از سرگیری حملات به غزه نشان‌دهنده ناکامی صهیونیست‌ها در تحقق اهداف‌شان است سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به‌نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی تصمیم خود را برای از سرگیری جنایات در غزه از قبل گرفته بود و این عمدتا بازمی‌گردد به اینکه دور نخست عملیات‌های صهیونیست‌ها در غزه آن دستاوردی که مدنظرشان بود […]

 از سرگیری حملات به غزه نشان‌دهنده ناکامی صهیونیست‌ها در تحقق اهداف‌شان است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به‌نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی تصمیم خود را برای از سرگیری جنایات در غزه از قبل گرفته بود و این عمدتا بازمی‌گردد به اینکه دور نخست عملیات‌های صهیونیست‌ها در غزه آن دستاوردی که مدنظرشان بود را نداشت. ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص شکست مذاکرات آتش‌بس و آغاز مجدد حملات از سوی رژیم صهیونیستی، گفت: به‌نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی تصمیم خود را برای از سرگیری جنایات در غزه از قبل گرفته بود و این عمدتا باز می‌گردد به اینکه دور نخست عملیات‌های صهیونیست‌ها در غزه آن دستاوردی که مدنظرشان بود را نداشته و تنها موضوعی که باعث می‌شود که آن‌ها به جنگ باز گردند این است که یک جریان سیاسی در داخل رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با طولانی کردن این درگیری امتیازاتی را برای خودش در سیاست داخلی و سیاست خارجی تامین کند.
وی تاکید کرد: واقعیت این است که جنایات رژیم صهیونیستی از جانب همه افکار عمومی در دنیا محکوم است و از لحاظ نظامی هم برای آن‌ها تا الان دستاوردی نداشته و فکر می‌کنیم که تداوم این جنایت‌ها به منفوریت بیشتر رژیم صهیونیستی و ناکامی گسترده‌تر آن‌ها منجر خواهد شد.
عمویی در واکنش به این مسئله که «اسرائیل هدف خود را نابود کردن حماس عنوان کرده اما حتی حامیانی مانند رئیس‌جمهور فرانسه هم می‌گویند این هدف محقق نخواهد شد»، ابراز داشت: حماس و گروه‌های مقاومت برآمده از جامعه فلسطین هستند و در واقع واکنشی طبیعی از جانب مردم فلسطین در برابر جنایت‌های ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی هستند در نتیجه حتی اگر مبارزین حماس مورد هدف قرار گیرند اما جامعه فلسطین همیشه نشان داده که قهرمان‌های دیگری را برای مقاومت در خود پرورش داده و می‌پرورد، از این جهت حماس و مقاومت فلسطین نابود شدنی نیست./ایلنا

 تذکر نماینده میانه درباره شرکت فولاد آذربایجان و مجتمع فولاد میانه
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار رسیدگی به وضعیت شرکت فولاد آذربایجان و مجتمع فولاد میانه شد.
