خبرها حکایت از رد صلاحیت اولیه نمایندگان منتقد مجلس یازدهم دارد رضا بردستانی خبرنگار بین الملل: ساعاتی پس از آن که اعلام شد نتیجه بررسی صلاحیت نمایندگان از سوی هیئت‌های اجرایی به داوطلبان ابلاغ شده است، تنی چند از نمایندگان فعلی مجلس (مجلس یازدهم) در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبر از ردصلاحیت خود دادند. تا […]

خبرها حکایت از رد صلاحیت اولیه نمایندگان منتقد مجلس یازدهم دارد

رضا بردستانی خبرنگار بین الملل: ساعاتی پس از آن که اعلام شد نتیجه بررسی صلاحیت نمایندگان از سوی هیئت‌های اجرایی به داوطلبان ابلاغ شده است، تنی چند از نمایندگان فعلی مجلس (مجلس یازدهم) در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبر از ردصلاحیت خود دادند. تا لحظه تنظیم این یادداشت، این اسامی اعلام شده است:
ـ علیرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد
ـ جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده تربت جام و رئیس فراکسیون مستقلین
ـ جلال محمود زاده، نماینده مهاباد و رئیس فراکسیون اهل تسنن در مجلس
ـ رجب رحمانی، نماینده تاکستان
ـ احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و افشاگر ماجرای فیدلیتی ها
ـ مسعود پزشکیان نماینده تبریز
ـ علیرضا منادی سفید، نماینده تبریز که اخیرا فیلمی پرحاشیه از او در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد و سر و صدای بسیاری به پا کرد.

 مجلس خوش خیم ها
محمدرضا باهنر که چندین و چند مصاحبه ی انتخاباتی انجام داده، معتقد بود باید با «اصلاح‌طلبان خوش خیم» برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم چانه زنی کرد و به شورای نگهبان توصیه کرده بود ملایم‌تر در بحث بررسی صلاحیت‌ها
رفتار کند…

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نوزدهمین سالروز مرگ یاسر عرفات، گفت که این تشکیلات آماده بر عهده گرفتن مدیریت غزه است. به نوشته خبرگزاری وفا، او در ابتدای سخنان خود با «نسل کشی» خواندن حملات رژیم اشغالگر قدس در غزه، گفت که هیچ کلمه‌ای برای توصیف اتفاقاتی که در غزه می‌افتد، ندارد. محمود عباس افزود: «چگونه می‌توان در قبال کشته و زخمی شدن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در غزه که اکثر آن‌ها زن و کودک هستند و همچنین نابودی دهها هزار واحد مسکونی و زیرساخت‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز امدادی سکوت کرد.» او سپس با هشدار به کوچاندن اجباری مردم غزه و کرانه باختری و قدس اشغالی گفت: «هرگز تکرار نکبت ۱۹۴۸ یا آوارگی ۱۹۶۷ را نخواهیم پذیرفت.»
محمود عباس سپس با چراغ سبز نشان دادن به آمریکا در خصوص تحویل گرفتن مدیریت غزه، گفت که غزه بخش جداناپذیر کشور فلسطین است و تشکیلات خودگردان در چارچوب یک راه‌حل فراگیر سیاسی آماده انجام مسئولیت خود در کرانه باختری، قدس و غزه است. رئیس تشکیلات خودگردان در ادامه مسئولیت کامل آن‌چه در غزه می‌گذرد را متوجه رژیم اسرائیل دانست و گفت که راه‌حل نظامی و امنیتی موجب صلح و امنیت برای اسرائیل نمی‌شود. محمود عباس تأکید کرد: «هرگز با اشغال غزه یا اشغال بخش‌هایی از آن تحت هر عنوانی موافقت نخواهیم کرد.» سخن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص مدیریت غزه، پس از آن است که روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت
که محمود عباس به دولت آمریکا برای مدیریت نوار غزه پس از اتمام جنگ چراغ سبز نشان داده است. به نوشته این روزنامه، محمود عباس به دولت آمریکا گفته که در صورت پایبندی واشنگتن به راهکار دو دولتی تمام عیار، حاضر به پذیرش چنین نقشی در غزه است. در این راستا «حسین الشیخ» دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز به نیویورک تایمز گفته است که مقامات تشکیلات خودگردان منتظر طرح جدی از سوی واشنگتن برای پایبندی اسرائیل به راهکار دو دولتی هستند.

