مشکل کمبود معلم باقی است رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از عدم حل مشکل کمبود معلم در کلاسهای درس انتقاد کرد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد که کمیسیون ورود به موقع به این موضوع داشته و تکالیفی را برای دولت معین کرده است. محمدصالح جوکار در تذکری شفاهی بیان […]
مشکل کمبود معلم باقی است
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از عدم حل مشکل کمبود معلم در کلاسهای درس انتقاد کرد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد که کمیسیون ورود به موقع به این موضوع داشته و تکالیفی را برای دولت معین کرده است. محمدصالح جوکار در تذکری شفاهی بیان کرد: برای پیگیری بحث کمبود معلم در کلاسهای درس وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان اداری و استخدامی به مجلس آمدند و قرار بود کمیسیون آموزش این موضوع را دنبال کند اما هنوز مشکل کمبود معلم در کلاسهای درس حل نشده است. هنوز معلمهای خرید خدمت تعیین تکلیف نشده اند.محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این تذکر، بیان کرد: در مجلس به دستور رئیس مجلس جلسهای غیرعلنی تشکیل شد. کمیسیون آموزش نیز گزارشی در خصوص کمبود نیروی انسانی در شروع سال تحصیلی تهیه کرد و به صحن ارائه کرده است. چندین تصمیم گرفته شد و دولت متعهد شد که آن را اجرایی کند. وی در ادامه اظهار کرد: اول اینکه ردیفهای وزارت آموزش و پرورش به اندازه و به موقع در طول سال تخصیص پیدا کند تا در شروع سال تحصیلی با مشکل مواجه نشویم. از سوی دیگر مقرر شد سازمان برنامه و بودجه مشکل پرداختی حق التدریسی و پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان را پیگیری کند. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصریح کرد: توجه به نیروهای خرید خدمات که اکنون بدون حقوق و بیمه کار میکنند و تبدیل وضعیت معلمان مهرآفرین از دیگر مواردی بود که دولت برای حل مشکل کمبود معلم تعهد داد که پیگیری کند./ایسنا
دولت باید سیاست جبرانی برای حوزه حملونقل درنظر گیرد
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حمل و نقل از جمله مسائلی است که دولت باید برای آن سیاست یارانهای و جبرانی در نظر بگیرد. نمایندگانبندی از لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند که به موجب آن دولت مکلف شد زیان بخش مسافری شرکت راهآهن را با احتساب شاخصهای بهرهوری، در بودجه سنواتی پیشبینی و جبران کند. البرز حسینی عضو کمیسیون تلفیق در توضیح این مصوبه گفت: آقای منظور میگوید باید حسابرسی شود، بعد سخن از ۴ همت بار مالی میزند؛ اگر حسابرسی نشده چطور به این عدد رسیده ایم؟ این مصوبه میگوید حوزه راه آهن خدمات درستی به مردم ارائه دهد. بلیت بین شهری برای شرکت راه آهن بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد بعد ما به شرکت میگوییم شما از مسافر ۲۰۰ هزار تومان بگیر ولی خدمات ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی ارائه شود. انتظار هم داریم شرکت راه آهن
شق القمر کند و خدمات مسافری خوبی نیز ارائه دهد. وی اضافه کرد: مگر میشود با بخش خصوصی دستوری رفتار کرد و بعد بگوییم زیان وارده به آنها را نیز پرداخت نمیکنیم. بنابراین ما خودمان عامل بهره ور نبودن این بخش شده ایم. با این وضعیت باید به بخش خصوصی بگوییم قیمت را بردارد و هزینه تمام شده خود را با یک حاشیه سود از مردم دریافت کند و ما نیز بر نحوه ارائه خدمات نظارت میکنیم. اما اگر قیمت دستوری باشد، دولت باید بپذیرد جبران زیان کند. در نهایت قالیباف گفت: با وجودی که دولت معتقد است این حکم مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی میشود اما آنجا که دولت قیمت دستوری تعیین کند باید هزینه آن را نیز پرداخت کند، پس این موضوع مشمول اصل ۷۵ نمیشود. ضمن آنکه معتقدیم حمل و نقل از جمله مسائلی است که دولت باید برای آن سیاست یارانهای در نظر بگیرد./ایسنا
مصوبه مجلس در مورد سن بازنشستگی ابهام دارد
یک نماینده مجلس درباره انتقادات نسبت به افزایش سن بازنشستگی گفت: آن چیزی که مجلس در حال حاضر دربارهاش بحث کرده است به نظرم درست نبود و ما درخواست داشتیم که ابهام برطرف شود و تلاش میکنیم دوباره یک اصلاحیه در موردش انجام شود، چراکه ابهام دارد؛ بعضیها میگویند ۴۲ سال شده، برخی هم میگویند ۳۵ سال شده است. معتقدم مصوبه ابهام دارد و این باید درست شود. احمدامیرآبادی فراهانی درباره انتقادات نسبت به افزایش سن بازنشستگی و اینکه چرا باید برای جبران ناترازی صندوقهای بازنشستگی سن بازنشستگی افزایش پیدا میکرد، گفت: صندوقها مشکلات اساسی از باب مدیریت و زیرساختها دارند و آنها باید اصلاح شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هنگامی که هر حزب، گروه و جریانی بر سرکار میآید و یکسری آدمهایی که تخصص ندارند برسرکار میآورند و در هیئت مدیرهها میگذارند، اینها باعث میشود ارزش افزوده و درآمد صندوقها کاهش پیدا کند؛ در واقع اینها مشکلات اساسی صندوقها است. وی تاکید کرد: این باندها و رانتهای قدرتی که بعضاً شکل میگیرد، باعث میشود رفقا و هم حزبیهایشان را میبرند. اینها گرفتاریهای صندوقها است نه افزایش سن بازنشستگی. امیرآبادی فراهانی یادآور شد: در دنیا بسیاری از دولت میآیند بعضاً سن بازنشستگی را یک تا ۴ سال افزایش میدهند که معضلاتشان حل شود اما اول این کار انجام نمیشود، آنجا همه چیز شفاف است و رانتی وجود ندارد. وی ادامه داد: متاسفانه میخواهم بگویم آن چیزی که مجلس در حال حاضر دربارهاش بحث کرده است به نظرم درست نبود و ما درخواست داشتیم که ابهام برطرف شود و تلاش میکنیم دوباره یک اصلاحیه در موردش انجام شود، چراکه ابهام دارد؛ بعضیها میگویند ۴۲ سال شده، برخی هم میگویند ۳۵ سال شده است. معتقدم مصوبه ابهام دارد و این باید درست شود. این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی درباره اینکه انتقاد به انتخاب رؤسای صندوقهای بازنشستگی و در پاسخ به این سوال که آیا مجلس به عنوان ناظر میتواند بر انتخابات این صندوقها ورود کند، گفت: نمیشود، مجلس قانونگذار است و این صندوقها خصوصی و خصولتی هستند، خودشان مجمع دارند و مجامعشان باید تلاش کنند که درست شود./ایلنا
Sunday, 28 April , 2024