لایحه بودجه ۱۴۰۳ اوایل آذر به مجلس تقدیم می‌شود یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: احتمالا دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تا آخر آبان یا اوایل آذر به مجلس تقدیم می‌کند. محسن زنگنه اظهار کرد: طبق آئین‌نامه جدید، دولت باید لایحه بودجه را در دو مرحله به مجلس تقدیم کند؛ مرحله اول جداول و […]

 لایحه بودجه ۱۴۰۳ اوایل آذر به مجلس تقدیم می‌شود
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: احتمالا دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تا آخر آبان یا اوایل آذر به مجلس تقدیم می‌کند. محسن زنگنه اظهار کرد: طبق آئین‌نامه جدید، دولت باید لایحه بودجه را در دو مرحله به مجلس تقدیم کند؛ مرحله اول جداول و احکام کلی است که مجلس آن را بررسی و تصویب می‌کند. در مرحله دوم جداول تفصیلی به مجلس ارائه می‌شود که مرحله دوم در بهمن ماه خواهد بود.
وی افزود: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که دولت مرحله اول لایحه بودجه را تا اواخر آبان و اوایل آذر به مجلس تقدیم کند. طبق اطلاعم کلیات این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دولت بر اساس آن لایحه را تنظیم کرده است.
زنگنه توضیح داد: با توجه به اینکه کلیات لایحه برنامه هفتم و سیاست‌های کلی آن مشخص است و ما درباره آن با دولت توافق داریم، طبق آن دولت بخش اول لایحه بودجه سال آینده را تنظیم کرده و به زودی به مجلس تقدیم می‌کند./ ایسنا

 مجلس به‌دنبال رفع ابهام از قانون انتخابات مجلس است
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: هدف مجلس از اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رفع ابهام از این بند قانونی در راستای خدمت‌رسانی به مردم است. ولی الله بیاتی با اشاره به اعلام وصول طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: یک‌سری ابهاماتی در بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد که این ابهامات منجر به برداشت‌های متفاوت از این بند قانونی شده بود.
وی ادامه داد: اکنون طرحی در مجلس برای رفع ابهام از این بند قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تهیه و اعلام وصول شده است. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز این طرح را بررسی کرده و ممکن است در دستور کار جلسه علنی فردای مجلس قرار بگیرد. سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها با بیان اینکه هدف مجلس رفع ابهام از این ماده قانونی است، گفت: آنچه که در جمهوری اسلامی ایران ملاک است، خدمات به مردم است. همه نمایندگان وظیفه دارند تا به مردم خدمت کنند./ ایسنا

مردم ایران همواره از مظلومان در هر نقطه از جهان حمایت کرده و می‌کنند
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه گفته شود مردم ایران از کمک دادن به دیگران خسته شدند یک دروغ است، مردم ایران همواره عاطفی، با ایمان و خیر رسان بوده و در خصوص مردم غزه نیز اینگونه است. هادی بیگی نژاد با تاکید بر اینکه مردم ایران در حمایت از مظلومان جهان مخالفتی با سیاست‌های حاکمیت ندارند، بیان کرد: ما بعد از انقلاب اسلامی و مقداری قبل از آن مبانی دینی را جلوی خود قرار داده و گفتیم که حاکمیت جمهوری اسلامی بر مبنای اصول اسلامی حرکت خواهد کرد. ممکن است که تاکنون به برخی از اهداف خود دست نیافته باشیم اما مسیر ما تا به امروز این بوده است. جهت‌گیری مردم و حاکمیت در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های اسلامی بوده است. در هر کجا که مظلومی وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی همواره از آنان حمایت کرده است.
وی در ادامه اظهار کرد: آن زمانی که آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند ما تا جایی که توانستیم به مردم عراق کمک کردیم. نرفتیم بجنگیم اما پناه آنان بودیم. زمانی که در بوسنی و هرزه گوین، صرب‌ها نسل کشی می‌کردند ما به آنان کمک دادیم. زمانی که در افغانستان جنگ شد ما پناه مردم افغان شدیم. اینکه گفته شود مردم ایران از کمک دادن به دیگران خسته شدند یک دروغ است و اصلا صحت ندارد. همواره مردم ایران عاطفی، با ایمان و خیر رسان بوده و اکنون نیز اینگونه است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ملت ایران از آنچه که در غزه اتفاق می‌افتد ناراحت هستند و دلشان می‌خواهند کمکی به مردم غزه کنند. حال اگر منافع ملی را در کنار این موضوع قرار دهیم، منافع ملی ایجاب می‌کند تا ما این مسیر را طی کنیم. به عنوان مثال ما در جنگ جهانی اول و دوم اعلام بی‌طرفی کردیم. گفتیم ما اصلا کاری نداریم. نتیجه چه شد؟ در هر دو جنگ نیز ایران اشغال شد. نمی‌شود کشوری بی‌موضع باشد. اگر بی‌موضع باشیم هر دو طرفی که درگیر دعوا هستند، ما را له می‌کنند. جمهوری اسلامی هم از لحاظ دینی و اسلامی وظیفه دارد در خصوص ظلم در جهان موضع بگیرد و هم از لحاظ منطقی و منافع ملی.
بیگی نژاد در پایان تاکید کرد: اما راجع به برخی افراد بنده باید بگویم که شما تا الان نه خون و نه جانی دادید و نه جنگ رفتید. بگذارید افرادی که رفته و می‌جنگند و شهید می‌شوند و برای شما امنیت می‌آورند، کار خود را پیش ببرند./ایسنا

