«آتش‌بس» در غزه، اکنون به مطالبه‌ای جدی و جهانی بدل شده است؛ گزینه‌ای که علی‌الظاهر رژیم اسرائیل نیز به دنبال آن است؛ البته با قید «موقت»! طولانی‌شدن جنگ بدون هیچ دستاوردی، فشار خانواده‌های اسرای اسرائیلی به «بنیامین نتانیاهو» و کابینه‌اش، خشم افکار عمومی جهان در واکنش به جنایات تل‌آویو و عبور این رژیم از تمام […]

«آتش‌بس» در غزه، اکنون به مطالبه‌ای جدی و جهانی بدل شده است؛ گزینه‌ای که علی‌الظاهر رژیم اسرائیل نیز به دنبال آن است؛ البته با قید «موقت»! طولانی‌شدن جنگ بدون هیچ دستاوردی، فشار خانواده‌های اسرای اسرائیلی به «بنیامین نتانیاهو» و کابینه‌اش، خشم افکار عمومی جهان در واکنش به جنایات تل‌آویو و عبور این رژیم از تمام خطوط قرمز جنگ، رژیم صهیونیستی را در بن‌بستی بی‌سابقه قرار داده است. به گزارش نور نیوز، قطعنامه ۲۷۲۰شورای امنیت سازمان ملل پیرامون جنگ غزه که با ۱۳ رأی مثبت و رأی ممتنع آمریکا و روسیه به تصویب رسید، اگرچه به‌واسطه گشایش‌های محدودی که در سیستم کمک‌رسانی به مردم بی‌دفاع غزه ایجاد می‌کند، گامی ولو اندک در مسیر فروکاستن از بحران جاری به شمار می‌رود، اما ایالات‌متحده با حذف بند پیشنهادی درخواست «آتش‌بس» در این قطعنامه، همچنان در مسیر تخفیف و کم ‌اهمیت جلوه‌دادن کشتاری است که رژیم صهیونیستی در باریکه غزه به جریان انداخته است. این در حالی است که تصویب این قطعنامه در کنار تحولاتی که در بطن فرایند دیپلماتیک مذاکرات «آتش‌بس» با میانداری ایالات‌متحده و قطر جریان دارد، بعد دیگری از سیاست چراغ‌خاموش تل‌آویو برای فراهم‌کردن زمینه‌های لازم جهت تحقق اهداف میدانی خود در زمین جنگ را روشن می‌سازد. سه‌شنبه هفته پیش بود که «اسحاق هرتزوگ»، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی با طرح موضعی جدید اعلام کرد که تل‌آویو آماده «آتش‌بس» دوم در غزه و انتقال کمک‌‌های انسانی بیشتر است تا امکان آزادی اسرا فراهم شود. اگرچه این موضع با توجه به روند تحولات میدانی چندان جای تعجب نداشت، اما از نظر سطح منازعه سیاسی و استراتژیک قابل تامل می‌نمود.
طرح ایده «آتش بس» دوم در جنگ غزه که حاصل گفت‌وگوهای «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر است این بار نه «دوحه» که «ورشو»، پایتخت لهستان را به‌عنوان محل مذاکرات دستیابی به یک توافق جدید انتخاب کرده و می‌کوشد با افزودن بر فشارهای سیاسی به رهبران رژیم اسرائیل زمینه را برای توقف فوری جنگ پیش از سال نو میلادی فراهم کند؛ طرحی که ترجمه آن برای تل‌آویو صرفا در پرونده «تبادل اسرا» خلاصه می‌شود و اگر اسامی مورد نظرش در فهرست اعلامی جای نداشته باشد، راه را بر هر گونه گفت‌وگوی سیاسی میانجی‌گران خواهد بست. با وجودی که شواهد و قرائن از بروز تغییراتی در الگوی رفتاری واشنگتن در قبال جنگ برای فروکاستن از دامنه‌های بحران و تعیین چشم‌اندازی جهت «پایان» حکایت می‌کند، اما در اردوگاه اسرائیل، بازی متفاوتی جریان دارد. چه حرکت رهبران تل‌آویو بر مدار صفر و صدی است که نتیجه‌اش را در یک قمار سیاسی تمام‌عیار نشان داده است.
