر و صرفاً برای رسیدن به منافع بیشتر است نه برای دشمنی ورزیدن و کینه و انتقام. بر همین اساس مطمئن باشید همانطور که بارها گفته ام؛ چین تحت هیچ شرایطی به تایوان حمله نخواهد کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به سخنرانی اوباما که اواخر دوران ریاست جمهوری خود در استرالیا ایراد کرد به آفتاب یزد گفت: تصمیم اوبامای در زمان آمریکا برای خروج از خاورمیانه و رفتن به شرق دور از تلخ‌ترین تصمیمات اشتباهی بود که آمریکایی‌ها خیلی زود متوجه شدند و حالا در تلاش هستند با حفظ سهم چین از بازار خاورمیانه، مجدداً به خاورمیانه بازگردند. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها از چینی‌ها خواسته‌اند تا ایران را مجاب کند در مسائل منطقه‌ای به دنبال ایجاد تنش نباشد ضمن آن که انتظار دارند فاصله ی پکن از مسکو بیشتر شود اما این بدان معنا نیست که چین، روسیه و پوتین را رها کند!

چین، روسیه را تنها نخواهد گذاشت
«شاید صادرات نفت ایران به چین متوقف شود»
علی بیگدلی در ادامه با «ایدئولوژیک» دانستن روابط چین و روسیه تأکید کرد: این که می‌گوییم آمریکا از چین خواسته تا فاصله‌اش را با روسیه بیشتر کند بدان معنا نیست که همین فردا پکن تمام روابط خود با مسکو را متوقف کند اما تلاش خواهد کرد بر دیدگاه‌های متقابل غرب با روسیه و روسیه با غرب تأثیر مثبت داشته باشد. این استاد دانشگاه با اشاره به اتفاقاتی که در جنگ اوکراین افتاده می‌گوید: به طور طبیعی با کاهش سطح تنش میان آمریکا و چین، نگاه غرب به روسیه نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد اما این تغییرات به منزله ی از بین رفتن اختلافات و دشمنی‌ها نیست. وی ادامه می‌دهد: تنها مسئله ی کاخ سفید و مقامات پکن صرفاً در روابط با مسکو ختم نمی‌شود زیرا آمریکا روی نفوذ سیاسی چین بر تهران نیز حساب باز کرده است و انتظار دارد این نفوذ باعث شود تا تهران در سیاست‌های منطقه‌ای خود تجدید نظر کند.
بیگدلی با این پیش‌بینی که؛ «شاید صادرات نفت ایران به چین متوقف شود» افزود: یکی از مواردی که در کنار اجلاس اَپک رخ داد و نباید از آن غافل شد، مذاکرات محرمانه ی آمریکا و ونزوئلا است که پیشتر به وقوع پیوسته بود حال و در سایه ی مذاکرات چین و آمریکا، چندان بعید نیست که صادرات نفت ایران به چین تحت تأثیر قرار گیرد و حتی متوقف شود!

وال استریت ژورنال: استراتژی پوتین در مقابل غرب موفقیت آمیز بوده است
وال استریت ژورنال استراتژی رئیس جمهور روسیه در مقابل غرب را موفقت آمیز توصیف کرد. به گزارش ایلنا، ‌وال استریت ژورنال در مقاله‌ای نوشت که سیاست خارجی روسیه و دستاوردهای نظامی و اقتصادی آن ثابت می‌کند که استراتژی «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در برابر غرب موفق بوده است. در این گزارش آمده است: «کشورهای غربی بر این باور بودند که آرزوهایشان عملی خواهد شد. آنها بسیار امیدوار بودند که ضدحمله اوکراین موفق آمیز عمل کرده و اقتصاد روسیه تحت فشار تحریم‌ها دچار فروپاشی شود اما این امیدها در واقعیت از بین رفت، نه تنها اقتصاد روسیه سقوط نکرد، بلکه صنایع دفاعی این کشور از نظر حجم تولید از صنایع غربی پیشی گرفت و اکنون پوتین می‌تواند با رضایت به دستاوردهای سیاست خارجی خود که نمود حمایت کشورهای اصلی آسیا و جنوب جهان است، نگاه کند.» در ادامه این گزارش نیز تاکید شده است:‌«هیچ یک از این موارد نباید تعجب‌آور باشد. بیش از شش ماه پیش از ورود نیروهای روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، پوتین یک استراتژی جدید امنیت ملی برای روسیه را امضا کرد. هدف اصلی این سند این بود که کشور را برای مقابله طولانی مدت با غرب آماده کند. او امروز می‌تواند به مردم روسیه بگوید که استراتژی وی موفق بوده است.»