طرف افغانستانی به وعده خودشان درباره تحقق حق‌آبه هیرمند عمل کنند
نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: باید تمامی توافقات با طرف افغانستانی منجر به تحقق حق‌آبه رودخانه هیرمند شود چون زندگی یک میلیون نفر از مردمان شمال استان سیستان و بلوچستان وابسته به آورده رودخانه هیرمند است. محمد سرگزی با اشاره به سفر هیئت عالی رتبه افغانستان به ایران اظهار کرد: به دنبال انجام این سفر ما به دوستانمان در وزارت خارجه تاکید کردیم که باید تمامی توافقات طرف ایرانی منجر به تحقق حق‌آبه رودخانه هیرمند شود چون زندگی یک میلیون نفر از مردمان شمال استان سیستان و بلوچستان و حیات و ممات آنها وابسته به آورده رودخانه هیرمند است.
وی ادامه داد: باید عزیزان ما در مجموعه دو وزارتخانه خارجه و نیرو و شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهاد بالادستی سیاست‌گذار به نحوی جلسات را برگزار کرده که فعالیت‌های اقتصادی، ترانزیتی و حتی حوزه بهداشت منجر به تحقق حق‌آبه هیرمند شود. نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خواسته ما این است که در مقابل ارائه خدمات فراوان به برادرانمان در افغانستان و ساکنان آنها در ایران آنها هم به وعده خودشان عمل کنند، قطعا نباید تعامل یک طرفه باشد همان طور که آنها به دنبال تامین منافع خودشان در ارتباط با ایران هستند، ما هم باید منافع مردم ایران را تامین کنیم./ایسنا

سال آبی خوبی را پیش رو داریم
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش‌ها، ایران امسال یک ترسالی خوبی را پیش رو خواهد داشت و به همه کشاورزان، دامداران و صنایع آب‌بر این نوید را می‌دهیم که سال آبی خوبی را پیش رو داریم. قاسم ساعدی درباره وضعیت منابع آبی کشور، بیان کرد: چندین سال است که ما در برهه زمانی خشک سالی اقلیمی قرار گرفته‌ایم و این سومین سالی است که ما در این شرایط هستیم و کشورهای همجوار ما نیز درگیر این خشکسالی هستند اما امسال خوشبختانه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که کشور جمهوری اسلامی ایران یک تَرسالی خیلی خوبی خواهد داشت.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بارش‌های قابل قبولی را پیش رو داریم، حتی هشدارهایی برای بارش‌ها در سه ماه پیش رو دریافت کرده ایم. نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هم سامانه‌های بارشی فعالی در مدت باقی مانده از پاییز داریم هم پدیده باران زای ما از ماه آخر پاییز به بعد فعال خواهد بود و ان‌شاءالله در هر کجا که منابع آبی کشور کاهش پیدا کرده است، جبران خواهد شد.
ساعدی در پایان گفت: ما به همه کشاورزان، دامداران و صنایع آب‌بر این نوید را می‌دهیم که سال آبی خوبی را در پیش داریم و به امید خدا با این بارش‌ها در خصوص کمبود آب شرب رفع نگرانی خواهد شد./ایسنا

 طرح تشدید تحریم‌های نفتی ایران اثربخشی نخواهد داشت
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای تشدید تحریم‌های نفتی ایران یک طرح شعاری است گفت: امروز ایران در بهترین وضعیت فروش نفت در پنج سال گذشته قرار دارد لذا طرح آمریکا یک اقدام نمادین است که اثربخشی نخواهد داشت. ابوالفضل عمویی در واکنش به تصویب طرح تشدید تحریم‌های نفتی ایران در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: طبق اطلاعات و ارزیابی‌ها، این یک طرح شعاری است؛ بدان معنا که آمریکایی‌ها اقدام نویی را برای اعمال تحریم علیه برنامه نفتی و صادرات انرژی ما طراحی نکردند بلکه تکراری از اقدامات گذشته است.
وی ادامه داد: امروز ما در بهترین وضعیت فروش نفت‌مان نسبت به پنج سال گذشته هستیم؛ از این جهت این کار یک اقدام نمادین است که خودشان هم پیش از این اذعان داشته که اثربخشی نخواهد داشت. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره این‌که چقدر امکان خلل در صادرات نفت ایران با این طرح وجود دارد، تصریح کرد: قبل از این آمریکایی‌ها کل صنعت انرژی ایران اعم از تولید و صادرات را در فهرست تحریم‌های خودشان قرار داده بودند لذا این طرح جدید تاکید بلاوجهی است.
عمویی با بیان این‌که آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند فشار جدیدی به ایران وارد کنند، اظهار کرد: این طرح تنها گذاره خبری جدیدی را تولید کرده که پشتوانه عملی هم ندارد. وی در پایان درباره هدف آمریکا از اینگونه اقدامات تصریح کرد: شرایط رژیم صهیونیستی به عنوان متحد اصلی ایالات متحده در منطقه بسیار بغرنج است لذا آمریکایی‌ها تلاشی در جهت انجام اقداماتی می‌کند که عمدتا جنبه نمایشی داشته و اثربخش نیست./ایسنا