سید مرتضی حسینی در تذکری اظهار کرد: پس از انتصاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در دیدارها و جلساتی که با او و همچنین با رئیس سازمان ایمیدرو داشتم
در خصوص شرکت فولاد آذربایجان و مجتمع فولاد میانه، تذکراتی را درباره برخی اقدامات ناصحیحی که در این دو مجموعه انجام می‌شود، مطرح کردم اما متاسفانه تا این لحظه اقدامی عملی صورت نگرفته است.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد: در این دیدارها حتی روابط ناسالم موجود در این دو مجموعه را به آقای وزیر و رئیس ایمیدرو متذکر شدم. در این زمینه خواهشی که از وزیر صنعت و معدن دارم، این است که جلوی خصوصی‌سازی یا مدیریت امانی شرکت فولاد آذربایجان را بگیرند./ایسنا

هزینه‌های برجام را پرداخت کردیم ولی به تعهداتشان عمل نکردند
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: ما تمام تعهداتمان را نسبت ‌به طرف مقابل انجام داده بودیم و هزینه برجام را پرداخت کرده بودیم و حالا که ما هزینه کردیم به‌جایی رسیدیم که آن‌ها باید به تعهدات و وظایف خود عمل می‌کردند و این حق ایران بود که از طرف مقابل مطالبه کند. حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در خصوص رای موافق به افزایش سن بازنشستگی و مخالفت با آن تشریح کرد: در این مورد موضوع به گونه‌ای مطرح ‌شد که بعضا نمایندگان به درستی متوجه بحث نشدند و حین رای‌گیری و با توجه به زمان بسیار محدود آن، به موضوع مورد بحث رای اشتباه داده ‌شد؛ در این خصوص هم چنین بوده که بنده و برخی نمایندگان به دلیل تداخل مباحث متوجه نشده و به اشتباه رای دادیم که وقتی موضوع مشخص شد شخصا هم به صورت علنی و هم از طریق نامه به دبیر شورای نگهبان اعلام کردم که این مصوبه ایراداتی دارد و شرعا نیز اشکال دارد.
ذوالنوری با اشاره به آتش زدن برجام در صحن مجلس و حمایت از برجام در زمانی دیگر تشریح کرد: مسئله برجام یک مسئله بسیار مهم و مفصل است، ایراد ما به موضوع برجام در زمان روحانی این بود که هیچ تضمینی به ما نداده بودند و هیچ تضمینی وجود نداشت که پس‌ از انجام تعهدات از طرف ایران، طرف مقابل به تعهدات خود عمل خواهد کرد و هرگز نتوانستند در این خصوص تضمینی قاطع ارائه دهند.
نماینده مردم قم گفت: با تمام بدقولی‌های صورت گرفته از جانب طرف غربی و با پاره کردن برجام از طرف ترامپ، این اقدام به‌صورت نمادین از طرف بنده در صحن مجلس انجام شد. از طرفی اروپا فشار می‌آورد که باید برجام را ادامه داده و آن را به طور کامل اجرا کنیم. پس از طرف ما نیز این مسئله مطرح شد که یک وظایف خودتان را انجام دهید و دو خلأ وجود آمریکا را پر کنید تا بتوانیم به برجام ادامه دهیم.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پس‌از آن و با به اتمام رسیدن برجام یک، من موافقت خود را جهت احیای برجام و آغاز برجام دو اعلام کردم. چرا که ما تمام تعهداتمان را نسبت ‌به طرف مقابل انجام داده بودیم و هزینه برجام را پرداخت کرده بودیم و حالا که ما هزینه کردیم به‌جایی رسیدیم که آن‌ها باید به تعهدات و وظایف خود عمل می‌کردند و این حق ایران بود که از طرف مقابل مطالبه کند. آقای روحانی در چند ماه آخر ریاست‌جمهوری خود تصمیم گرفت برجام را زنده کند و بعد آن را به گردن نمایندگان انداخت و خود را از مهلکه خارج کرد تا نشان دهد که برجام را شروع کرده آن را به ثمر رسانده و بعد هشت سال هم دوباره برجام را زنده کرده و تحویل ریاست‌جمهوری جدید داده است. ذوالنوری ادامه داد: سرانجام پس‌از تلاش‌های فراوان مقام معظم رهبری به آقای روحانی نامه نوشتند و دستور دادند که کمیته‌ای تشکیل شود از دولت، مجلس و مراجع ذی‌ربط، تا متنی که قرار است دوباره در برجام به امضاء برسد از طریق این ارگان‌ها به‌طور کامل رصد شود که دیگر مشکل‌ساز نشود اما آقای روحانی موافق این مسئله نبود و حضرت آقا این‌قدر پافشاری کردند تا او مجبور شد به این مسئله تن بدهد که نتیجه این جلسه هم شد مصوبه‌ای که در شانزده بند به تایید رسید اما روحانی اعلام کرد نمی‌تواند با این شرایط به برجام ادامه دهد و آن را به دولت بعد منتقل کرد./ایسنا

 توافق برجام مایه عبرت برای آیندگان است
نماینده تهران و نویسنده کتاب چالش هسته‌ای توافق برجام را مایه عبرت برای آیندگان دانست و ایراز امیدواری کرد که با عبرت از آن بتوان منافع ملت ایران را در توافق‌های بعدی تامین کرد. سیدمحمود نبویان نماینده تهران و نویسنده کتاب «چالش هسته‌ای» در آئین رونمایی از این کتاب شش جلدی گفت: در سال ۹۲ در مجلس حضور داشتیم که دولت جدید آمد و در مذاکرات هسته‌ای بحث‌هایی می‌شد.
