مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مشکل ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر روسیه برطرف شد. حسین یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه بنادر استان گیلان اظهار کرد: طرح بندر گردشگری چمخاله در دو فاز تعریف شده است که فاز اول آن شامل احداث جاده دستری به طول […]

مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مشکل ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر روسیه برطرف شد.
حسین یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه بنادر استان گیلان اظهار کرد: طرح بندر گردشگری چمخاله در دو فاز تعریف شده است که فاز اول آن شامل احداث جاده دستری به طول ۸۰ متر، پل دسترسی به طول ۳۵۲ متر، دو بازوی مج‌شکن و ۵ هکتار حوضچه آرامش است که تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: در راستای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، زمینی به مساحت ۲۰ هکتار برای توسعه گردشگری دریایی و احداث اسکله تفریحی، هتل، مارینا، رستوران، سازه‌های آبی و خشکی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مشخص شده است.
وی با اشاره به عملکرد مجتمع بندری انزلی اضافه کرد: واردات مجتمع بندری انزلی طی ۹ ماهه امسال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از جمله غلات، روغن خام خوراکی، چوب و آهن‌آلات بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با یادآوری این‌که تخلیه روغن خام خوراکی ۲۸۹ درصد، غلات ۶۹ درصد و آهن‌آلات ۳۳ درصد رشد داشته است، گفت: ۲۰۵ هزار تن کالا از جمله محصولات پتروشیمی و مصالح ساختمانی طی مدت مذکور از این بندر صادر شده است.
یونسی با بیان اینکه تعداد ۵۴۲ فروند شناور تجاری طی این مدت وارد مجتمع بندری انزلی شده است: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است. از ابتدای امسال تا پایان آذرماه یک میلیون و ۴۷۸ هزار تن انواع کالا در بندرانزلی تخلیه و بارگیری شد.
وی یادآور شد: تفاهمنامه ساخت مخازن نگهداری روغن خوراکی به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در آستانه تحویل زمین و تجهیز کارگاه است. با امضای تفاهمنامه ساخت کارخانه کشتی‌سازی به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد تومان حدود ۶ هکتار زمین، برای راه‌اندازی یک خط تولید کشتی و یک مرکز تعمیر و نگهداری در اختیار طرف قرارداد قرار می‌گیرد.
وی در ادامه با اشاره به چشم‌اندازی که برای بندر انزلی در کریدور شمال-جنوب تعریف شده است، گفت: به دنبال کاهش زمان حمل از ۳۵ تا ۵۰ روز به ۱۸ تا ۲۵ روز، ساماندهی لجستیک و تسریع رویه‌های گمرکی هستیم. همچنین در نشست با طرف روسی، مسائل مربوط به خطوط کشتیرانی در بنادر مرور و مشکلات و موانع نوبت‌دهی کشتی‌های ایرانی و دریانوردان برطرف شد.
وی با بیان اینکه بنادر شمالی ایران به مراتب بهتر از بنادر روسیه هستند، گفت: درحالی بندر انزلی از ظرفیت انبارش ۳۵۰ هزار تن کالا، ۱۷ اسکله و ظرفیت پهلوگیری ۱۵ کشتی برخوردار است که این امکانات در بنادر روسیه وجود ندارد.
یونسی با اشاره اقدامات انجام شده برای فراهم شدن شرایط فعالت‌های ترانزیتی در بندر انزلی تصریح کرد: اگرچه تراز آب دریا خزر، روزانه در حال کاهش است. اما با لایروبی به موقع این پدیده را مدیریت کرده‌ایم. درحالی که کشتی‌ها در بندر آستراخان نمی‌توانند با تمام ظرفیت بارگیری کنند.
وی افزود: خط آنتنی که قرار بود با احداث آن بندر انزلی به شبکه ریلی متصل شود با مسائل زیست محیطی مواجه شده است و هم اکنون از سوی معاونان وزیر راه و شهرسازی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرعامل راه آهن در دست پیگیری قرار دارد. در صورت اتصال بندر انزلی به راه آهن می‌توان از ۸۰ درصد ظرفیت ۱۰ میلیون تنی بندر انزلی استفاده بهینه داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات و موانع در بندر آستارا، اظهار کرد: دو پست اسکله در بندر آستارا وجود دارد و ظرفیت بندر آستارا معادل ۷۰۰ هزار تن است. همچنین آستارا تنها شهری است که مرز آبی، ریلی و دریایی با کشورهای همسایه دارد و همین مزیت رقابتی در حمل بار باعث شده تا شقوق ریلی و جاده‌ای نسبت به مود دریایی، جذابیت بیشتری نزد صاحبان کالا داشته باشند.
به گزارش برنا؛ یونسی یادآور شد: افزایش ظرفیت این بندر با ساخت و بهره از دو سیلوی ۹۵ هزار تنی، لایروبی بندر آستارا پس از ۱۲ سال که سال ۱۴۰۱ انجام شد، برق‌رسانی به کشتی‌ها طبق مقررات کنوانسیون مارپٌل باهدف حفاظت از محیط زیست دریایی و آغاز عملیات لایروبی تالاب انزلی در راستای مسئولیت اجتماعی که برای اولین بار از مردادماه امسال آغاز شد، اقدامات قابل توجهی است که در دولت سیزدهم انجام شده است.