آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با سخت و پیچیده خواندن حدس زدن سناریوهای احتمالی جنگ حماس علیه اسرائیل تأکید می‌کند: نهایتِ توان اسرائیل برای رویارویی با چند جبهه به همان اندازه جنگ شش روزه است ضمن آن که، اسرائیل اصلاً نمی‌تواند یک جنگ فرسایشی […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با سخت و پیچیده خواندن حدس زدن سناریوهای احتمالی جنگ حماس علیه اسرائیل تأکید می‌کند: نهایتِ توان اسرائیل برای رویارویی با چند جبهه به همان اندازه جنگ شش روزه است ضمن آن که، اسرائیل اصلاً نمی‌تواند یک جنگ فرسایشی را مدیریت کند.
علی بیگدلی می‌افزاید: اگرچه اسرائیل در جنگ معروف «شش روزه» با چهار کشور وارد جنگ شد اما شرایط امروز نشان داد اسرائیل دیگر توان و اقتدار همیشگی را ندارد ضمن آن که جنگ روانی ـ رسانه‌ای کاملا علیه اسرائیل است و هر روز بر فشار افکار عمومی جهانی نیز افزوده می‌شود

>حضور در بحران غزه به عنوان میانجی؛ کادویی به چین؟!
>بایدن ممکن است از طرق «شی» به «پوتین» پیامی داده باشد
علی بیگدلی که پیشتر درباره ی ابعاد وسیع تصمیمات و توافقات در «اجلاس اَپک» با آفتاب یزد گفتگو کرده بود با اشاره به گفته‌های همان مصاحبه خاطرنشان کرد: همانطور که پیشتر نیز گفتم؛ آمریکا تصمیم گرفت تا با دخالت دادن چین به عنوان میانجی در بحران خاورمیانه به نوعی به چینی‌ها کادویی داده باشد اما حضور گروه تماس غزه در روسیه، از جنسی دیگر و بیرون از کنترل و تصمیم کاخ سفید است.
بیگدلی با افزودن این جمله که:«ماهیت و جنس گفتگو‌ها در مسکو با آن چه در پکن رخ داده حتماً متفاوت است» ادامه داد: این که گروه تماس غزه بلافاصله بعد از حضور در چین به روسیه رفته‌اند را باید به تصمیم مستقیم عربستان و محمدبن سلمان ربط داد زیرا ریاض می‌کوشد نوعی توازن در منطقه برقرار کند و به همین دلیل است که این هفت کشور راهی کرملین شده اند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگرچه معتقدم گفتگو‌های صلح، سازش، تبادل اُسرا، آتش بس و یا تمامی این‌ها در جایی دیگر تصمیم‌گیری و مدیریت می‌شود اما نباید از نقش برجسته قطر و ترکیه به آسانی گذشت.
وی گفت: هنیه با امیر قطر و اردوغان اشتراکات ایدئولوژیکِ اخوانی دارند و تمامی کشورهایی که در تلاش بودند تا به نوعی به این بحران خاتمه دهند از این اهرم و پتانسیل نهایت بهره‌برداری را به عمل آوردند.

>گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور چین و فرانسه درباره وضعیت نوار غزه
رؤسای جمهور چین و فرانسه گفت‌وگو کردند. به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، رؤسای جمهور چین و فرانسه گفت‌وگو کردند. «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین و «امانوئل ماکرون»، همتای فرانسوی وی در گفت‌و‌گویی تلفنی درباره ضرورت پرهیز از وخامت اوضاع در نوار غزه به توافق رسیدند. دو طرف در این تماس بر نگرانی خود نسبت به ظهور بحران انسانی خطرناک‌تر به علت جنگ در غزه تاکید کردند. آن‌ها اعلام کردند با این موضوع که راه‌حل «دو کشوری» راه اصلی برای توقف دایره خشونت است به توافق رسیدند.

>آینده نگری اقتصادی مکرون؛ فرانسه در متن توافقات
علی بیگدلی با اشاره به تلاش‌های امانوئل مکرون در برقراری آتش بس با فشار بر «نتانیاهو» (نتانیاهو در جایی گفته است: مکرون مثل داعشی‌ها با من صحبت کرد!) اظهار داشت: فرانسه به عنوان رئیس اتحادیه ی اروپا با نوعی آینده نگری اقتصادی تلاش کرد تا با متمایل شدن به اعراب و گرفتن طرف فلسطینی ها(تا حدودی) برای آینده به اصطلاح«دانه پاشی» کند تا در آینده بتواند با دنیای عرب وارد توافقات مهم اقتصادی شود ضمن آن که وجود بیش از ۶ میلیون مسلمان در فرانسه این لزوم را ایجاد کرد تا فرانسه نقش محوری با متمایل شدن به اعراب و مسلمانان را ایفا کند.

>عدم حضور معنادار «ایران» در «گروه تماس غزه»
علی بیگدلی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به عدم حضور ایران در گروه تماس غزه که بسیار معنادار است اظهار داشت: علاوه بر ایران، عمان و عراق نیز حضور نداشتند که عدم حضور آن دو کشور تا حدودی توجیه پذیر است اما عدم حضور تهران را از ابعاد گوناگونی می‌توان بررسی و تحلیل کرد:
ـ ایران از همان ابتدا موضع خود در قبال جنگ حماس علیه اسرائیل را مشخص و شفاف بیان کرد
ـ عربستان را باید مانعی بر سر راه حضور ایران دانست زیرا و اگرچه روابط تهران و ریاض بهبود یافته است اما همچنان کدورت‌هایی وجود دارد که ریاض صلاح نمی‌داند نقش ایران در چنین مواقعی پررنگ شود.
ـ گروه تماس غزه بیشتر از آن که یک گروه فراگیر باشد گروهی متشکل از کشورهای عربی اسلامی است البته درباره ی حضور ترکیه توضیح دادم
ـ عملا گروه تماس غزه در آن چه اتفاق می‌افتد نقش و تأثیر آنچنانی ندارند اما همین مانور سیاسی هم برای کشورهای حاضر در این گروه کافی است
بیگدلی مضاف بر این‌ها می‌گوید: نقش کشورهایی چون قطر، ترکیه، فرانسه، ایالات متحده آمریکا در عیان و عربستان در خفا بسیار حائز اهمیت است.