سخنان «هلی تروبر»، عضو کابینه امنیتی رژیم اسرائیل در تعریف اهداف اصلی این رژیم مبنی بر «بازگشت اسرا» و « از بین‌بردن حماس» آن هم زمانی که از مذاکرات «آتش‌بس» سخن می‌گوید، دشواریِ فرآیند دیپلماتیک پیش‌روی حماس و رژیم صهیونیستی را روشن ساخته و آشکار می‌کند که هرگونه تغییری در وضعیت میدانی نیز موانعی به همین سترگی دارد.«تروبر» می‌گوید: «مرحله بعدی تبادل اسرا پیچیده خواهد بود، اما امکان‌پذیر است. هزینه‌هایی نیز در پی خواهد داشت، اما بعد از همه اینها می‌گویم که جنگ باید به اشکال مختلف و با آتش‌بس‌های مشخص ادامه یابد».این عبارات در حالی سمت‌و‌سوی اقدامات بدون مرز اسرائیل در کشتار مردم غزه را به تصویر می‌کشد که از چند روز پیش مذاکرات «آتش‌بس» به رهبری آمریکا و قطر در یک پایتخت اروپایی آغاز شده و «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس به درخواست مصر به این کشور رفته و درباره شرایط مورد نظر مقاومت یعنی «اول آتش‌بس دائمی و دوم تبادل اسرا» سخن گفته است، اما تل‌آویو پیش‌شرط «اول تبادل اسرا و بعد گفت‌وگو درباره آتش بس» را پیش کشیده تا از مجرای این گفت‌وگوها و آزادسازی اسرای خود در ازای وقفه‌ای کوتاه در حملات بی‌امان نظامی، سپری در برابر انتقادات جهانی بسازد و در عین حال با بازسازی قوا تا تحقق کامل خواسته‌های میدانی‌اش پیش رود.
اینکه چطور رهبران اسرائیل پیش از پذیرش «آتش‌بس» ولو موقت از «تبادل اسرا» سخن می‌گویند و متأثر از تحولات جدید در صحنه دیپلماتیک یعنی قطعنامه مصوب شورای امنیت که به «توقف جنگ» اشاره‌ای نداشته همچنان گفت‌وگوهای «ورشو» را در بن‌بست نگه داشته‌اند، پاسخ چندان پیچیده‌ای در پی ندارد.راهکار سیاستمداران هدایت‌کننده دولت «جوبایدن» برای راضی نگه‌داشتن اسرائیل در شرایط کنونی از جمله کمک به انجام «تبادل اسرا» با هدف کاستن از هزینه‌های داخلی «بنیامین نتانیاهو» و دادن این امکان به اوست که بابت جنگ پرهزینه‌اش حرفی برای گفتن به مردم اسرائیل داشته باشد.
همراهی تنگاتنگ ایالات‌متحده با تل‌آویو تا مرحله کنونی جنگ در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر دفاع و وزیر خارجه این کشور به اسرائیل یادآور شده‌اند که برای تعیین چشم‌انداز جنگ، هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی کند؛ امری که به این معناست که پیامدهای برآمده از شراکت تمام‌عیار واشنگتن در جنایات گسترده اسرائیل بر وضعیت «بایدن» که قصد دارد برای چهار سال بعد نیز رئیس‌جمهور باقی بماند، امکان همراهی بلندمدت او با «نتانیاهو» را نمی‌دهد بنابراین در شرایطی که مقاومت فلسطین هرگونه مذاکره برای «تبادل اسرا» را منوط به اعلام «آتش‌بس فوری» در غزه نموده و در عین حال تأکید کرده، لیست اسرای موردنظر خود را ارائه خواهد کرد، نه اسامی مد نظر تل‌آویو، به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در بن‌بستی قرار گرفته که برای خروج از آن با هر نتیجه‌ای فرصت زیادی ندارد.

