آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: : یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه که پیشتر در گفتگو با آفتاب یزد به برخی از محورهای گفتگوهای مقامات «چین و آمریکا» در «اجلاس اَپک» اشاره کرده بود، با اشاره به گفته‌های وزیر امور خارجه عربستان گفت: حضور چین در منازعات خاورمیانه بخشی از ایجاد موازنه […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: : یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه که پیشتر در گفتگو با آفتاب یزد به برخی از محورهای گفتگوهای مقامات «چین و آمریکا» در «اجلاس اَپک» اشاره کرده بود، با اشاره به گفته‌های وزیر امور خارجه عربستان گفت: حضور چین در منازعات خاورمیانه بخشی از ایجاد موازنه بین دنیای غرب و خاورمیانه است که در سطوح بالا روی آن توافقات به انجام رسیده است.
محسن جلیلوند می‌افزاید: آمریکایی‌ها برای بحران غزه، مسئله ی فلسیطن، موضوع دو کشوری و تبدیل اسرائیل به «هاب» اقتصادی خاورمیانه سناریوهایی در دست اجرا دارند که طی بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله آن را عملیاتی خواهند کرد.
وی اظهار داشت: حضور نمایندگانی از کشورهای عربی اسلامی یک پیام آشکار دیگر نیز دارد و آن این که چین در این پروژه وظیفه دارد تا از نفوذ سیاسی خود بر ایران برای پیشبرد صلح در خاورمیانه استفاده کند.

وزیر خارجه عربستان:
نخستین گام عملی برای اجرای تصمیمات نشست ریاض را بر می‌داریم
وزیر خارجه عربستان از نخستین اقدامات عملی برای اجرای تصمیمات مقرر در نشست ریاض خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان تصریح کرد که نخستین گام‌های عملی برای اجرای تصمیمات اجلاس سران کشورهای عربی اسلامی در راستای تحقق صلح در فلسطین با سفر به چین برداشته خواهد شد. بن فرحان گفت که اولویت اکنون پایان دادن به جنگ در نوار غزه است و این رنج باید متوقف شود.
وی درباره دیدار با «جوزپ بوررل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست منامه افزود: «ما گفت‌و‌گوی فشرده‌ای داشتیم که بر وضعیت غزه متمرکز بود. من درخواست خود را درباره یک ضرورت یعنی برقراری آتش‌بس و دسترسی فوری به کمک‌های انسانی تکرار کردم.» بن فرحان ادامه داد: «ما از چند ماه پیش به طور مشترک طرح صلح را آغاز کردیم و آنچه از آن زمان تاکنون رخ داده است به وضوح نشان می‌دهد که صلح ضروری بوده و پیشرفت در مسیر راهکار دو کشوری برای امنیت منطقه و همه مهم است.» وی افزود:‌« امیدواریم در مقطعی بتوانیم تلاش‌ها را برای صلح دائمی از طریق تشکیل کشور فلسطین از سر بگیریم.»

تضاد منافع نه؛ رقابت بر سر منافع!
محسن جلیلوند در واکنش به این پرسش آفتاب یزد که؛ «مگر آمریکا با چین در خاورمیانه، تضاد یا تزاحم منافع ندارند؟» گفت: اساساً قدرت‌های بزرگ دچار تضاد یا همان تزاحم منافع نمی‌شوند آن چه که هست رقابت است بر سر کسب منافع بیشتر که در
چانه زنی‌های پنهان و آشکار، هرکدام سهمی بر خواهند داشت. وی ادامه داد: همانطور که پیشتر گفته بودم، آمریکا در سطوح مختلف با چین مراودات تجاری، اقتصادی دارد و به همین دلیل وقتی وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید؛ تلاش برای ایجاد صلح در خاورمیانه را با سفر به چین آغاز خواهیم کرد باید ذهن‌ها به سمت همان مدلی برود که چینی‌ها باعث شدند اختلافات عربستان و ایران حل و فصل شود. جلیلوند معتقد است؛ حتماً چینی‌ها در این میانجیگری به منافع خود خواهند اندیشید چه در بحث انرژی که روی خاورمیانه حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و چه در دیگر پروژه‌های اقتصادی.

 

