مردم غزه با مقاومت خود تزلزل رژیم صهیونیستی را به دنیا نشان دادند سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم غزه با مقاومت خود در برابر حملات رژیم صهیونیستی که در نهایت منجر به پذیرش آتش بس شد، تزلزل و آسیب پذیر بودن ارتش این رژیم را به […]
مردم غزه با مقاومت خود تزلزل رژیم صهیونیستی را به دنیا نشان دادند
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم غزه با مقاومت خود در برابر حملات رژیم صهیونیستی که در نهایت منجر به پذیرش آتش بس شد، تزلزل و آسیب پذیر بودن ارتش این رژیم را به دنیا نشان داند. ولی الله بیاتی با اشاره به اجرای آتش بس چهار روزه در غزه، بیان کرد: در وهله اول باید از مقاومت مردم فلسطین قدردانی کرد که با صلابت در مقابل اسرائیل غاصب و حامیانش ایستادند و مقاومت کردند. مردم غزه شهید و مجروح زیادی دادند اما پیامی را به جهانیان ارسال کردند. مردم غزه تزلزل رژیم صهیونیستی را به دنیا نشان دادند. وی در ادامه اظهار کرد: حضور ملتهای مختلف در خیابانها برای حمایت از مردم فلسطین نشانگر تضعیف رژیم صهیونیستی است. این امر خود یک پیروزی بزرگ برای ملت فلسطین است.. از سوی دیگر باور همه کشورهای عربی بر این بود که رژیم صهیونیستی ارتش کاملی دارد و گنبد آهنین آنان میتواند در برابر موشکهای مقاومت بایستد، اما به دنیا ثابت شد که این ارتش این رژیم بسیار آسیب پذیر است. نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تزلزل رژیم صهیونیستی جلوی چشم همه کسانی که قصد برقراری ارتباط با این رژیم را داشتند، نمایان شد. به دنیا ثابت شد که رژیم صهیونیستی کودک کش است. کشورهای عربی و مسلمان باید پشت مردم غزه بایستند و در ادامه برای بازسازی غزه گام بردارند./ایسنا
تجهیز استانهای کشور به بالگردهای امدادی یک ضرورت است
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تجهیز تمام استانهای کشور و کلانشهرها به بالگردهای امدادی با توجه به نبود یا کمبود مراکز درمانی در بخشهای مختلف کشور، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. رحمت الله فیروزی پور با اشاره به ضرورت تجهیز استانها و کلانشهرها به بالگردهای امدادی، بیان کرد: این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید همه استانها و کلانشهرهای کشور به بالگردهای امدادی تجهیز شوند. باتوجه به وضعیت ترافیکی و مسافت موجود تا مراکز درمانی در برخی از استانها لازم است که از بالگردهای امدادی برای انتقال بیماران استفاده شود.
وی در ادامه اظهار کرد: بعضا تصادفهایی در جادهها و اتوبانها رخ میدهد یا در برخی از شهرها مراکز درمانی و امدادی وجود ندارد، فلذا وجود بالگردهای امدادی برای انتقال بیماران در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید زیرساختهای لازم فراهم شود تا ما در همه استانها و کلانشهرها بتوانیم امکانات خدمات اورژانسی هوایی را فراهم کنیم. دولت و مجموعه دستگاهها نظیر اورژانس کشور و هلال احمر باید به نحوی تجهیز شده و دولت نیز باید در صدور مجوزها و تخصیص اعتبارات رویکرد تسهیل گری داشته باشد./ایسنا
مصوبه کاهش خدمت سربازی با هماهنگی ستاد کل مطرح شد
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: به طور قطع در موضوع کاهش خدمت سربازی نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح در جلسات مربوطه حضور داشتند و هر تصمیمی که گرفته شده با هماهنگی ستاد کل بوده است. یعقوب رضازاده با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه گفت: دوازده ماهه خدمت سربازی موضوعی است که ستاد کل نیروهای مسلح به مجلس پیشنهاد داده است. وی با بیان اینکه «قطعاً مجلس در موضوع خدمت سربازی ورود نمیکند مگر اینکه ستاد کل در این زمینه اظهار نظر کند»، ادامه داد: اگر ستاد کل این موضوع را پیشنهاد نمیداد و با آن موافقت نمیکرد، مجلس به موضوع ورود نمیکرد. در این زمینه کاملاً با ستاد کل هماهنگ شده است. دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره کاهش مدت خدمت سربازی نامهای از طرف ستاد کل به مجلس رسیده است؟ اظهار کرد: بطور قطع در این موضوع نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح در جلسات حضور داشتند و هر تصمیمی که گرفته شده با هماهنگی ستاد کل بوده است./ایسنا