 امیرعبداللهیان: فلسطین همواره مورد توجه ایران بوده است
هدف کنفرانس، توقف جنایات در غزه است
وزیر خارجه کشورمان گفت: مسئله فلسطین همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده و در اندیشه‌های بلند امام خمینی (ره) و در نگاه بلند و راهبردی رهبر انقلاب قرار دارد.به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین خطاب به مهمانان حاضر گفت: حضور شما نشانی از دغدغه‌مندی نسبت به ارزش‌های انسانی و یکی از مسائل حل نشده جامعه بین‌المللی طی دهه‌های گذشته یعنی موضوع مهم فلسطین است. وی تاکید کرد: شورای امنیت هیچ اقدام موثری در توقف حملات و کشتار در سرزمین‌های اشغالی نداشته است.امیرعبداللهیان تصریح کرد: هدف این کنفرانس توقف حملات بی‌رحمانه رژیم جعلی اسرائیل؛ مقابله با جنایت جنگی و یافتن راه‌هایی برای حمایت از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌هاست.

 باقری: انتخاب مردم فلسطین، تنها گزینه برای آینده فلسطین است
معاون وزیر خارجه تاکید کرد، این مردم فلسطین هستند که باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند. به گزارش ایسنا، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه همایش بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ایران این است که درخصوص فلسطین مردم این کشور تصمیم‌گیر باشند.
وی گفت: اینکه دولت‌های دیگر بخواهند درباره فلسطین تصمیم بگیرند، هیچ توجیهی ندارد. مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند. همانطور که دموکراسی برای مردم کشورهای اروپایی مطلوب است، چرا برای مردم فلسطین نباید دموکراسی باشد؟ انتخاب مردم فلسطین، تنها گزینه برای آینده فلسطین است.معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: مردم ۷۵ سال با طرح‌های مختلف برخی کشورها به ویژه آمریکایی‌ها مواجهه بودند. آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بپذیرند که مردم فلسطین حق انتخاب دارند. می‌خواهند انتخابی که در چارچوب منافع خودشان است را به مردم فلسطین تحمیل کنند و تصور می‌کنند که می‌توانند مردم دنیا را فریب بدهند. باقری خاطرنشان کرد: واقعیتی که در عملیات طوفان الاقصی خودش را نشان داد، این بود که مردم فلسطین ممکن است محاصره را تحمل کنند ولی حاضر نیستند موجودیتشان مخدوش شود.وی گفت: به نظر ما آن چیزی که می‌تواند راه حل پایدار باشد، این است که همه در مقابل مردم فلسطین سر تسلیم فرود بیاورند و اجازه بدهند مردم فلسطین به عنوان صاحبان اصلی در یک همه پرسی عادلانه شرکت کنند و تصمیم بگیرند.
باقری در واکنش به حذف متمم توقف جنگ علیه غزه توسط آمریکا گفت: آمریکا بارها در راستای منافع خود و تضمین منافع صهیونیستها به ناحق از حق وتو علیه فلسطین استفاده کرده است.وی ادامه داد: نگاه آمریکا در مناسبات جهانی نگاه عدالت محور نیست بلکه مبنای نگاه آنها منافعشان است و تلاش می‌کنند این منافع را تبدیل به مولفه‌های نظم بین‌المللی کنند لذا دیگر بازیگران با آمریکا به مقابله بر می‌خیزند و در هر شرایطی که آمریکا بخواهد نظم خود را بر دنیا تحمیل کند ما مواجه با ناپایداری نظم هستیم. بنابراین این وتوها هم در همان چارچوب است.معاون سیاسی وزیرخارجه افزود: آمریکایی‌ها در این ۷۵ روز نتوانستند وارد مسیر درستی شوند و به گونه‌ای هدایت شوند تا چارچوبی را ارائه دهند که مورد قبول کشورهای دنیا باشد. وی گفت: آنها می‌خواهند چیزی را به جامعه بین‌الملل تحمیل کنند که فقط تامین‌کننده منافع خودشان است و در این چارچوب از حق وتو برای این تحمیل استفاده می‌کنند.باقری همچنین در ارتباط با موضوع مقاومت گفت: مقاومت یک مولود در منطقه است که هویت و شخصیت مخصوص خود را دارد.وی تاکید کرد: مقاومت در فلسطین، لبنان و سوریه بر اساس یک سری اصول رفتار می‌کند و تصمیم می‌گیرد. وی افزود: مقاومت یک رکن انکارناپذیر ثبات و امنیت در منطقه است. کارویژه عمومی مقاومت که امنیت‌سازی در منطقه است، اکنون یک واقعیت است. مقاومت با همه طرفیت خودش در حال تلاش است تا امنیت را برقرار کند.

