نرسیدن دارو به بیماران خاص در ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه و ضدحقوق بشری آمریکا علیه کشورمان این بار دامنگیر بیماران مبتلا به تالاسمی شده است به گونه‌ای که رئیس انجمن تالاسمی ایران از مرگ بیش از ۷۵۰ بیمار تالاسمی به دلیل نداشتن دارو و وارد شدن آسیب‌های جدی به بیش از ۱۲ هزار بیمار […]

نرسیدن دارو به بیماران خاص در ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه و ضدحقوق بشری آمریکا علیه کشورمان این بار دامنگیر بیماران مبتلا به تالاسمی شده است به گونه‌ای که رئیس انجمن تالاسمی ایران از مرگ بیش از ۷۵۰ بیمار تالاسمی به دلیل نداشتن دارو و وارد شدن آسیب‌های جدی به بیش از ۱۲ هزار بیمار خبر می‌دهد. تحریم‌های یک جانبه‌ای که به صورت نامشروع علیه یک کشور تحمیل می‌شود مصداق تروریسم اقتصادی است. اما هنگامی که این تحریم‌ها حوزه سلامت شهروندان را هدف بگیرد و به حوزه غذا و دارو گسترش یابد و باعث ایجاد درد و رنج، رعب و وحشت و یا نقض حقوق اساسی افراد شود، مصداق نقض حقوق بشر و تروریسم مستقیم است. تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران که در سال‌های اخیر شدت یافته، فقط به فروش نفت، تجهیزات و امکانات خلاصه نشده است، این تحریم‌ها، تجهیزات پزشکی و دارویی کشور را هدف قرار داده و تاثیرات منفی آن در زندگی بسیاری از بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی مشهود است. سال گذشته بود که گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در گزارشی با اشاره به مشکلاتی که برخی بیماران در ایران برای دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز خود در نتیجه تحریم‌های آمریکا با آن مواجهند، تاکید کردند که این تحریم‌ها مانع برخورداری این بیماران از حقوق بشر، به ویژه حق سلامت می‌شود. در این گزارش تاکید شده بود: ممانعت از دسترسی افراد به تجهیزات درمانی، نقض آزادی انسان‌ها برای برخورداری از حق سلامت بوده و در صورتی که به درد و رنج بیشتر آن‌ها منجر شود کاملا غیر انسانی است، حتی اگر غیر عمد باشد. در حالی که تحریم ایران از سوی دولت آمریکا که مدعی حقوق بشر است به حوزه بهداشت سوق یافته که مقامات آمریکایی اعلام می‌کنند دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی شامل تحریم‌ها نمی‌شود، مواد اولیه برای تولید داروهای حساس و مهم وارداتی است و عملا امکان ورود مستقیم این مواد اولیه به کشور وجود ندارد، علاوه بر این قطعات تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی و انژیوگرافی نیز به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست. کارشناسان سازمان ملل دلیل به وجود آمدن این وضعیت برای بیماران در ایران را تحریم‌های آمریکا و ترس شرکت‌ها و بانک‌های خارجی از مجازات و اقدامات تنبیهی نهادهای آمریکایی در صورت تعامل با ایران می‌دانند؛ این در حالیست که دارو و اقلام بهداشتی آنقدر مهم هستند که در اسناد مختلف بین‌المللی گفته شده که سلامت مردم چه مستقیم و چه غیرمستقیم نباید تحت تاثیر تحریم قرار گیرد و همه دولت‌ها باید به آن پایبند باشند.

آسیب تحریم به بیماران تالاسمی
در همین ارتباط یونس عرب مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران روز دوشنبه با اشاره به مرگ بیش از ۷۵۰ بیمار تالاسمی به دلیل نداشتن دارو، گفت: ایران در کمربند تالاسمی دنیا قرار دارد؛ ۲۳ هزار بیمار تالاسمی ماژور داریم و تخمین زده می‌شود شمار مبتلایان به تالاسمی مینور پنج تا هشت میلیون نفر باشد. وی اظهار داشت: یک زوج مبتلا به تالاسمی مینور بدون انجام ژنتیک و پایش غربالگری، ۲۵ درصد ریسک فرزند‌آوری تالاسمی ماژور در آن‌ها وجود دارد البته با انجام غربالگری به عنوان طرح ملی در کشور از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری جلوگیری شده است. عرب تصریح کرد: اکنون در سطح درمان این بیماری در منطقه پیشرو هستیم و دارو و درمان آن از سال ۷۶ با حمایت دولت که به عنوان بیمار خاص شناخته شد، رایگان شد. وی تصریح کرد: تزریق خون برای این بیماران ۲ تا ۳ هفته یکبار ضروری است و بدن آن‌ها نیاز به یکسری داروها برای دفع خون دارد که تزریقی و خوراکی هستند، از سال ۹۷ با اعمال تحریم‌ها با مشکل تامین دارو از یک شرکت سوئیسی مواجه هستیم و شرکت‌های تامین‌کننده داخلی نیز در مواد اولیه مشکل دارند و این مسائل باعث شده به دلیل نرسیدن دارو بیش از ۷۵۰ بیمار تالاسمی فوت کرده و بیش از ۱۲هزار بیمار نیز آسیب جدی دیدند.

سنگ‌اندازی سوئیسی‌ها در مسیر واردات دارو به بهانه تحریم
مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران درباره موانع موجود در مسیر واردات داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی اینطور توضیح داد: شرکت‌های تولید‌کننده توانایی تامین نیاز بیماران را دارند، ولی چالش‌هایی از جمله‌عدم تراکنش‌های مالی با شرکت سویسی به دلیل تحریم‌ها وجود دارد. عرب اظهار داشت: سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که چهار مرتبه برای این کار انتقال ارز صورت گرفته است اما سفارشات دارویی ناموفق بوده و پول برگشت شده در حالی که دارو و غذا در جوامع معاف از تحریم هستند. به گفته وی، البته بانک مرکزی نیز تلاش بسیاری در انتقال ارز کرده تا بیماران دچار کمبود دارو نشوند. انجمن تالاسمی ایران این را هم گفت که دور زدن تحریم برای تامین داروهای این گروههای خاص نیز سخت است و داروی تقلبی به ما دادند.

 تشویش افکار عمومی ممنوع
عرب با تاکید بر اینکه باید سازمان غذا و دارو اجازه واردات داروهای لوکس و مشابه تولید داخل را به کشور ندهد، ادامه داد: آن‌ها هزینه‌های سربار سلامت هستند و باید داروهای بیماران خاص از جمله تالاسمی در اولویت قرار بگیرند زیرا این بیماران تا آخر عمر نیاز به مصرف دارو دارند و در غیر اینصورت جان آن‌ها به خطر می‌افتد. وی تصریح کرد: ضرورت دارد واکسن آنفلوآنزا نیز با پوشش بیمه‌ای یا از سوی معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها خریداری و به صورت رایگان در دسترس بیماران تالاسمی در مراکز درمانی قرار گیرد و از صندوق حمایت از بیماران خاص نیز انتظار می‌رود به تعهدات خود عمل کرده و فرانشیز داروها و خدمات درمانی کلینیکی و پارکلینیکی این بیماران رایگان باشد.
سعید نژادخیر – البرز