به لفاظی برخی کشورها بی‌توجه باشید تصمیم جای دیگری گرفته می‌شود!
توافق ونزوئلا و آمریکا برای آغاز روند لغو تحریم‌ها
ونزوئلا: از تحریم نفتی اسرائیل استقبال می‌کنیم
دو خبر، هر دو به نقل از وزیر خارجه ونزوئلا روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد، خبر اول؛«توافق ونزوئلا و آمریکا برای آغاز روند لغو تحریم‌ها» و خبر دوم؛«استقبال از تحریم نفتی اسرائیل»:
ـ وزیر خارجه ونزوئلا به درخواست‌ها برای اعمال تحریم نفتی علیه اسرائیل واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «ایوان گیل پینتو»، وزیر خارجه ونزوئلا در اظهار نظری درباره درخواست‌ها برای اعمال تحریم نفتی علیه اسرائیل گفت که کشورش از هر اقدامی در اوپک برای تشویق اسرائیل و فلسطین به گفت‌و‌گو حمایت
خواهد کرد. وی افزود: « ما هنوز شاهد هیچ بحثی درباره تحریم نفتی نبوده‌ایم، اما کشورهای عربی این موضوع را بررسی کرده‌اند، ما نفت به اسرائیل صادر نمی‌کنیم و ما هیچ رابطه دیپلماتیکی با آن نداریم اما از هر اقدامی که در اوپک با هدف حل و فصل وضعیت موجود و تشویق طرف‌های درگیر به گفت‌و‌گو اتخاذ شود، حمایت خواهیم کرد.»
وزیر خارجه ونزوئلا همچنین تاکید کرد که آنچه اکنون در فلسطین می‌گذرد، جنایت و نقض همه توافق‌های بین‌المللی در زمینه حقوق انسانی است. وی گفت: «اسرائیل در حال نسل کشی است، ما بر
آتش بس بدون قید و شرط اصرار داریم، کمک‌های بشردوستانه نیز باید پذیرفته شود.»
ـ وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد که کاراکاس با ایالات متحده درباره آغاز روند لغو تحریم‌ها به توافق رسیده است. به گزارش ایلنا‌ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد که کاراکاس با ایالات متحده درباره آغاز روند لغو تحریم‌ها به توافق رسیده است.‌ وزیر خارجه ونزوئلا گفت: «ما با آمریکا توافق کرده‌ایم که روند لغو تحریم‌ها را آغاز کند. ما کاهش تحریم‌ها را اولین گام در این راستا می‌دانیم.» این دیپلمات ارشد ونزوئلایی همچنین گفت که موضع اتحادیه اروپا درباره مسئله لغو یکجانبه تحریم‌ها مضحک است و کاراکاس شرایط هیچکس را نمی‌پذیرد. محسن جلیلوند در واکنش به این دو خبر و اعلام موضع ونزوئلا در باره ی استقبال از تحریم نفتی اسرائیل می‌گوید: واقع امر این است که خیلی نباید به «لفاظی» برخی کشورها توجه کرد زیرا، تصمیمات در جای دیگری اتخاذ می‌شود. وی ادامه داد: اولاً اسرائیل از ونزوئلا نفت نمی‌خرد، ثانیاً این که ونزوئلا خودش تحریم است و اجازه ی فروش نفت ندارد حال چگونه می‌خواهد اسرائیل را تحریم نفتی کند لابد نیازی به توضیح ندارد!

پروژه «تهاجم صلح» برای پایان دادن به بحران غزه
محسن جلیلوند، استاد روابط بین‌الملل در ادامه ی گفتگوی خود با آفتاب یزد با نام بردن طرحی استراتژیک موسوم به «تهاجم صلح» اظهار داشت: آن چه الان می‌بینیم در علم روابط بین‌الملل به تهاجم صلح معروف است به این صورت که کشورهای طرف منازعه برگه‌هایی را روی میز می‌گذارند که اگرچه تهاجمی است اما در تلاش برای رسیدن به صلح. به تعبیری دقیق‌تر طرحی که در سطح «گلوبال» و جهانی از آن به «پمپاژ صلح» یاد می‌کنند این بار در سطح منطقه‌ای این استراتژی در دستور کار قرار گرفته که سفر سران کشورهای عربی ـ اسلامی به چین نیز در همین راستا است.

آینده حماس؟!
محسن جلیلوند در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تضعیف اقتدار سیاسی حماس در شمال غزه گفت: اسرائیلی‌ها به دنبال آن هستند تا اقتدار نظامی حماس در شمال غزه را نیز به دنبال تضعیف سیاسی حماس در این منطقه تضعیف کنند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: یک اصل برای امریکایی‌ها بدون تغییر است و آن «حفظ امنیت اسرائیل» به هر شکل ممکن است در همین راستا این سناریوها در دستور کار است:
ـ تشکیل دو دولت با ایجاد تغییرات گسترده در دولت خود گردان فلسطینی و تغییر برخی مهره‌ها از جمله میدان دادن به چهره‌هایی نظیر «مروان برغوثی»
ـ تبدیل اسرائیل به «هاب اقتصادی خاورمیانه» و ادامه روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب
ـ طراحی پروژه‌هایی در لبنان و علیه حزب الله به این منظور که امنیت اسرائیل از جانب لبنان نیز تهدید نشود

به میانجیگری مثبت و هدفمند چین امیدوار باید بود!
محسن جلیلوند در پایان با اشاره به مدلی که چینی‌ها برای رفع کدورت‌ها مابین ایران و عربستان اجرایی کردند گفت: به نظر می‌رسد حضور چین در منازعات خاورمیانه هدفمند طراحی شده، چه بسا بخشی یا همه ی بازسازی نوار غزه به چینی‌ها واگذار شود به این صورت که منابع مالی را کشورهای متمول عرب تأمین کنند و چینی‌ها بازسازی را بر عهده بگیرند و ناگفته پیدا است در جایی که چینی‌ها مشغول کارهای عمرانی ـ بازسازی هستند لابد خبری از موشک پرانی نباید باشد.
وی تأکید کرد: از این منظر است که می‌گویم به میانجیگری مثبت و هدفمند چین امیدوار باید بود!