آفتاب یزد- گروه شبکه: همه ماجرا از انتشار یک ویدیو شروع شد. ویدئویی که بازار ماهی فروشان رشت را نشان می‌داد که یک پیرمرد در آن به آواز خوانی می‌پردازد. این فیلم به سرعت در فضای مجازی وایرال شد و بسیاری آن پیرمرد را بابت شاد کردن مردم مورد ستایش قرار دادند. اما بعد از […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: همه ماجرا از انتشار یک ویدیو شروع شد. ویدئویی که بازار ماهی فروشان رشت را نشان می‌داد که یک پیرمرد در آن به آواز خوانی می‌پردازد. این فیلم به سرعت در فضای مجازی وایرال شد و بسیاری آن پیرمرد را بابت شاد کردن مردم مورد ستایش قرار دادند. اما بعد از مدتی خبر رسید که صفحه اینستاگرامی پیرمرد رشتی که همه او را با نام صادق بوقی می‌شناسند بسته شده است. همین مسئله کافی بود تا شایعه‌های زیادی در مورد صادق بوقی شکل بگیرد از جمله دستگیری او و کسانی که در آن فیلم صادق را همراهی می‌کردند، یا پلمب شدن برخی از مغازه داران بازار ماهی فروشان. حتی این خبر با واکنش‌های بسیاری نیزهمراه شد، از واکنش‌های رسمی به صورت یادداشت و سرمقاله در رسانه‌های کشور تا هشتگ شدن صادق بوقی در شبکه‌های اجتماعی تا ساخت انواع ویدئو با صدا و آواز صادق بوقی.

 اطلاعیه پلیس
حالا فرماندهی انتظامی گیلان در واکنش به خبر دستگیری فردی با هویت مشخص، پس از انتشار تصاویر رقص از وی در فضای مجازی اطلاعیه‌ای مبنی برعدم دستگیری این فرد توسط این نهاد صادر کرد. به گزارش فارس، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان گیلان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پی انتشار ویدیو فردی به هویت معلوم در شهر رشت و اخبار غیرواقعی در خصوص دستگیری وی و پلمب برخی مغازه‌ها، با بررسی به‌عمل آمده مشخص شد چنین موضوعی صحت نداشته و صِرفاً در چارچوب قانون به افراد هنجارشکنی که بصورت مختلط اقدام به رفتارهای خارج از عرف در فضای مجازی نموده بودند تذکر داده شد. همچنین توسط فرمانده انتظامی استان بازشدن برخی صفحات فضای مجازی مرتبط با موضوع از مقام محترم قضائی درخواست شده است. گفتنی است این فرماندهی همواره بر اقدامات فرهنگی و اجتماعی متناسب باشان و منزلت مردم عزیز و ادب دوست شهر رشت تاکید داشته و حمایت می‌کند.

واکنش‌ها
همانطور که عنوان شد اتفاق رخ داده در مورد صادق بوقی با واکنش‌هایی همراه شده است. مثلا روز یکشنبه ضرغامی وزیر گردشگری با بیان اینکه ما در تولید شادی مشکل داریم، به برنا گفته بود: «هنوز نتوانستیم شادی را به درستی ارائه کنیم، اگر پیرمردی درب مغازه‌اش شادی کرد یا یک موسیقی فولکلور خواند از نظر ما متهم است، ولی اگر همین شادی را در ایام یا مناسبت مذهبی انجام می‌داد تشویق هم می‌شد. ببینید چقدر ملاک‌های ما در این حوزه چندگانه و متضاد است، تقاضای ما این است راه‌های پیموده نشده را طی کنیم.»
یا روزنامه فرهیختگان درباره صادق بوقی نوشت: «کاری کرده‌ایم که رقص و آواز خواندن ماهی‌فروشان هم یک کنش مقاومتی به حساب بیاید؛ انصافا هنر این است که ما داریم. افرادی که پیج صادق بوقی را بسته‌اند مکانیسم را نمی‌شناسند، آن‌ها احتمالا خوشحالند که به تکلیف خود عمل کرده‌اند. با خود می‌گویند نماینده امپریالیسم جهانی در بازار رشت را به زانو درآورده‌اند. گزاره سلبریتیسم بد است، اما سلبریتی خوب می‌سازیم، آغاز فرآیند تولید چریک از مجری‌ها و آوازخوان‌ها و فوتبالیست‌ها و… است. همه این‌ها که امروز به‌زعم روسا سلبریتی ناسالم هستند، روزی که شروع کردند در صحت و سلامت و کاملا در مدار بودند.»

 صادق بوقی کیست؟
اما شاید بتوان ادعا کرد که صادق بوقی با این اقدامش به تنهایی یک مبلغ با کیفیت برای گردشگری رشت شد و از همه مهم‌تر او مروج شادی است چیزی که کشور به شدت به آن نیاز دارد به همین خاطر هم است که برخی‌ها معتقدند که کاری که بسیاری از نهادهای فرهنگی کشور برای ترویج شادی و نشاط نتوانستند انجام دهند، صادق بوقی با یک موزیک گیلکی انجام داد. اما صادق بوقی کیست؟ صادق بوقی پیرمردی ۷۰ساله اهل رشت است که با آوازخوانی و رقصیدن خود در بازار بزرگ شهر رشت شهرت پیدا کرد. او به دلیل حرکات موزون و انرژی بالای خود در میان مردم بسیار محبوب است. به گزارش عصرایران، صادق بوقی در گذشته سال‌ها به عنوان بوقچی، لیدر و تبلیغاتچی
در کنار تیم‌های فوتبال شمالی فعالیت می‌کرد و به همین دلیل به او لقب «صادق بوقی» داده‌‎اند. او پس از بازنشستگی به شغل ماهی فروشی مشغول شد. هم اکنون هم تاکسی دارد و البته در اوقات بیکاری سری به دوستان ماهی فروش خود در بازار رشت می‌زند. صادق بوقی از سال ۱۳۹۹ به صورت خودجوش شروع به رقصیدن و آوازخوانی در بازار رشت کرد و به سرعت در میان مردم محبوب شد. ویدیوهای رقص و آوازخوانی او در فضای مجازی منتشر شد و به شهرت او افزود. صادق بوقی به دلیل اخلاق خوب و رفتار مهربانانه خود در میان مردم رشت بسیار محبوب است و او را به عنوان نماد شهر رشت می‌شناسند. او همیشه با لبخند و مهربانی با مردم برخورد می‌کند و به آن‌ها احترام می‌گذارد.