آفتاب یزد- گروه شبکه: روز گذشته رسانه‌ها خبر عجیبی را منتشر کردند مبنی بر اینکه یک بانوی ایرانی که نماینده پارلمان نیوزیلند است متهم به سرقت از یک فروشگاه لباس فروشی است! این خانم ۴۳ساله که «گلریز قهرمان» نام دارد و عضو حزب سبز و نماینده مردم شهر اوکلند در پارلمان نیوزیلند است، دزدی از […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: روز گذشته رسانه‌ها خبر عجیبی را منتشر کردند مبنی بر اینکه یک بانوی ایرانی که نماینده پارلمان نیوزیلند است متهم به سرقت از یک فروشگاه لباس فروشی است! این خانم ۴۳ساله که «گلریز قهرمان» نام دارد و عضو حزب سبز و نماینده مردم شهر اوکلند در پارلمان نیوزیلند است، دزدی از فروشگاه لباس را به مشکلات خود در زمینه «سلامت روان» مرتبط دانسته و گفته: «مسئولیت کامل کارهایم را بر عهده می‌گیرم و عمیقاً متاسفم. برای من واضح است سلامت روانی من به شدت تحت تأثیر استرس‌های مربوط به کارم قرار گرفته بود. این باعث شد من به شیوه‌هایی رفتار کنم که کاملاً خارج از شخصیت‌ام است. من سعی نمی‌کنم اعمالم را توجیه کنم اما می‌خواهم آن‌ها را توضیح دهم. مردم باید به درستی از نمایندگان منتخب خود انتظار بالاترین استانداردهای رفتاری را داشته باشند. من از این استانداردها کوتاه آمدم؛ متاسفم.» قهرمان همچنین در بیانیه روز سه شنبه خود گفت پس از ارزیابی پزشکی و گفتگو با یک متخصص بهداشت روان، متوجه شده که حالش خوب نیست. او گفت: «رفتار من با رویدادهای اخیر که منجر به واکنش استرس شدید و مربوط به ترومای ناشناخته قبلی شده، مطابقت دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، نمی‌خواهم پشت مشکلات سلامت روان‌ام پنهان شوم. مسئولیت کامل اعمالم را بر عهده می‌گیرم و عمیقاً از آن متاسفم». او افزود که به دستاوردهایش در پارلمان،
از جمله فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر، امور خارجی، کمپین‌های قوانین انتخاباتی مربوط به کمک‌های مالی و رای گیری در خارج از کشور، افتخار می‌کند.
اما اتهامات دزدی به این نماینده پارلمان نیوزیلند برای اولین‌بار چند روز قبل توسط رسانه Newstalk ZB Plus منتشر شد. این رسانه گزارش داد گلریز در ایام جشن کریسمس به دزدی از فروشگاه‌های برند و لوکس «اسکاتیز بوتیک» در حومه شهر اوکلند متهم شده است. به گزارش عصر ایران، همچنین «ماراما دیویدسون» و «جیمز شاو» رهبران حزب سبز گفتند که گلریز قهرمان صدای پیشرو در پارلمان برای حقوق بشر، سیاست خارجی مستقل و اصلاحات انتخاباتی بوده است. دستاوردهای سیاسی او قابل توجه است. خانم قهرمان خستگی ناپذیر به نمایندگی از جوامعی که نمایندگی آن‌ها را برعهده داشت کار کرده بود. هیچ چیز از این کارها کم نمی‌کند. ما می‌دانیم او در آینده به حمایت از آن جوامع ادامه خواهد داد. » شاو همچنین گفت: «از لحظه ورود قهرمان به مجلس، او مورد آزار قرار گرفته بود. از جمله تهدید به خشونت جنسی و فیزیکی و تهدید به مرگ – بیش از آنچه بسیاری از نمایندگان دیگر تجربه می‌کنند». (قهرمان در سال ۲۰۱۹ در پی تهدیدهای به مرگ، دارای اسکورت امنیتی شد.) شاو گفت: «اگر با چنین سطحی از تهدید زندگی می‌کنید، در شرایطی که در حال حاضر کاملاً استرس‌زا است، عواقبی در پی خواهد داشت.» اما رهبران مشترک حزب سبز گفتند انتظار می‌رود نمایندگان مجلس استانداردهای رفتار عمومی را حفظ کنند و آن‌ها از تصمیم گلریز قهرمان برای استعفا حمایت می‌کنند. «برای ما روشن است که خانم قهرمان در وضعیت بسیار پریشانی قرار دارد. او مسئولیت را بر عهده گرفته و عذرخواهی کرده است» آن‌ها گفتند: «ما عمیقاً متاسفیم که خانم قهرمان را در این شرایط می‌بینیم. برای او بهترین‌ها را در آینده آرزو می‌کنیم».

 گلریز به دزدی متهم شد
حالا گلریز از کارش استعفا داده و یک روز پس از استعفا از پارلمان، به سرقت از فروشگاه متهم شده است. پلیس نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت که «یک زن ۴۳ساله برای دو اتهام برداشتن اجناس از فروشگاه به دادگاه منطقه اوکلند احضار شده است.» در این بیانیه نام متهم نیامده اما رسانه‌های نیوزیلند گفته‌اند او خانم قهرمان است.
گفتنی است گلریز قهرمان متولد شهر مشهد در ایران در ۹ سالگی به همراه خانواده‌اش به نیوزیلند مهاجرت کرد. وی در سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین پناهنده به پارلمان نیوزلند انتخاب شد. گلریز قهرمان وکیل حقوق بشری به عنوان سخنگوی حزب سبز در امور عدالت، تجارت و امور خارجی نیز فعالیت می‌کرد. قهرمان در سال ۲۰۲۰ فاش کرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس است.