غیرحضوری شدن مدارس در آلوده‌ترین روزهای تهران و کلانشهرها ضروری است و نمی‌توان با سلامت دانش‌آموزان معامله کرد؛ آموزش و پرورش می‌گوید: برای غیرحضوری شدن مدارس تابع تصمیم استانداران است با این حال حضور مدیر و معاونان مدارس نیاز است.به گزارش تسنیم، اصرار بر تعطیل نشدن مدارس در آلوده‌ترین روزهای تهران و کلان‌شهرها، موضوعی است […]

غیرحضوری شدن مدارس در آلوده‌ترین روزهای تهران و کلانشهرها ضروری است و نمی‌توان با سلامت دانش‌آموزان معامله کرد؛ آموزش و پرورش می‌گوید: برای غیرحضوری شدن مدارس تابع تصمیم استانداران است با این حال حضور مدیر و معاونان مدارس نیاز است.به گزارش تسنیم، اصرار بر تعطیل نشدن مدارس در آلوده‌ترین روزهای تهران و کلان‌شهرها، موضوعی است که در دو سال اخیر بر آن تأکید بسیاری می‌شود به خصوص از سوی مسئولان آموزش و پرورش! این موضوع در سخنان یوسف نوری (وزیر سابق) و رضا مراد صحرایی؛ وزیر جدید آموزش و پرورش به وضوح مورد تأکید است؛ صحرایی اخیراً درباره غیرحضوری شدن مدارس به دلیل آلودگی هوا گفته بود: تعطیل کردن یا غیر فعال کردن مدرسه باید اولویت آخر و نه اول باشد! به هیچ عنوان در هیچ شرایطی رأی به غیرحضوری شدن مدارس نمی‌دهیم و خواهشم از کمیته آلودگی هوا این است که به این سیاست راهبردی دولت را توجه کند.

کاهش یادگیری دانش‌آموزان در روزهای آلوده
در زمان وزارت یوسف نوری نیز آموزش و پرورش تلاش بسیاری کرد تا شاخص‌های آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس را تغییر دهد و در مقایسه‌ای عجیب ایران را با ۳ کشور از آلوده‌ترین کشورهای جهان مقایسه کردند!بسیاری از کارشناسان به‌ویژه متخصصان حوزه سلامت نسبت به تبعات منفی آلودگی هوا بر سلامت دانش‌آموزان تأکید دارند، نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که آلودگی هوا اثرات مخربی بر یادگیری دانش‌آموزان خواهد گذاشت. آلودگی هوا در ایجاد سردردهای مکرر و خستگی مفرط کودکان و نوجوانان دخیل است.مجاری تنفسی در کودکان باریک‌تر از بزرگسالان است و تا قبل از بلوغ دستگاه تنفسی، رشد نیافته‌تر و عملکرد ضعیف‌تری دارد. همچنین مواد سمی به مدت طولانی‌تری در دستگاه گردش خون کودکان می‌ماند و سبب آسیب بیشتر به اندام‌ها می‌شود. به طور نمونه کودکان تا ۷۰ درصد سربی را که وارد بدنشان می‌شود را جذب می‌کنند درحالی که این آمار در بزرگسالان حدود ۲۰ درصد است!


هم‌اکنون این مطالبه مطرح است در شرایطی که تهران و کلانشهرها برخی روزها، آلوده‌ترین وضعیت را تجربه می‌کنند برای حفظ سلامت دانش‌آموزان، آموزش مجازی که حالا معلمان و دانش‌آموزان تجربه استفاده از آن به‌ویژه در ایام کرونا را دارند، مورد استفاده قرار بگیرد و اگر همچنان بر آموزش حضوری تاکید می‌شود، بستر آموزش مجازی که اساس آن برای استفاده در چنین موقعیت‌هایی تعریف شده است، برای چیست؟!علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این ارتباط گفت: مخالف تعطیلی دستگاه تعلیم و تربیت هستیم و معتقدیم که باید آخرین راه حل، تعطیلی مدرسه باشد چرا که آسیب دانش‌آموزان و تقویم آموزشی از تعطیلی مدرسه، جدی است با این حال آموزش و پرورش تابع تصمیم استانداران است. به گفته او، طبق قانون، استاندار رئیس شورای آموزش و پرورش است و اگر استانداران برای تعطیلی مدارس تصمیم بگیرند یعنی ملاحظات را در نظر گرفته و تلاش خود را انجام داده‌اند که تعطیلی مدارس آخرین مرحله باشد بنابراین به تصمیم استانداران احترام گذاشته و آن را اجرا می‌کنیم.فرهادی درباره نحوه حضور معلمان و کادر اجرایی مدارس با تعطیلات آلودگی هوا گفت: حضور معلمان زمانی است که دانش‌آموز در مدرسه حضور داشته باشد بنابراین اگر معلم امکانات لازم را در خانه داشته باشد می‌تواند به مدرسه نیاید اما در صورت تمایل می‌تواند با حضور در مدرسه برای تدریس آنلاین اقدام کند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه ادارات آموزش و پرورش در ایام تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا، باز هستند و میان مدارس و ادارات، تعامل وجود دارد بنابراین مدیر و معاونان یعنی کادر اجرایی باید در مدرسه حضور داشته باشند. همچنین صادق ستاری‌فرد؛ معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در بحث تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا باید به دو موضوع حق آموزش و سلامت دانش‌آموزان به طور همزمان توجه کرد البته آموزش مجازی فرصتی است که با استفاده از آن، در جریان یادگیری و آموزش دانش‌آموزان وقفه‌ ایجاد نمی‌شود و سلامت دانش‌آموزان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. وی افزود: در روزهای آلودگی هوا توزیع شیر در مدارس ابتدایی می‌تواند به سلامت دانش‌آموزان کمک
بیشتری کند.