جنگ اوکراین را تمام شده بدانید و روسیه را برنده ی جنگ!
علی بیگدلی در بخش دیگری از این گفتگو گریزی هم به جنگ اوکراین زده می‌گوید: فرار سربازان اوکراینی از جبهه‌های جنگ پیام آشکاری دارد و آن این که «اوکراینی ها» دیگر نمی‌خواهند به جنگ با روسیه ادامه دهند. وی خاطرنشان می‌کند: وقتی می‌گوییم روسیه از اوکراین دست خالی بیرون نخواهد رفت یعنی حداقل‌ترین دستاورد روسیه می‌تواند باقی نگاه داشتن مناطقی باشد که تحت تصرف دارد و از این منظر باید روسیه و پوتین را برنده ی جنگ دانست ضمن آن که غرب نیز دیگر تمایلی به ادامه ی این جنگ ندارد زیرا از این جنگ هزینه‌های بسیاری را متحمل شده و خواهان ادامه ی آن نیست.
بیگدلی می‌گوید: بخشی از بی‌میلی غرب برای ادامه ی جنگ اوکراین پیش از شروع بحران غزه نمایان شده بود که با آغاز حملات حماس به اسرائیل این بی‌میلی به یک نوع اجبار تبدیل شد و با این توضیح باید جنگ اوکراین را خاتمه یافته تلقی کرد.

کاهش تنش با چین؛ کنترل کره شمالی، حفظ امنیت سئول و توکیو
این استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به دیدارهای «شی» و مقامات کره ی جنوبی و ژاپن در محل اجلاس اَپک به آفتاب یزد گفت: کاخ سفید با پذیرفتن اشتباه محاسباتی خود مبنی بر خروج از خاورمیانه و تمایل به شرق حال به دنبال چند هدف است: یکی این که با کاهش تنش‌ها به نوعی سپر امنیتی برای شرکای خود یعنی کره جنوبی و ژاپن فراهم آورد. دوم آن که با این نزدیک‌تر شدن به پکن به نوعی می‌توانند کره شمالی و خطرات احتمالی پیونگ یانگ را کنترل کنند و بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نظارت داشته باشند و سوم این که خاطر جمع خواهند بود مسکو منافع ایالات متحده امریکا را دستخوش تهدید نخواهد کرد. بیگدلی با اشاره به سیاست ایالات متحده مبنی بر کاهش تنش‌ها به این نکته نیز می‌پردازد که این مسئله می‌تواند هزینه‌های اضافی که برای امنیت زایی صرف می‌شود را بکاهد .


نتیجه انتخابات در آمریکا برای پکن مهم نیست!
علی بیگدلی در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به تصمیم بایدن برای سر و سامان دادن به روابط تجاری چین و آمریکا به آفتاب یزد گفت: با دقت در مذاکراتی که بین کاخ سفید و پکن در محل اجلاس اَپک رخ داد می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که آمریکا در نظر دارد بازارهای خود به روی چینی‌ها را باز کند و در جهت مقابل
سر و سامانی به وضعیت اقتصادی و اشتغال در آمریکا که بسیار حائز اهمیت است بدهد.این استاد دانشگاه با تأکید بر این مسئله که؛ چینی‌ها انتخابات آمریکا را نظارت مثبت خواهند کرد افزود: نتیجه ی انتخابات در آمریکا برای چینی‌ها اصلاً مهم نیست زیرا نه جمهوری خواهان با پکن مشکلی دارند و نه دموکرات‌ها مضافاً این که، رئیس جمهور باقی ماندن بایدن یا رئیس جمهور شدن احتمالی ترامپ در توافقات و تصمیمات مقامات دو کشور تأثیر آن چنانی نخواهد گذاشت یعنی استراتژی‌ها ثابت خواهد ماند و تنها ممکن است در تاکتیک‌ها تغییراتی ایجاد شود.