وی با بیان اینکه رشته تحصیلی‌ام فلسفه است، گفت: دوستان اهل فلسفه بر روی تمام واژه‌ها دقت خاصی دارند و اینکه معنای لغوی و معنای اصطلاحی هر واژه چیست. در بحث تحریم‌ها از بی‌دقتی در واژه‌ها کلاه گشادی به سر ما رفت. در همان اولین جمله برجام آمده است که ما تمام تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های شورای امنیت را «Lift» می‌کنیم حالا Lift چه معنایی دارد؟
نبویان توضیح داد: طبق قانون، توافقات باید به زبان دو طرف ترجمه شود اما چون دوستان عجله داشتند در داخل کشور ترجمه کردند و «Lift» به «لغو» ترجمه شد. صفحه اول را که می‌خوانیم می‌بینیم خیلی خوب است اما چند صفحه بعد آمده که آمریکا می‌گوید من تحریم خودم را لغو نمی‌کنم. خانم شرمن هم همین نکته را بیان کرد که اشتباه گروه مذاکره‌کننده همین بود. حالا من در اینجا «Lift» را معنا می‌کنم. «Lift» به معنای برداشتن یک شیء است. برداشتن، چند مصداق دارد. تحریم را به صورت لغو، تعلیق یا تحریم به صورت توقف ۱۲۰ روزه برداشته شود.
وی ادامه داد: این ترجمه می‌شود و در داخل ایران به کل مسئولین مملکت هم ارائه داده می‌شود. باید معنای لغوی و اصطلاحی واژه‌ها فهمیده می‌شد. برای نوشتن کتاب از حضور اساتید زیادی بهره بردم. اساسنامه آژانس بین‌المللی و رآکتور چیست؟ کتاب‌های مختلف را دیدم تا بر موضوع اشراف داشته باشم. نماینده تهران یادآور شد: یک بار از عراقچی به عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان مهم پرسیدم، آیا سانتریفیوژ را از نزدیک دیده‌ای؟ او گفت که یک بار هم ندیدم. از این پاسخ این‌گونه برداشت می‌شود که انگار دوستان برای کار عجله داشتند.وی افزود: انرژی هسته‌ای از سال ۹۲ وارد کار شد. توافق ژنو در سوم آذرماه ۹۲ و توافق لوزان در ۱۳ فروردین ۹۴ رخ داد. برجام هم در تاریخ ۲۳ تیرماه ۹۴ بود. اصل مذاکرات هسته‌ای در دو دوره از ۸۲ تا ۹۴ ادامه داشت که روحانی و ظریف در دو دوره حضور داشتند. تمام این دوره‌ها را بررسی کردم و عناوینی هم برای آن در نظر گرفتم. نوشتن این شش جلد کتاب ۱۰ سال طول کشید. ۱۵ جلسه نشست با آقای عراقچی داشتم تا مراد از متن را دقیق بیان کنم. با آقایان صالحی و ظریف نیز نشست‌هایی داشتم و با کمک متخصصین کتاب نوشته شد تا پروژه محور باشد./ ایسنا