علی‌محمد طهماسبی، مشاور سازمان حفاظت محیط زیست ایران درباره نتایج مذاکرات محیط‌زیستی اخیر بین مقام‌های ارشد ایران و طالبان می‌گوید: «نوعی تفاهم اولیه شفاهی در دیدار بین رئیس سازمان محیط زیست ایران و معاون نخست‌وزیر» طالبان در زمینه حقابه ایران بدست آمده است، علی سلاجقه مدعی است؛ در سفر هیئت اقتصادی طالبان به ایران، برای […]

علی‌محمد طهماسبی، مشاور سازمان حفاظت محیط زیست ایران درباره نتایج مذاکرات محیط‌زیستی اخیر بین مقام‌های ارشد ایران و طالبان می‌گوید: «نوعی تفاهم اولیه شفاهی در دیدار بین رئیس سازمان محیط زیست ایران و معاون نخست‌وزیر» طالبان در زمینه حقابه ایران بدست آمده است، علی سلاجقه مدعی است؛ در سفر هیئت اقتصادی طالبان به ایران، برای اولین بار طالبان پذیرفت که حقابه ایران رهاسازی شود. رئیس دولت هم که بعدِ آن اولتیماتوم تقریباً شدیداللحن اردیبهشت سال جاری («می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند و بسیار جدی بگیرند. به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌دهم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.») دیگر حتی یک کلمه هم از «حقآبه» ی ایران از رود هیرمند سخنی به میان نیاورده است.

 ما نمی‌توانیم برای سیاست‌های آبی همسایگان تعیین تکلیف کنیم اما…
نه حق داریم و نه می‌توانیم برای همسایگان خود – ترکیه و عراق در غرب و افغانستان و پاکستان در شرق – تعیین تکلیف کنیم که چگونه و کجا و کی سد بسازند اما می‌توانیم و باید پیگیر حقوق سرزمین‌مان باشیم، حقآبه در تمامی دنیا به رسمیت شناخته می‌شود اما به نظر می‌رسد نحوه‌ی تعامل با طالبان افغانستان به گونه‌ای است که این گروه دچار
سوء تفاهم شده‌اند یعنی از یک سو دم از حقوق ایران می‌زنند و اعلام آمادگی می‌کنند برای رهاسازی حقآبه ایران از رود هیرمند و از سویی؛ سد پشت سد، بند خاکی پشت بند خاکی، می‌خواهند تمام کشورشان را سدسازی کنند به خودشان مربوط است اما نه به قیمت زیر پا گذاشتن حقآبه‌ی ایران، کشوری که در سخت‌ترین شرایط هوای همسایه را داشته است!

 آقای رئیسی؛ حقآبه هیرمند چه شد؟
نه کاری به گفته‌های علی‌محمد طهماسبی، مشاور سازمان حفاظت محیط زیست ایران داریم و نه توجهی به اظهار نظر علی سلاجقه خواهیم کردیم. گفته‌های مقامات طالبان هم که مثل روز روشن است و با رفتارشان در تضاد کامل است‌. تنها روی سخن با شخص رئیس هیئت دولت سیزدهم است و آن این که: حقابه‌ی هیرمند چه شد؟

آقای وزیر کشور؛ اگر به تنش آبی گسترده اعتقاد دارید چرا می‌خواهید وسط کویر مجوز احداث فولاد بدهید؟!
احمد وحیدی در جلسه و دیدار با کشاورزان اصفهانی پیرو حل مشکلات زاینده‌رود و احیای رودخانه، ضمن آرزوی نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی، اظهار داشت: کشاورزان بهترین قشر تولیدکنندگان هستند که امنیت غذایی کشور وابسته به آن‌هاست و امروز خوشحالم که در خدمت این قشر عزیز هستم؛ کشاورزان اصفهانی سابقه مجاهدت و ایثارگری دارند و بسیاری از آن‌ها متعلق به خانواده شهدا هستند. وی با بیان اینکه مشکلات آب اصفهان از جمله مسائل اساسی کشور است که به طور مداوم در مجلس مطرح می‌شود، افزود: در همه کشور تنش‌های آبی گسترده‌ای داریم که آب اکثر مناطق ما از جمله همدان، سنندج، تهران و غیره مشکل دارد.
وزیر کشور با بیان اینکه رئیس‌جمهور به مشکلات آب اصفهان توجه ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: امسال حتی در خراسان و مشهد برای تامین آب شرب مردم نگرانی‌های زیادی داشتیم و شهادت می‌دهم که محرابیان تلاش می‌کند در این حوزه‌ها کمترین مشکل ایجاد نشود و باید توجه کرد که وزارت نیرو کار بسیار سختی دارد. وی با بیان اینکه دولت سیزدهم، دولت پاسخگو است، گفت: رئیس جمهور بر پاسخگویی تاکید ویژه‌ای دارد و امروز خواستند که در مقام پاسخگویی در خدمت عزیزان باشیم؛ مسئله آب در کل کشور و مشکلات اصفهان مورد توجه جدی است و اصلا اینگونه نیست که خدای ناکرده کسی بخواهد به مسائل بی‌توجهی کند.
سرسام گرفته‌ایم از این همه حرف و قول متناقض، که می‌گویند: «در همه کشور تنش‌های آبی گسترده‌ای داریم» و از سویی دیگر می‌خواهند وسط کویر به چادرملو مجوز احداث کارخانه فولاد بدهند آن هم از محل آب‌های ناپایداری که معلوم نیست چند هفته یا حداکثر چند ماه دوام آورد با نصب «آب شیرین کن ها» یی که قاتل کویر، محیط زیست و منابع طبیعی است و همه‌ی این‌ها در حالی است که نزدیک به یک سال از آغاز به کار پروژه انتقال آب از دریای عمان به یزد گذشته اما دریغ از دو سطر گزارش، یک متر پیشرفت!