سخنگوی شهرداری تهران در خصوص مهمترین چالش “برقی‌سازی حمل‌ونقل” در تهران توضیح داد.عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با تسنیم درباره موضوع تأمین انرژی موردنیاز ناوگان برقی اظهار کرد: در واقع مهم‌ترین چالش برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی در پایتخت همین نکته است؛ آن‌هم در شرایطی که نیروگاه‌های موجود برخی مواقع تکافوی نیاز را نمی‌کند. وی […]

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص مهمترین چالش “برقی‌سازی حمل‌ونقل” در تهران توضیح داد.عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با تسنیم درباره موضوع تأمین انرژی موردنیاز ناوگان برقی اظهار کرد: در واقع مهم‌ترین چالش برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی در پایتخت همین نکته است؛ آن‌هم در شرایطی که نیروگاه‌های موجود برخی مواقع تکافوی نیاز را نمی‌کند.
وی با تأکید بر اینکه برای عبور از بحران آلودگی هوا چاره‌ای جز برقی‌سازی پیش‌روی تهران نیست، گفت: اوضاع اسف‌بار زیست‌محیطی امروز نفس‌های پایتخت را به‌شماره انداخته است. تجربه دیگر کلانشهرهای دنیا نشان می‌دهد هیچ ساز و کاری روی زمین به اندازه برقی‌سازی نمی‌تواند به کنترل آلودگی کمک کند. سخنگوی شهرداری تهران به برنامه مدیریت برای حرکت به سمت برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و افزود: در این راستا یک قرارداد برای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با طرف چینی امضا شده است. همچنین تلاش‌ها برای ورود دست‌کم ۱۰هزار ون برقی و ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی ادامه دارد. محمدخانی با اشاره به نیاز جدید سرباری که خودروهای برقی به شبکه انرژی پایتخت تحمیل می‌کنند، اظهار کرد: طبق محاسبات صورت‌گرفته اگر مثلاً ۵۰ هزار دستگاه خودروی برقی و ۴۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی اضافه شود، نیاز جدیدی حدود ۵۳۰ مگاوات برق در شبانه‌روز نیاز خواهد داشت.
وی با یادآوری آنکه مصرف روزانه برق هم‌اکنون در پایتخت در حدود ۵۰۰۰ مگاوات بصورت میانگین است، اضافه کرد: به این ترتیب دست‌کم باید به اندازه ۱۰ درصد مصرف فعلی برای خودروهای برقی، نیروگاه‌های جدیدی احداث کرد که بتوانند سربار اضافی را تأمین کنند. سخنگوی شهرداری تهران درباره میزان برق مصرفی اتوبوس‌های جدید پایتخت نیز گفت: در این‌باره نگرانی خاصی وجود ندارد؛ چرا که اتوبوس‌های جدید با یک بار شارژ می‌توانند یک روز کامل کاری را سرویس‌رسانی کنند. به این ترتیب می‌توان آنها را برای روز بعد در ساعات پس از نیمه‌شب که زمان غیرپیک شبکه محسوب می‌شود، شارژ کرد. محمدخانی با تأکید بر این نکته که وظیفه تأمین برق پایتخت بر عهده وزارت نیرو است، تصریح کرد: با این وجود شهرداری تهران در سال‌جاری با همکاری مجموعه مپنا در حال نصب جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در سطح شهر است. برنامه، نصب ۷۰۰۰ جایگاه در نقاط مختلف است.وی هم‌چنین به تلاش‌های مدیریت شهری برای تولید برق از زباله‌های تهران اشاره کرد و افزود: نیروگاه ۷۰۰۰ تُنی پسماند سوزی که با مشارکت چینی‌ها در دستور کار قرار دارد، می‌تواند تا ۱۰۰ مگاوات برق تولید و به شبکه تزریق
کند.
این یعنی ۲۵درصد برق موردنیاز ناوگان برقی را می‌توان از زباله‌های تهران تأمین کرد. سخنگوی شهرداری تهران همچنین از تفاهم با وزارت نیرو برای به‌روزرسانی چراغ‌های معابر خبر داد و گفت: در تلاش هستیم در همکاری با مجموعه دولت، روشنایی خیابان‌های پایتخت را به سمت فناوری LED هدایت کنیم. همان‌طور که می‌دانید این چراغ‌ها هم روشنایی و زیبایی بیشتری دارند، هم مصرف به مراتب کمتری. محمدخانی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های دولت و به‌ویژه وزارت نیرو موضوع تأمین سربار برق موردنیاز ناوگان برقی و عاری از آلودگی تهران هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.