>یمنی‌ها به حیثیت اسرائیلی‌ها لطمه بزرگی زدند
این استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه درباره ی تأثیر حوثی‌ها بر تحولات غزه می‌گوید: اگر بخواهیم واقع بینانه بنگریم، موشک پرانی ها، ارسال پهپاد و گروگان گرفتن ناو اسرائیلی بیشتر از آن که روی روند اصلی ماجرا تأثیر گذاشته باشد بر حیثیت اسرائیلی تأثیر گذاشت و به نوعی حیثیت اسرائیلی‌ها را در جوامع بین‌المللی خدشه دار کرد ضمن آن که اقدامات یمنی‌ها را تماماً به پای ایران نوشتند هرچند تهران قویاً اعلام کرد هیچ کنترلی بر آن چه حوثی‌ها و دیگر گروه‌های مقاومت انجام می‌دهند، ندارد!

>حضور اسرائیلی‌ها در مرز لبنان صرفاً یک نمایش قدرت است!
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از گفتگوی خود با آفتاب یزد، حضور سربازان اسرائیلی در مرز با لبنان را صرفاً یک «نمایش قدرت» ارزیابی کرد و افزود: اگرچه در دنیای سیاست هیچ امری نامحتملی هم نامحتمل نیست اما بسیار بعید می‌دانم اسرائیل به لبنان حمله کند زیرا با این کار حتماً اعتراض آمریکا و فرانسه را دریافت خواهد کرد اما نکته ی مهمی که نباید از نظر دور داشته شود این که؛ نتانیاهو در مخمصه‌ای عجیب گیر کرده و اگر نتواند برگ برنده‌ای رو کند که شکست ۷ اکتبر را از یادها ببرد به نوعی دچار شکست و تحقیر شدگی بزرگی خواهد شد از این رو باید منتظر ماند و دید که نتانیاهو و حامیان او چه در سر دارند!

>حماس زیر بار آتش بس کوتاه مدت نمی‌رود
بیگدلی با اشاره به اخباری که آتش بس و تبادل اُسرا را حکایت می‌کند نیز گفت: در خبرها خواندیم که هنیه به صراحت گفته زیر بار آتش بس کوتاه مدت نمی‌رود زیرا اسرائیل می‌تواند همه اقدامات خود را از سر بگیرد و این موضوع حتماً مورد قبول حماس واقع نخواهد شد.

>«محمودعباس» و «نتانیاهو» به پایان خط رسیده اند!
علی بیگدلی درباره ی شرایط احتمالی غزه و آینده منطقه نیز توضیحاتی داد که حائز اهمیت است. این استاد دانشگاه معتقد است: شرط پایان درگیری ها؛ آزادی تمامی اُسرا، آتش بس کامل و همیشگی، به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی و پایان دادن به ۷۵ سال جنگ و خونریزی است. وی افزود: در این میان هم تشکیلات خودگردان دچار تحولات جدی خواهد شد و هم نتانیاهو از رأس قدرت در اسرائیل کنار خواهد رفت که شاید کار به دادگاه و زندانی شدن نیز بینجامد. بیگدلی می‌گوید: چهره‌های جوان‌تر اگر روی کار بیایند بیشتر مورد اقبال گروه‌های فلسطینی خواهد بود ضمن آن که نتانیاهو و اسرائیل چاره‌ای ندارند به جز آن که تشکیل دولت و کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسند و ارتباط بین غزه و کرانه ی باختری رود اردن را نیز برقرار کنند شاید کم کم باید پذیرفت که «محمد عباس» و «نتانیاهو» با هم به پایان خط رسیده‌اند که چندان هم دور از
انتظار نیست!

>در سایه ی بحران غزه، آمریکا می‌کوشد بحران اوکراین را بلاتکلیف باقی نگه دارد
علی بیگدلی در پایان با اشاره به برخی تحولات و آیند و روندها در اوکراین چند موضوع مهم را خاطرنشان کرد:
ـ بالانس خبری نشان می‌دهد حالا که بحران غزه در حال فروکش کردن است مجدداً اخبار اوکراین روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار داده شده است
ـ زلنسکی کاملاً متوجه شده است که از نظر اوکراینی‌ها و غرب به اصطلاح مشروعیت ندارد فلذا بحث پروژه «میدان ۳» را مطرح می‌کند
ـ حذف فیزیکی انتهای سرنوشت زلنسکی و برکناری از پست ریاست جمهوری، سرنوشتی مهربانانه برای زلنسکی است
ـ در سایه ی بحران غزه، آمریکا می‌کوشد بحران اوکراین را بلاتکلیف باقی نگه دارد
ـ پوتین از طریق «شی» ممکن است پیام بایدن را دریافت کرده باشد که می‌تواند روی سرنوشت بحران اوکراین تأثیر‌گذار باشد.