مجلس منتظر لایحه دولت در زمینه رمزارزها است
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: محدودیتهای
غیر کارشناسی در زمینه رمز ارزها، راهکارهای اصلی این حوزه را تحت تاثیر قرار میدهد و نتیجه عکس دارد. اصغر سلیمی با بیان اینکه مجلس برای تصویب قانون در حوزه رمزارزها منتظر ارائه لایحه از سوی دولت است، بیان کرد: سکوهای ملی تبادل رمزارز بهترین راهکارهای مبارزه با پولشویی و تخلفات این حوزه هستند و باید به شکل قابل توجهی در این مسیر مورد حمایت قرار بگیرند. اصولا فعالیت کسب و کارهای دانشبنیان داخلی با هدف افزایش امنیت معاملات این حوزه و ارائه خدمات بهتر به کاربران است و بر اساس گزارشهایی که داریم آنها مدام در مبارزه با تخلفات فعال هستند و توان فنی قابل توجهی دارند. وی در ادامه با بیان اینکه اعمال محدودیتهای رمز ارزی مسیر حاکمیت را برای مبارزه با پولشویی و تخلفات دشوارتر خواهد کرد، گفت: ما در مجلس به شدت نگران این موضوع هستیم که اعمال محدودیتهای غیرکارشناسی باعث مهاجرت کاربران رمز ارزها به سکوهای خارجی یا پلتفرمهای غیر رسمی و غیرقانونی شود؛ در آن صورت امکان کنترل و نظارت وجود نخواهد داشت. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه امنیت داراییهای رمز ارزی مردم در سکوهای خارجی به بهانه تحریمهای خصمانه بینالمللی همیشه در خطر است همینطور استفاده از این پلتفرمها، امکان بروز تخلفات را بسیار بیشتر میکند.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به نگرانی کاربران و کسب و کارهای حوزه رمز ارزها از اظهار نظر بعضی از مسئولان بانک مرکزی درباره محدودیتهای بیشتر گفت: بانک مرکزی در راستای رسالت خود و مطابق قوانین تنها متصدی این حوزه نیست و دیگر نهادها مانند وزارت اقتصاد باید ورود کنند البته نمایندگان مجلس قبلا مخالفت خود را نسبت به آن اعلام کردهاند. سلیمی افزود: البته رویکرد اخیر رئیس بانک مرکزی در تعامل با کسب و کارهای این حوزه قابل تحسین است اما از دولت و وزارت اقتصاد خواستاریم برای هر تصمیم متوجه عواقب آن باشند؛ چرا که تصمیم غلط در این حوزه عواقب بیشماری دارد. مجلس منتظر لایحه دولت در زمینه رمز ارزهاست تا برای تصویب قانون اقدام کند. این قانون میتواند از حقوق مردم و کسب و کارها حمایت کند و مانع از تصمیمگیریهای غیرکارشناسی شود. نباید کاربران این حوزه را با سیاستهای عجولانه و غیرکارشناسی به سمت سکوهای خارجی هدایت کرد و درنهایت سبب مهاجرت نخبگان شد./ایسنا
پیشنهاد قادری برای اصلاح مصوبه افزایش سن بازنشستگی
یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره افزایش سن بازنشستگی ابهام دارد، گفت: امیدواریم شورای نگهبان ایراداتی را به این مصوبه وارد کند و برای اصلاح به مجلس برگرداند آنگاه ما در کمیسیون تلفیق ابهامات را رفع خواهیم کرد. جعفر قادری اظهار کرد: در زمان تصویب افزایش سن بازنشستگی مقرر شد بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمیشود. آنهایی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه دارند به ازای هر سال باقیمانده تا بازنشستگی دو ماه اضافه میشود و بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه دارند به سنوات آنها به ازای هر سال سه ماه اضافه میشود. وی ادامه داد: همچنین بیمه پردازانی که بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه به سنوات اشتغال آنها اضافه میشود و آنهایی که تا ۱۰ سال سابقه دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه به سنواتشان اضافه میشود. این عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: طبق این مصوبه سن بازنشستگی برای خانمها ۵۵ سال و برای آقایان ۶۲ سال پیشبینی شده است یا اینکه خانمها با ۳۰ سال و آقایان با ۳۵ سال خدمت بازنشسته میشوند. پس اگر خانمی از ۱۸ سالگی مشغول کار شده بعد از ۳۰ سال خدمت و داشتن سابقه بیمه به اندازه ۳۰ سال میتواند در ۴۸ سالگی بازنشسته شود و دیگر لازم نیست تا سن ۵۵ سال کار کند لذا برای بازنشستگی یک خانم یا باید ۳۰ سال خدمت طی شده و یا اینکه آن خانم به ۵۵ سال برسد. برای آقایان هم یا باید ۳۵ سال خدمت کنند یا به ۶۲ سال برسند. بیشتر از این سقف سنی هم اجازه کار داده نمیشود.این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این بین اگر خانمی در سن ۴۰ سالگی مشغول به کار شده باشد میتواند تا ۵۵ سالگی فعالیت کند منتها حقوقش براساس قوانین فعلی با ۱۵ سال سابقه خدمت به اندازه ۱۵ روز حقوق خواهد شد و باید در سن ۵۵ سالگی بازنشسته شود. قادری در مورد وضعیت آقایانی که ۳۵ سال خدمت میکنند، اظهار کرد: کسی که ۳۵ سال خدمت میکند حقوق کامل یعنی ۳۰ روز حقوق را دریافت میکند همین الان هم همین وضعیت را شاهدیم که فوق لیسانسهها اختیار کار به اندازه ۳۵ سال را دارند اما در زمان بازنشستگی به اندازه ۳۰ روز حقوق میگیرند به ازای این پنج سال کار بیشتر در زمان اشتغال حقوق و مزایایشان را دریافت کردهاند؛ در نهایت هم محاسبه حقوق بازنشستگی بر مبنای دو سال آخر خدمت خواهد بود. این عضو کمیسیون تلفیق در پایان گفت: این مصوبه مجلس شورای اسلامی ابهاماتی دارد که ما امیدواریم شورای نگهبان آن را به مجلس برگرداند تا ما اصلاح کنیم. پیشنهادمان هم این است که به ازای هر سال باقیمانده تا زمان بازنشستگی برای آقایان دو ماه اضافه شده و برای خانمها ۲.۴ ماه اضافه شود این فرمول سادهای است که نیاز به بندهای فعلی مصوب مجلس شورای اسلامی را ندارد و قانون راحت و ساده میشود./ایسنا
نگرشی میخواهد مشارکت کمتری اتفاق بیفتد تا آدمهای مدنظرشان به مجلس راه پیدا کنند
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی درخصوص رد صلاحیتش از سوی هیئتهای اجرایی گفت: نسبت به هیئت اجرایی آذربایجان شرقی و ترکیب آن اعلام شکایت کردهام؛ چراکه ۲ نفر از این افراد مشخصاً اعضای یک حزب بودند که از جانب خانه احزاب استان معرفی شده و در خانه احزاب استان سمت گرفتهاند و طبیعتا اینها نمیتوانند فارغ از گرایشهای سیاسی باشند. افراد دیگری هم در هیئت اجرایی بودند که اساسنامه یک حزب را در فضای مجازی تبلیغ و عضوگیری میکردند. احمد علیرضابیگی در مورد اینکه بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیتها شاهد انتقادات زیادی به عملکرد هیئتهای اجرایی بودیم، نظر شما در این زمینه چیست؟ گفت: نوع نگاه خاصی که در هیئتهای اجرایی حاکم بوده است، مشکلساز بوده است. شما هیئت اجرایی آذربایجان شرقی را در نظر بگیرید که من نسبت به آن و ترکیب آن اعلام شکایت کردهام؛ چراکه ۲ نفر از این افراد مشخصاً اعضای یک حزب بودند که از جانب خانه احزاب استان معرفی شده و در خانه احزاب استان سمت گرفتهاند و طبیعتا اینها نمیتوانند فارغ از گرایشهای سیاسی باشند. افراد دیگری هم در هیئت اجرایی بودند که اساسنامه یک حزب را در فضای مجازی تبلیغ و عضوگیری