امیرخان متقی: جهان اسلام در راستای دفاع از فلسطین تلاش بیشتری کند
امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان اظهار کرد: نیاز است که جهان اسلام یکپارچه و متحد صدای مردم فلسطین را در عرصه جهانی مطرح کند و در راستای دفاع از ملت فلسطین تلاش بیشتری کند.به گزارش ایسنا، امیر خان متقی در همایش بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین در سخنانی با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در طول بیش از دو ماه گذشته علیه مردم غزه تصریح کرد: تاکنون بر اساس این جنایت‌ها بیش از ۲۰ هزار نفر انسان کشته شده است که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند. وی در سخنان خود با انتقاد از نظم کنونی جهان گفت: این نظم کنونی بر اساس تحولات جنگ جهانی دوم ایجاد شده است و با خصوصیات و ویژگی‌های قرن بیست و یکم همخوانی ندارد. وی با بیان اینکه “ما شاهد استانداردها و معیارهای چندگانه بر اساس نظم کنونی جهان در حوزه‌هایی چون حقوق بشر هستیم”، گفت: وجدان آگاه و بیدار بشری نمی‌تواند با چنین تناقض‌ها و معیارهای چندگانه‌ای همراهی کند و این رفتارها را بپذیرد.این عضو حکومت دولت طالبان با تاکید بر اینکه “ما نیازمند نظم جهانی مبتنی بر عدالت هستیم”، گفت: ما نیازمند نظمی هستیم که در آن عدالت رعایت شود و در آن حق قابل چشم پوشی نباشد و امکان سوءاستفاده سیاسی از آن توسط برخی از کشورها وجود نداشته باشد. امیر خان متقی با بیان اینکه در حال حاضر به نوعی شاهد نسل کشی در غزه هستیم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کشور ما افغانستان بعد از چهار دهه تهاجمات بیگانه و رها شدن از اشغالگری آمریکا و ناتو اکنون به سوی امنیت و ثبات حرکت می‌کند ولی به بهانه حقوق بشر مورد تحریم قرار گرفته است و اینها همه نمونه‌ای از معیارهای دو گانه در نظم کنونی جهان است.وی با طرح این ادعا که “امارت اسلامی افغانستان” (طالبان) از دل مردم افغانستان برخاسته است و توانسته به یک اشغالگری ۲۰ ساله پایان دهد، گفت: ما امروز درد و رنج مردم فلسطین را بیش از همه درک و حس می‌کنیم. ما سال‌ها قربانی تناقضات بین‌المللی بودیم.وزیر خارجه دولت طالبان با تاکید بر اینکه موضوع فلسطین یک موضوع عربی، اسلامی و انسانی است، گفت: ما از کشورهای تاثیرگذار در عرصه جهانی می‌خواهیم که نقش منصفانه‌تری در ارتباط با تحولات غزه ایفا کنند و به جنایت‌هایی که علیه مردم فلسطین در حال انجام است توجه داشته باشند. امیرخان متقی همچنین تاکید کرد: جهان اسلام باید یکپارچه و متحد صدای مردم فلسطین و خواسته آنها را در عرصه جهانی مطرح کند.وی در سخنان خود با تشکر از ایران برای برگزاری این اجلاس گفت: این اقدام کافی نیست و نیاز هست که دیگر کشورهای منطقه نیز دست به کار شوند و اقدامات بیشتری در حمایت از مردم فلسطین انجام دهند.

