۱- خستگی: یادگیری غذا خوردن و تمرین اینکه خودش غذا بخورد مهارت‌هایی هستند که نیاز به مهارت حرکتی و تمرکز زیادی دارند. یک کودک خسته ممکن است که انرژی نداشته باشد. اگر کودک به طور مداوم در طول وعده‌های غذایی خسته است؛ برنامه غذایی رو تنظیم کنید تا کودک را با استراحت بیشتری سر میز […]

۱- خستگی:
یادگیری غذا خوردن و تمرین اینکه خودش غذا بخورد مهارت‌هایی هستند که نیاز به مهارت حرکتی و تمرکز زیادی دارند. یک کودک خسته ممکن است که انرژی نداشته باشد. اگر کودک به طور مداوم در طول وعده‌های غذایی خسته است؛ برنامه غذایی رو تنظیم کنید تا کودک را با استراحت بیشتری سر میز بیاروید (به عنوان مثال، غذا رو بلافاصله بعد از چرت میل کنید).

۲- بیماری:
زمانی که کودک شما احساس بیماری می‌کند یا در آستانه مریضی هست؛ طبیعی است که از خوردن وعده‌های غذایی خودداری کند. در این مدت سعی کنید نگران مواد جامد نباشید و روی هیدراتاسیون تمرکز کنید. هنگامی که کودک احساس بهتری کرد، اشتهاش برمی‌گردد.
۳- دندان درآوردن:
دندان درآوردن برای بسیاری از نوزادان باعث درد می‌شود و علاقه آن‌ها به غذا خوردن در این زمان ناراحت‌کننده واقعاً کم می‌شود. سعی کنید روی غذاهایی تمرکز کنید که اثر خنک‌کنندگی روی لثه دارد. مثل ماست، انبه سرد، خیار خنک یا بستنی. ارائه یک دندانگیر خنک درست قبل از غذا هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.
۴- گرسنه نیست یا خیلی گرسنه است
اگر کودک شما در حال جستجوی غذا بود و به آرامی شروع به نشان دادن علاقه خود برای غذاخوردن کرد، با افزایش سن ممکن است به انگیزه و گرسنگی بیشتری برای نشستن سر میز غذا نیاز داشته باشد و در این زمان شیر و غذا را می‌تواند با انگیزه بیشتر و به‌طور موثرتر مصرف کند. زمانی را در نظر بگیرید که سینه مادر یا شیشه شیر را وقتی که کمی بیشتر احساس گرسنگی می‌کند به شیرخوار بدهید. این روش می‌تواند درست و کمک‌کننده باشدزیرا شیرخواری که گرسنه است حاضر به کاوش غذا نیست اما در برخی مواقع به نظر غیرمنطقی می‌رسد مثلا یک شیرخوار بیش از حد گرسنه که مهارت سیر کردن شکم خودش را به صورت مستقل ندارد، ممکن است برای غذا خوردن قهر یا گریه کند.

۵- دوست نداره توسط والدین یا پرستار تغذیه شود
گاهی وقت‌ها والدین، فعالیت بچه‌ها را کنترل می‌کند و این باعث می‌شود بچه‌ها نا امید و ناامیدتر بشوند. اجازه دادن به کودک برای تنها غذا خوردن می‌تواند به بازسازی علاقه کودک به مواد غذایی جامد کمک کند.
شما می‌تونین برای رفع مشکلات تغذیه‌ای فرزندتان به یک متخصص تغذیه یا فوق‌تخصص گوارش کودکان مراجعه کنید تا سلامتی فرزند دلبندتان در خطر نیفتد. اما به‌طورکلی باید گفت که غذا نخوردن کودک مشکل خیلی از پدر و مادرهاست. شاید ابتدا با چند غذای محدود آغاز بشود ولی بعد از مدتی، وقتی به خودشان می‌آیند و می‌بینند که کودکشان به‌جز دو سه جور غذا چیز دیگری نمی‌خورد. پس بهتره است که علت را شناسایی و سپس آن را رفع کنید.