علیرغم نیاز نظام به «مشارکت» دولت کار خودش را می‌کند
رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: نظام و کشور به مشارکت نیاز دارد اما دولت و جریان خالص‌ساز خیر؛ این‌ها به مشارکت نیاز ندارند. من ماه‌هاست که دارم مصاحبه می‌کنم و می‌گویم که هیچ اقدام عملی از سوی دولت نمی‌بینم که به دنبال یک انتخابات مشارکتی باشد. غلامرضا نوری رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم در رابطه با ردصلاحیت‌های صورت گرفته توسط هیئت‌های اجرایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اینکه هیئت اجرایی صرفاً باید براساس مستندات و مدارک اعلام نظر کند، گفت: بله روال هم بر این بود و براساس قانون هم مطابق تبصره ماده ۶۰ و ۶۱ و آیین‌نامه‌‌ای که هیئت وزیران تصویب کرده بود کاملا مشخص کرده که هیئت‌های اجرایی براساس مستنداتی که مراجع ذی‌صلاح نظر می‌دهند و یا تحقیقات محلی که خودش جمع‌آوری می‌کند، نظر می‌دهد. ولی به نظر می‌آید که هیئت اجرایی فراتر از اختیارات و صلاحیت‌های خود وارد شده و اعمال نظر کرده است.
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس درخصوص ردصلاحیت خود عنوان کرد: بنده را براساس بندهای ۱، ۲ و ۴ ماده ۳۱ قانون انتخابات که شامل اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه است، ردصلاحیت کردند که البته من طی نامه‌ای تقاضا کردم دلایل و مستندات را به بنده ارائه دهند و اگر ارائه دهند، حتما آن‌ها را منتشر خواهم کرد.
نوری در پاسخ به این سوال که از روز گذشته و با مشخص شده نتیجه بررسی صلاحیت‌ها برخی معتقدند تیغ خالص‌سازی دارد تندتر از قبل کار خود را در جهت اهداف و منافع جریان خود دنبال می‌کند، ابراز داشت: تعبیر مطرح شده درست است، نظام و کشور به مشارکت نیاز دارد اما دولت و جریان خالص‌ساز خیر؛ این‌ها به مشارکت نیاز ندارند. من ماه‌هاست که دارم مصاحبه می‌کنم و می‌گویم که هیچ اقدام عملی از سوی دولت نمی‌بینم که به دنبال یک انتخابات مشارکتی باشد. وی با بیان اینکه «این‌ها به‌دنبال خالص‌سازی هستند» تصریح کرد: خالص‌سازی هم در انتخابات حداقلی اتفاق می‌افتد نه در انتخابات با مشارکت حداکثری، روند خالص‌سازی از قبل دارد همین را دنبال می‌کند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: هیئت‌های اجرایی هم در همین راستا نوعی تلافی‌جویی را دنبال می‌کنند و دارند اقدامات و تلاش‌های آن‌هایی که از برنامه‌های دولت انتقاد کرده بودند را اینجا تلافی می‌کنند. در واقع دارند برای آن‌هایی که با طرح‌ها و لوایحی که دولت داشت و در جهت منافع و حقوق جامعه نبود یا برخلاف حقوق اساسی ملت بود، مخالف کردند و در مقابل نظرات دولت ایستادند، اینجا
تلافی می‌کنند.
رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تاکید کرد: ما ردپای این مسئله را می‌توانیم در یکی از شماره‌های چند ماه قبل روزنامه رسمی دولت ببینیم که از کدام نمایندگان به عنوان نمایندگان جنجالی یا دردسرساز برای دولت اسم برده بود یا مصاحبه‌ یکی از اعضای جبهه پایداری که الان هم نفوذ زیادی در دولت دارند را ببینید که گفته بود کسانی که مخالف طرح‌هایی مانند طرح صیانت و حجاب و عفاف بودند باید ردصلاحیت شوند، این‌ها کاملا مشخص است و این جریان خالص‌ساز به شدت دارد کار خود را پیش می‌برد.
نوری در مورد ثبت اعتراض نسبت به نظر هیئت اجرایی، تاکید کرد: بله، اعتراض می‌کنم و امیدوار به نتیجه هستم، چون من معتقدم که کشور در اختیار این جریان خالص‌ساز نیست و مراجعی هستند که برای این نظام و کشور دلسوزی می‌کنند و حتما مسائل و حقایق را مدنظر قرار می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: امید ما زیاد است که مرجع بالاتر نظارتی یعنی شورای نگهبان، وضعیت کسانی که به ناحق ردصلاحیت شدند و اغراض سیاسی نسبت به آن‌ها اعمال شده را ان‌شاءالله اصلاح کنند./ایلنا