گاردین: کارزار اسرائیل برای ترور رهبران حماس، «نتیجه معکوس» دارد
روزنامه گاردین نوشته است: «کمپین جهانی اسرائیل برای ترور رهبران حماس احتمالا ناکارآمد و بیهوده است و در عین حال تاثیر معکوس دارد.» به گزارش ایسنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اولین بار این استراتژی جدید را دو هفته پس از شروع عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر (پانزدهم مهر) توسط جنبش حماس، اعلام کرد.
مقامات صهیونیستی به خبرنگاران گفتند که با طرح عملیاتی جدید قصد دارند رهبران ارشد جنبش حماس را هدف قرار دهند. نتانیاهو در ماه گذشته میلادی طی یک کنفرانس مطبوعاتی به سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) دستور داد که «تمامی رهبران حماس هر جا که هستند، ترور شوند.» اوایل ماه دسامبر هم یک فایل صوتی از «رونن بار» رئیس سرویس امنیت عمومی (شاباک) افشا شد که در گفت‌وگو با نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی می‌گوید «رهبران حماس در غزه، کرانه باختری، لبنان، ترکیه، قطر و هر جایی باید کشته شوند. چند سالی طول خواهد کشید اما ما به این مکان‌ها خواهیم رفت تا این کار را انجام دهیم.»طبق نوشته روزنامه گاردین، تحلیلگران می‌گویند: «در حال حاضر به سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل دستور داده شده تا رهبران حماس در غزه را به قتل برسانند.» ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرده که در حال نزدیک شدن به «یحیی سنوار» رهبر حماس در غزه است.
«یوسی مِلمَن» خبرنگار و نویسنده‌ای که به مدت چندین دهه مسائل مربوط به سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را پوشش می‌داد، گفت: استراتژی ترور هیچ چیز را حل‌وفصل نمی‌کند. جامعه اطلاعاتی اسرائیل عاشق ترور است و آن‌ها اکنون شرمنده هستند و تحقیر شده‌اند و می‌خواهند خود را نجات دهند.وی افزود: «فتحی شقاقی» دبیرکل حزب جهاد اسلامی فلسطین در سال ۱۹۹۵ و هم‌چنین بنیانگذار جنبش حماس در سال ۲۰۰۴ توسط موساد کشته شدند اما ترور لزوما عامل بازدارنده‌ای نیست. حزب‌الله همچنان زنده است و مبارزه می‌کند.روزنامه گاردین با چند تن از افرادی که طی پنجاه سال گذشته هدف ترور قرار گرفته‌اند، مصاحبه کرده است. تمامی این افراد می‌گویند که تلاش‌های سرویس‌های رژیم صهیونیستی صرفا باعث «تقویت» جنبش‌ها و گروه‌های آنها می‌شوند و «تاثیر معکوس» خواهد داشت. در این میان «توفیق تیراوی» رئیس سابق جنبش فتح که در دهه ۱۹۷۰ فعال بود، گفت: این مسئله عامل بازدارنده برای ما نبوده و باعث شده که بیشتر مبارزه کنیم.
به طور کلی، رژیم صهیونیستی در دهه ۱۹۸۰ به کارزار ترور خود ادامه داد اما خود مقامات سابق موساد نیز اکنون اذعان می‌کنند که شاید این اقدامات «اشتباه» بوده است.
در حال حاضر نبردهای زمینی بین مقاومت فلسطین و ارتش اشغالگر در مناطق مختلف نوار غزه، در سایه بمباران مستمر رژیم صهیونیستی علیه اهداف غیرنظامی وارد هفتاد و هشتمین روز خود شد؛ اما این درحالیست که در ادامه تحولات میدانی، مقاومت فلسطین با نفوذ نیروهای اشغالگر به چندین منطقه در نوار غزه، مقابله و خساراتی را در جبهه‌های مختلف درگیری به اشغالگران وارد کرد و هدف قرار دادن مراکز نظامی صهیونیست‌ها در شمال و مرکز نوار غزه را مستند کرده است.