آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به تصمیم دبیرکل سازمان ملل مبنی بر فعال کردن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد با مهم ارزیابی کردن آن اظهار داشت: « بپذیریم گوترش با اختیارات محدودی که دارد دست به اقدام بسیار مهمی در این مقطع زد، حداقل […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به تصمیم دبیرکل سازمان ملل مبنی بر فعال کردن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد با مهم ارزیابی کردن آن اظهار داشت: « بپذیریم گوترش با اختیارات محدودی که دارد دست به اقدام بسیار مهمی در این مقطع زد، حداقل فایده‌اش این است که اگر آمریکا با «وتو» بخواهد مانع آتش بس شود زیر فشار شدید افکار عمومی داخلی و بین‌المللی قرار خواهد گرفت.» عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: ممکن است در همین زمینه فرضیه‌هایی نیز وجود داشته باشد من جمله این که، این تصمیم با هماهنگی با کاخ سفید به منظور فعال کردن پروسه فشار غیر مستقیم بر تل آویو برای دست برداشتن از کشتار غیرنظامی‌ها صورت پذیرفته باشد با این که امکان این هماهنگی را بسیار ضعیف می‌دانم اما بازهم معتقدم؛ بی‌یا با هماهنگی، این تصمیم بسیار مهم است. این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطرنشان می‌کند: در بحث غزه آن چه باعث شده تا میان اسرائیل و اتحادیه اروپا، میان اسرائیل و اعراب و حتی میان اسرائیل و واشنگتن اختلاف دیدگاه‌هایی به وجود‌ آید حجم وسیع قتل عام شهروندان غیر نظامی و کودکان است که افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرده و بسیاری از کشور‌ها به صراحت از آن تحت عنوان نسل کشی و آپارتاید یاد کنند. وی ادامه داد: همین مسئله باعث شده تا بین برخی از اعضای اتحادیه ی اروپایی نیز اختلاف دیدگاه‌هایی به وجود‌اید که بر کلیات ماجرای حمایت و عدم حمایت از رژیم صهیونیستی سایه افکنده است.

سفرها و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی
دو روز پایان هفته ی گذشته، دو روز پر ترافیکی در منطقه بود؛ سفر چند ساعته ی پوتین به ابوظبی و ریاض، سفر باز هم چند ساعته ی رئیسی به مسکو و در نهایت سفر نخست وزیر سوریه به تهران. در کنار این سفرها اما حضور رئیس جمهوری کوبا در تهران، میزبانی تهران از وزیر امور خارجه عمان و پیشتر، سفر رؤسای جمهوری سوئیس و آلمان به مسقط را هم می‌توان به سفرهای دو روز پایانی هفته ی گذشته افزود.به گفته ی عبدالرضا فرجی راد، سفر پوتین به امارات متحده ی عربی از منظر اقتصادی بسیار مهم بود اما سفر پوتین به ریاض، دارای ابعاد مهم‌تر «ژئوپلیتیک» بود. به گفته ی این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک، عربستان که دیری است سیاست خارجی خود را بر مبانی تنش زدایی، ثبات زایی، توسعه محوری و ایجاد موازنه بین شرق و غرب بنا نهاده است با میزبانی از رئیس جمهوری روسیه یک پیام روشن و مهم به غرب ارسال کرد و آن این که؛ اگرچه روابط عربستان با غرب، گرم و صمیمانه و جدی است اما این روابط خوب با دنیای غرب باعث نخواهد شد تا عربستان نگاه به شرق را دنبال نکند.فرجی راد می‌گوید: این که سفر پوتین به ابوظبی مهم‌تر بود یا سفر پوتین به ریاض باید گفت؛ یکی از یکی مهم تر، حضور رئیس جمهوری روسیه در ابوظبی کاملاً با معیارهای اقتصادی کرملین همخوانی داشت اما حضور پوتین در عربستان بر اساس تلاش برای ایجاد گشایش در ژئوپلیتیک روسیه انجام گرفت.این دیپلمات سابق معتقد است؛ مسائلی همچون جلوگیری از سقوط قیمت نفت، کاهش صادرات نفت و نقش تأثیر‌گذار و تعیین‌کننده ی مسکو و ریاض در اوپک پلاس اگرچه ذاتی اقتصادی دارد اما نباید از نظر دور داشت که عدم حضور در بریکس و حضور در جنوب خلیج فارس لابد برای واشنگتن از هر جای دیگر دنیا معنادار‌تر خواهد بود.فرجی راد معتقد است: حالا که بحران غزه ادامه دار شده است(ادامه دار شدن بحران غزه بیشتر از همه کرملین را خوشحال خواهد کرد!) به طور طبیعی نگاه‌ها از اوکراین نیز برداشته شده و همین مسئله کمک می‌کند تا روسیه دست بالا را در بحران اوکراین در اختیار داشته باشد.وی ادامه می‌دهد: با ایجاد اختلاف شدید در داخل آمریکا و نیز اتحادیه اروپایی، کم کم باید به این نتیجه برسیم که تلاش‌های پیدا و پنهان در جهت فشار بر کی یف برای پذیرش آتش بس قوت خواهد گرفت!
>آتش بس در اوکراین یعنی پیروزی روسیه و شکست غرب
عبدالرضا فرجی راد با اشاره به سه انتخابات در آمریکا، روسیه و اوکراین در سال آینده مسیحی به آفتاب یزدگفت: با انتخاباتی شدن فضای کشورهای آمریکا، روسیه و اوکراین، قطعاً سرنوشت جنگ اوکراین تأثیرگذار خواهد بود؛ پوتین از آن به عنوان یک پیروزی و دستاورد با عظمت یاد خواهد کرد و به مردم روسیه خواهد گفت: علی رغم تردیدها دیدید پیروز شدیم و دست خالی بازنگشتیم، مردم آمریکا و اوکراین نیز رؤسای جمهورشان را به باد انتقاد خواهند گرفت که با این همه هزینه و تبلیغات در نهایت از روسیه شکست خوردید فلذا باید گفت؛ آتش بس احتمالی در جنگ اوکراین نیز به منزله ی پیروزی چشمگیر پوتین تلقی خواهد شد. فرجی راد با تأکید بر این نکته که:«بایدن نمی‌خواهد طعم تلخ شکست از روسیه در کارنامه‌اش درج شود، تلاش‌های زلنسکی هم برای بقا در مقام ریاست جمهوری است» افزود: حالا دیگر غربی ها(غرب در معنای عام) نیز متوجه شده‌اند که ادعاهای زلنسکی همه پوچ بوده و ادامه ی جنگ در اوکراین به جز تحمیل بار اضافی هزینه‌ها دستاورد چندانی در پی نخواهد داشت. وی خاطرنشان می‌کند: بخشی از اهداف سفر پوتین نیز در همین مسئله نهفته است که سفر را در زمانی انجام داده است که اخبار اوکراین کمتر در رسانه‌ها مورد توجه است و تقریباً به نتیجه جنگ امیدوارانه‌تر از همیشه می‌نگرد.