محمود عباس اعلام آمادگی کرد یاد حرف‌های «چامسکی» افتادیم!
چهارشنبه، دهم آبان در مطلبی با استناد به کتاب:«غزه در بحران» و با عنوان:«نوآم چامسکی» در باره «غزه» چه گفت و چه نوشت؟! یادآور حرف‌هایی شدیم که «نوآم چامسکی» پیرامون بحران در غزه بر زبان آورده بود. از قول «چامسکی» که در کتاب «غزه در بحران» منعکس شده است نوشتیم:
«فرانک بارات» از «نوآم چامسکی» می‌پرسد:«در باره ی وضعیت امروز غزه چه نظری دارید؟ آیا این وضعیت به معنای به آخر رسیدن دولت خودگردان فلسطین نیست؟»(بارات این پرسش را نه در اکتبر۲۰۲۳ که در سال ۲۰۰۷ پرسیده است) چامسکی در پاسخ می‌گوید: «برای پاسخ دادن به سؤال پیش زمینه‌ای لازم است. بیایید از ژانویه ی ۲۰۰۶ شروع کنیم که فلسطینیان در انتخاباتی که تمام مراحل آن به دقت مراقبت می‌شد و ناظران بین‌المللی آن را آزادانه‌ترین و عادلانه‌ترین انتخابات نامیدند، شرکت جستند. ایالات متحده ی آمریکا تلاش بسیار گسترده‌ای انجام داد تا نتایج این انتخابات را به نفع متحد و نامزد مطلوب خود یعنی محمود عباس و حزب فتح تغییر دهد. با این حال در معیار و ادبیات غربی، مردم فلسطین در این انتخابات مرتکب «جرمی نابخشودنی» شدند چون آن‌ها «اشتباهی» به حماس رأی دادند. به همین دلیل آمریکا بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج انتخابات برای مجازات شدید فلسطینیان به کمک اسرائیل آمد تا آن‌ها را به واسطه ی خطای مهلکی که مرتکب شده بودند، تنبیه کند و در این مسیر اتحادیه اروپا طبق معمول«بزدلانه»از آمریکا تبعیت کرد.»
در خبری که خبرگزاری وفا آن را منتشر کرده، از قول
«حسین الشیخ» دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در گفتگو با نیویورک تایمز نوشته شده:«مقامات تشکیلات خودگردان منتظر طرح جدی از سوی واشنگتن برای پایبندی اسرائیل به راهکار دو دولتی هستند.»
در این باره تنها جای چند پرسش باقی می‌ماند:
ـ آیا مردم غزه تن به مدیریتی تحت لوای «محمود عباس
خواهند داد؟
ـ حماس در این باره چه نظری دارد؟
ـ تشکیلات سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) تا چه اندازه پایبندی آمریکا را به طرح دو دولتی ‌باور کرده است؟
پاسخ‌های این سه سؤال را از همان کتاب «غزه در بحران» می‌دهیم:
ـ فواز جرجیس، تحلیلگر لبنانی ـ آمریکایی و نویسنده کتاب«آمریکا و اسلام سیاسی» تعبیر قابل تأملی از حماس دارد. وی در سال ۲۰۰۸ می‌نویسد:«آن چه مقامات و مسئولان اسرائیلی و آمریکایی ارزش آن را درک نمی‌کنند، فهم این واقعیت است که «حماس» فقط یک گروه نظامی مسلح نیست بلکه یک جنبش اجتماعی است که پایگاه بسیار گسترده ی مردمی دارد و محبوبیت این جنبش تا اعماق جامعه ریشه دوانیده است.» نوآم چامسکی اما می‌گوید: «بعید است مقامات و سیاستمداران آمریکایی این واقعیت‌ها را ندانند… ارتش اسرائیل به خوبی می‌داند که در حال نابودی مردم فلسطین است.»
ـ نوآم چامسکی: «… به همین بسنده می‌کنم که اسرائیل با همدستی آمریکا اطمینان حاصل کرد که حتا یک ثانیه هم به حماس اجازه نخواهد داد قدرت دولتی را در دست بگیرد. در تمام این مدت رهبران اردوگاه انکارگرایان (آمریکا و اسرائیل) به طور دائم تمام درخواست‌های حماس را برای برقراری آتش بسی طولانی مدت که در طول آن بتوان با توجه به اجماع جهانی به مذاکرات صلح حول محور تأسیس دو دولت، پرداخت رد کردند. آمریکا و اسرائیل در انزوای کامل یگانه رژیم‌هایی‌اند که طی
سی سال اخیر مانع تحقق چنین راه حلی شده اند.»
ـ حماس اگر می‌خواست غزه را به تشکیلات محمود عباس تحویل دهد که به اسرائیل حمله نمی‌کرد از این رو باید گفت تکلیف حماس و مردم غزه با پیشنهاد محمود عباس روشن است امیدواریم تکلیف محمود عباس با خودش نیز روشن شود!