خبر قطع برخی درختان چیتگر دل دوست‌داران محیط زیست را رنجاند. بسیاری از علاقه مندان به طبیعت و محیط زیست و شهروندان با دیدن تصاویر برخی از این درختان قطع شده آزرده خاطر شدند. تهران و درخت‌هایش همیشه مورد توجه بوده و تیمار این درختان اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی افراد سودجو اقدام به قطع […]

خبر قطع برخی درختان چیتگر دل دوست‌داران محیط زیست را رنجاند. بسیاری از علاقه مندان به طبیعت و محیط زیست و شهروندان با دیدن تصاویر برخی از این درختان قطع شده آزرده خاطر شدند. تهران و درخت‌هایش همیشه مورد توجه بوده و تیمار این درختان اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی افراد سودجو اقدام به قطع درختان ملک خود می‌کنند، گاهی مغازه‌داران برای اینکه برند مغازه‌شان بهتر دیده شود پای درخت بینوا موادی می‌ریزند تا خشک شود و گاهی کمبود آب یا آفت عامل از بین رفتن درختان است.پارک‌ها و بوستان‌های جنگلی یکی از بهترین تفرجگاه‌های شهری و مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و پیک‌نیک‌های خانوادگی هستند. پارک چیتگر یکی از پارک‌های جنگلی تهران است که در غرب پایتخت و در منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد. پارک جنگلی چیتگر در مسیر بادهای غربی تهران قرار دارد و از این‌رو در تلطیف هوای این کلان‌شهر سهم بسزایی دارد.

مشکل اصلی تغییرات اقلیمی و گرمای هوا است
علیرضا رحمتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در گفت‌وگو با مهر درباره ماجرای قطع بعضی از درختان پارک چیتگر و نگرانی شهروندان اظهار داشت: طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و عدم آبیاری به موقع برخی از درختان در پهنه‌های مختلف تهران مانند سرخه‌حصار و جنوب اتوبان آزادگان، سمت خلازیر، بسیاری از درختان خشک شده است و تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا هم سبب افت پذیری این درختان شده است.وی افزود: سال گذشته مواردی از خشک شدن درختان در سرخه حصار و یا در سعد آباد داشتیم مشکل این درختان افتادن افت به جانشان است. به عبارتی این آفت مانند سرطان به درخت نفوذ یافته و در سرتاسر آن نفوذ می‌یابد و حتی به سایر درختان هم منتقل می‌شود لذا درخت بیمار باید قطع شود تا مشکلی برای سایر درختان ایجاد نشود. البته این موضوع را سازمان منابع طبیعی رصد و آنالیز می‌کند. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران ادامه داد: افزایش شدید دما سبب کاهش شیره درخت شده و این مسئله آفت پذیری آن را تشدید می‌کند لذا درختان خشک شده چیتگر هم به همین دلیل یعنی گرمای شدید و خشکسالی و آبیاری به موقع نداشتن است.

تأیید ورود پساب واحدهای تولیدی به پای درختان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ورود پساب برخی واحدهای تولیدی به بوستان چیتگر سبب بروز مشکل برای درختان شده است و آیا ارزیابی در این راستا صورت گرفته است، گفت: بله این موضوع به اطلاع ما هم رسید من خودم حدود دو هفته پیش بازدید از این محل داشتم و مشاهده کردم برخی درختان خشک شده است پساب مربوطه بررسی شد ولی این پساب تصفیه شده بود و برخی گفتند شاید به همین علت درختان خشک شده‌اند و از آنجایی که سایر درختانی هم که با پساب آبیاری نشده بود هم دچار خشکی بود لذا این قضیه منتفی و رد شد. هادی نصیری رئیس اداره فضای سبز منطقه ۲۲ اظهار کرد: در پارک جنگلی چیتگر حدود ۵۰۰ هزار درخت وجود دارد که طبق اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری منطقه ۲۲ و سازمان منابع طبیعی در این بوستان در مرحله اول تعداد ۸۰۰ درخت مبتلا به آفت سوسک پوستخوار شناسایی و در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام خواهد شد.نصیری با بیان اینکه برای کنترل و مقابله با آفت سوسک پوستخوار مجوز قطع درختان آفت زده بوستان چیتگر صادر شده است، تصریح کرد: پروسه اخذ مجوز برای قطع این درختان حدوداً ۴ ماه به طول انجامید و در این مدت زمان با چکش کاری، پلاک‌کوبی و علامت گذاری‌های لازم کار شناسایی درختان آفت زده صورت گرفت و تا به امروز این عملیات کامل شده است.همچنین ابوالفضل لولایی مسئول فنی اداره منابع طبیعی تهران نیز در این خصوص گفت: قطعاً پس از قطع این درختان، درختان جدید جایگزین خواهند شد. درختانی پهن برگی که با شرایط اقلیم منطقه، نوع پوشش گیاهی و نوع گونه‌هایی که در بوستان چیتگر سازگار هستند، در نظر گرفته خواهد شد.

مشکل اگر آفت باشد مبارزه گیاهی انجام می‌دهیم
اوایل امسال بود که مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در جلسه شورای اسلامی شهر به خبرنگاران از مذاکره با آبفا برای آبیاری درختان چیتگر خبر داد و گفت: سهمیه آب پارک چیتگر از ابتدای سال قطع شده بود و با مذاکراتی که با آب و فاضلاب انجام شد از ۴۰۰ لیتر در ثانیه، که برای چیتگر پیش‌بینی شده در حال حاضر ۵۰ لیتر در ثانیه اختصاص می‌یابد. علی محمد مختاری گفته بود: قطعاً این موضوع به درختان چیتگر صدمه می‌زند لذا در حال مذاکره هستیم که با کمک آب و فاضلاب از این سرمایه‌های طبیعی شهر حفاظت کنیم. درختان اگر خشک شوند قطعاً علت خشک شدن آنها اگر آفت باشد مبارزه گیاهی انجام و درختان دیگری جایگزین خواهند شد. شهروندان پایتخت حالا شاهد بیماری برخی از درختان این شهر هستند. سرانه فضای سبز در پایتخت نسبت به جمعیت آن زیاد و کافی نیست و این موضوع در کنار آلودگی هوا سبب تنفس سخت‌تر خواهد شد بنابراین باید راهکارهای جامع و دقیقی جهت حفاظت بیشتر از جان درختان اتخاذ شود.