بحث یمن مثل دیگر نیروهای مقاومت مهم است
این دیپلمات سابق در بخش دیگری از گفتگوی خود با آفتاب یزد گفت: این که در برخی تحلیل‌ها گفته شده؛ شاید ریاض از روسیه بخواهد تا تهران از حوثی‌ها درخواست کند وارد جنگ با اسرائیل نشوند به این دلیل است که از روابط خوب ایران و یمن همه خبر دارند و به طور طبیعی بخشی از این تحلیل‌ها می‌تواند مبانی درستی داشته باشد. وی افزود: البته تهران همواره مدعی است در تصمیمات و عملکرد حوثی‌ها به خصوص در وقایع اخیر دخالتی نداشته اما باز هم این بحث در نشست‌ها مورد توجه باقی خواهد ماند.

«مقاومت حماس» معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را بر هم خواهد زد
عبدالرضا فرجی راد در ادامه با تأکید بر این مسئله که:«همه خواهان آتش بس هستند حتی عربستان و ایران» افزود: تمام تلاش‌ها به این سمت در حرکت است که آتش بس برقرار شود اما نتانیاهو و کابینه ی تندروی او خواهان حذف حماس هستند مسئله‌ای که پیدا و پنهان، بخشی از اعراب و آمریکا نیز آن را دنبال می‌کنند. وی می‌گوید: معتقدم اگر حماس چند روز یا یکی دو هفته ی دیگر مقاومت کند، اسیری نیز آزاد نشود آن وقت باید گفت مورد آتش بس بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند وقفه در جنگ و کشتار غیرنظامیان را باعث شود. فرجی راد با اشاره به شکست و تلفات اسرائیلی‌ها در حمله به جنوب غزه نیز گفت: اسرائیلی‌ها اگرچه بنای نابودی حماس دارند اما همچنان نتوانسته‌اند حتی یکی از بیش از ۱۰۰ اسیری که همچنان در تونل‌های حماس نگهداری می‌شوند را آزاد کنند کما این که بحث‌هایی چون آب بستن به تونل‌های حماس با حضور گروگان‌ها نیز می‌تواند ایده ی خطرناکی تلقی شود.

نتانیاهو و آمریکا به بن بست رسیده اند
فرجی راد در بخش پایانی این گفت و با اشاره به حضور حزب الله در جنگ و ضرباتی که حوثی‌ها به اسرائیلی‌ها وارد آورده‌اند و نیز ادامه ی کشتار وسیع کودکان و غیر نظامی‌ها اظهار داشت: جسته و گریخته می‌شنویم بین آمریکا و تل آویو مباحثی حتی در حد هشدار و اولتیماتوم در میان است که بحث تازه و نوبرانه‌ای نیست. وی ادامه می‌دهد: آمریکا و نتانیاهو مدت‌ها است به بن بست رسیده‌اند زیرا آمریکا به دنبال طرح دو دولت است و قطعا با حضور نتانیاهو و کابینه‌اش این نقشه عملیاتی نخواهد شد. فرجی راد می‌گوید: اختلافات داخل آمریکا و اتحادیه اروپا نیز شدت گرفته است. افکار عمومی به دنبال افزایش تلفات با حساسیت و نگرانی بیشتری اخبار غزه را دنبال می‌کند و همین مسئله روی سیاستمداران آمریکایی و اروپایی فشار بیش از اندازه‌ای وارد آورده است به همین دلیل است که معتقدم اگر حماس بتواند مقاومت بیشتری به خرج بدهد و اسیری نیز آزاد نکند قطعا با آتش بس موافقت خواهد شد و شاید بسیاری از معادلات بین‌المللی نیز بر هم بخورد. این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: علی رغم بسیاری گفته‌ها و تحلیل‌ها باید
قبول کنیم حزب الله، عراقی‌ها و حوثی‌ها تأثیر بسیاری بر تغییر تحولات منطقه‌ای گذاشتند و تقریباً باعث متوقف شدن اسرائیل شدند. وی در پایان خاطرنشان کرد: اهمیت بحران غزه در حدی است که هر آیند و روند منطقه‌ای نمی‌تواند بی‌ربط به این مسئله باشد حتی اگر در حاشیه ی نشست‌ها و گفتگوها به این مسئله نیز پرداخته شود از این رو است که می‌گویم سفرهای پوتین، سفر آقای رئیسی و سفر نخست وزیر سوریه هم به غزه مربوط است هم نیست!