عضو شورای شهر تهران ضمن ارائه این پیشنهاد که شهردار پایتخت، اعضای شورا و مدیران شهرداری باید با هدف فرهنگ‌سازی عمومی از خودروهای برقی استفاده کنند، گفت: بهتر است طرح برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها را از مرکز شهر آغاز کنیم و تسهیلات و مشوق‌هایی را ارائه دهیم که راکبان موتورهای کار در حال تردد در محدوده مرکزی […]

عضو شورای شهر تهران ضمن ارائه این پیشنهاد که شهردار پایتخت، اعضای شورا و مدیران شهرداری باید با هدف فرهنگ‌سازی عمومی از خودروهای برقی استفاده کنند، گفت: بهتر است طرح برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها را از مرکز شهر آغاز کنیم و تسهیلات و مشوق‌هایی را ارائه دهیم که راکبان موتورهای کار در حال تردد در محدوده مرکزی شهر، موتورسیکلت‌های خود را به موتورهای برقی تبدیل کنند‌. مهدی اقراریان، در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر نقش مهم تردد موتورسیکلت‌های آلاینده در تشدید آلودگی هوای پایتخت گفت: موضوع موتورسیکلت‌ها یکی از چالش‌های جدی امروز شهر تهران است، به نحوی که هم تعداد موتورهای در حال تردد در پایتخت بسیار بالاست، هم اغلب این موتورها آلاینده هستند و هم متاسفانه بیشتر موتورسواران مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند.وی افزود: مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی اخیرا گفته‌اند که ۹۱ درصد موتورسیکلت‌های موجود در کشور در سن فرسودگی و اسقاط قرار دارند، همچنین مدیرعامل محترم ستاد معاینه فنی شهر تهران بارها تذکر داده است که با وجود الزام قانونی موتورسواران به دریافت گواهی معاینه فنی برای موتورهای خود، اکثر قریب به اتفاق موتورسیکلت‌های در حال تردد در پایتخت فاقد گواهی معاینه فنی هستند و عمده موتورسواران درباره دریافت این گواهی احساس تکلیف نمی‌کنند.اقراریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: آمار بالای تخلفات موتورسواران در سطح شهر تهران و همچنین بی‌توجهی راکبان موتورسیکلت‌ها به لزوم دریافت گواهی معاینه فنی، بیمه‌نامه و… نشان می‌دهد که در موضوع کنترل تخلفات، کاهش آلایندگی و بهبود وضعیت ترددهای موتورسیکلت‌ها در پایتخت، طرح‌های اجرا شده توسط پلیس راهور به تنهایی بازدارنده نبوده و نتوانسته است به رفع معضلات مربوط به نحوه تردد موتورسیکلت‌ها در سطح شهر تهران کمک کند.عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: آمار بالای وقوع تخلفات موتورسواران و آلاینده بودن اغلب موتورسیکلت‌های در حال تردد در پایتخت، چالش‌هایی است که حل آن به‌تنهایی از عهده پلیس برنمی‌آید و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط باید به این مسئله ورود پیدا کنند. ضمن این که رویه تولید و شماره‌گذاری بیش از حد موتورسیکلت‌ها در سطح شهر تهران قابل قبول نیست و حتما باید آمار تولید و تردد موتورسیکلت‌ها در پایتخت کنترل شود.وی در همین راستا تصریح کرد: امروز مسئله موتورسیکلت‌ها در سطح کشور و بخصوص در شهر تهران به یک چالش جدی تبدیل شده است و اغلب سیاست‌هایی که تا کنون برای رفع این چالش اجرا شده است، پاسخگو نبوده و ثابت شده است که نمی‌توان صرفا با اجرای سیاست‌های سلبی به بهبود وضعیت تردد موتورسیکلت‌ها پرداخت.اقراریان با تاکید بر این که برقی‌سازی موتورسیکلت‌های در حال تردد در تهران می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، گفت: طبیعتا برقی‌سازی تمام موتورسیکلت‌هایی که در پایتخت تردد می‌کنند، بسیار زمان‌بر است، ولی ما می‌توانیم این طرح را با اولویت مرکز شهر اجرا کنیم و در ابتدا تسهیلات و مشوق‌هایی را ارائه دهیم که راکبان موتورهای کار در حال تردد در محدوده مرکزی شهر، موتورسیکلت‌های خود را به موتورهای برقی تبدیل کنند‌.عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ادامه داد: ما می‌توانیم پس از ارائه مشوق‌های لازم به راکبان موتورهای کار، محدوده مشخصی را در مناطق مرکزی شهر تهران تعریف کنیم که در آنها صرفا تردد موتورسیکلت‌های برقی مجاز باشد و تردد موتورهایی را که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، در این محدوده‌ها ممنوع کنیم و به این صورت، گام به گام در مسیر برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها و در نتیجه کاهش آلودگی هوای پایتخت حرکت کنیم.اقراریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وعده‌های اخیر شهردار تهران درباره برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی پایتخت، اظهار داشت: شهردار محترم در ماه‌های اخیر بارها مطرح کرده‌اند که به دنبال گسترش استفاده از اتوبوس‌ها، ون‌ها، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر تهران هستند. عملی شدن این وعده‌ها قطعا می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد و پیشنهاد مشخص بنده این است که مدیران شهری تهران، اجرای شعار برقی‌سازی را از حوزه کاری خودشان شروع کنند.عضو شورای شهر تهران در توضیح بیشتر پیشنهاد خود گفت: در حال حاضر تعدادی خودرو به عنوان خودروی خدمت در اختیار شهردار محترم، اعضای شورا و مدیران شهرداری قرار دارد که این افراد را برای امورات شغلی در سطح شهر جابه‌جا می‌کند. اینجانب پیشنهاد می‌کنم که برای فرهنگ‌سازی و الگوسازی بین شهروندان، هرچه زودتر خودروهای خدمت مورد استفاده مدیران شهری به خودروهای برقی تبدیل شوند و از خود شهردار گرفته تا مدیران شهرداری و اعضای محترم شورا از خودروهای برقی استفاده کنند.وی در پایان تاکید کرد: ما می‌توانیم برقی‌سازی خودروهای خدمت را به یک نهضت یا کمپین در بین تمام نهادهای دولتی و عمومی تبدیل کنیم و سایر دستگاه‌های حاکمیتی که در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند را نیز به استفاده هرچه بیشتر از خودروهای برقی ترغیب کنیم.