میکردند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ترکیبی که هیئت اجرایی داشته یک ترکیب با نگاه خاص بوده است که عملاً این ترکیب نگرشهای دیگر را به هیچ عنوان برنمیتابیده و قبول نداشته است. آنها از رویارویی بر مبنای استدلال و قانون استنکاف میکنند و پرهیز دارند و از موضع قدرت این رویارویی را در هیئت اجرایی انجام میدهند که نتیجهاش همین اتفاقاتی که رخ داده و رد صلاحیتهای صورت گرفته شده که عموما هم بیمبنا بوده است.این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد خودم مدام سوال میکنم که شما استناد کردید به اینکه من دارای محکومیت هستم و به خاطر انتساب جرم اقدام علیه امنیت ملی یعنی بند ۴ ماده ۳۳ قانون انتخابات رد صلاحیت شدم، در حالی که من فقدان سوءپیشینه خودم را هنگام پیشثبتنام تحویل دادم و پس از اعلام رأی هیئت اجرایی هم فقدان سوءپیشینه خودم را گرفته و تحویل دادم که نشان میدهد فاقد سوءپیشینه کیفری هستم اما اینها کار خودشان را انجام دادند و بعد اعلام کردند باید در فیلتر دیگری دنبال اعتراض خودمان باشیم.علیرضابیگی اظهار داشت: این نگاه و نگرش در اداره کشور هم دیده میشود، آقای رئیسی تاب شنیدن حرفهای نماینده مردم را که نماینده همکاران خودش هم هست، ندارد. من نماینده ۵ نماینده دیگر هم بودم که بنا بود در جلسه شورای استان خدمت ایشان مطالبی را بیان کنم، اساسا ایشان حس میکردند نباید اجازه دهند نماینده صحبت کند و آخر هم نگذاشتند من صحبت کنم و گفتم جواب بیادبی، بیادبی است و جلسه را ترک میکنم. این نگرش متاسفانه در کارگزاران دولت وجود دارد که طبیعتا نمیتواند عامل همگرایی باشد.وی تاکید کرد: تزاحمی پیش آمده که از یک طرف مصلحت کشور در برگزاری انتخابات پرشور با شرکت گسترده مردم است همانطور که مقام معظم رهبری عنوان کردند تا جلوی تهدیدات بیگانه را با تکیه بر اراده ملی بگیریم و در عین حال مصلحت و منفعت این نگرش این است که مشارکت کمتری اتفاق بیفتد و از رهگذر این مشارکت محدود همان آدمهای مدنظر بتوانند به مجلس راه پیدا کنند.نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه پیش از این هم خیلی از فعالان سیاسی و تحلیلگران نسبت به استفاده از نظامیها در کارهای اجرایی هشدار داده بودند، به نظر شما بیتوجهی به این هشدارها تاکنون چه مضراتی داشته است، اظهار داشت: اگر بخواهیم مبنا را بر نظامیگر و غیرنظامیگری بگذاریم در طول تاریخ کشور ما وجود داشته است، آقای لاریجانی مگر نظامی نبود؟ آقای رحمانیفضلی مگر نظامی نبود؟ مگر آقای روحانی نظامی نبود؟ در دولت آقای روحانی مگر آقای ربیعی امنیتی نبود؟ اینها چیزی نیست که مبنای تفکیک قرار گیرد. ما باید بر نگرشها و تفاوتهایی که وجود دارد، متمرکز شویم. این نمیتواند مبنای تمایز قرار گیرد. باید براساس نگرشها و تفاوتهایی که این نگرشها با واقعیت صحنه و خواست مردم دارند زمینه لازم را برای قضاوت فراهم کنیم.وی در خصوص تاکید امام (ره) بر اینکه نظامیان نباید در کار سیاست داخل شوند، عنوان کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در یک مقطعی از زمان اصلیترین اولویت دفاع از کشور بود و عموم نیروهای کیفی این کشور چون اولویت دفاع بوده در عرصه دفاع و امنیت حضور پیدا کردند. بعد که ضرورت دفاع از کشور در حوزه نظامی از بین رفته و در حوزههای دیگر خودش را نشان داده است، این نیروهای کیفی ترجیح دادند در عرصه سیاسی از کشور دفاع کنند هر کسی بر مبنای دیدگاه خود، لذا اینکه یک کسی نظامی بوده است یا نه نباید مبنای قضاوت ما قرار گیرد. در دوره اصلاحات هم بسیاری از عناصر امنیتی و نظامی بودند در دوره احمدینژاد و روحانی و رئیسی هم همینطور. باید بگوییم این نگرشها چه تفاوتی باهم دارند و چقدر منطبق بر واقعیت و الگوهای مورد قبول مردم و محتویات امروز کشور است./ایلنا
Saturday, 27 April , 2024