در هر دوره از مدیریت شهری وعده‌هایی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی تهران داده شده که یا به نتیجه نرسیده و یا وضعیت به حال خود رها شده است.برای همه ما اتفاق افتاده است که در طول روز از صف‌های طولانی اتوبوس‌های پایتخت کلافه بشویم و حتی اتوبوس‌هایی هم که وجود دارند به […]

در هر دوره از مدیریت شهری وعده‌هایی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی تهران داده شده که یا به نتیجه نرسیده و یا وضعیت به حال خود رها شده است.برای همه ما اتفاق افتاده است که در طول روز از صف‌های طولانی اتوبوس‌های پایتخت کلافه بشویم و حتی اتوبوس‌هایی هم که وجود دارند به چشم کهنه و فرسوده می‌آیند! این موضوع در فصل تابستان بیشتر به چشم می‌آید زیرا بحث روشن کردن کولر مطرح است و از توان این اتوبوس‌ها خارج! تعداد کم اتوبوس‌ها هم برای بسیاری از شهروندان سوال است و برخی‌ها اصلا در جریان نیستند که این اتوبوس‌ها از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند! خلاصه وضعیت اتوبوس‌های سطح شهر انگار احوالات خوبی ندارد و مردم از آنها کلافه هستند خصوصا افرادی که هرروز صبح برای رفت و آمد به محل کارشان از اتوبوس استفاده می‌کنند و نیاز هرروزه شان است! همچنین موضوع مهم دیگر این است که در حال حاضر با توجه به اینکه افزایش کرایه تاکسی و همچنین ترافیک سنگین این روزهای تهران را شاهد هستیم، بسیاری از شهروندان با اتوبوس به مقاصد خودشان می‌روند.افزون بر این باید این نکته را هم ذکر کرد که شلوغی در ایستگاه‌های اتوبوس موجب نارضایتی شهروندان و زشت شدن چهره شهر می‌شود و ضروری است مدیران شهرداری یک بازنگری در اعزام اتوبوس در ایستگاه‌های پر مسافر انجام دهند.در هر دوره هم از مدیریت شهری وعده‌هایی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی تهران داده‌اند و یا به نتیجه نرسیده است و یا تلاش‌های آنها اندک بوده و وضعیت به حال خود رها شده و به مدیریت شهری بعدی تحویل داده شده است! همچنین بارها در جلسات شورای ششم شهر تهران شنیده‌ایم که حال ناوگان اتوبوسرانی پایتخت خوب و سلامت نیست. خطوط فعلی در نقاط پرتردد پاسخگوی نیازهای مردمی نیست و در برخی خطوط تندرو باعث ازدحام بیش از حد جمعیت می‌شود. رهاشدگی وضعیت حمل و نقل در دوره‌های پیشین و بی‌توجهی به اورهال و ظرفیت‌های موجود باعث شد تا تهرانی که روزگاری ۵ هزار دستگاه اتوبوس داشت، با روی کار آمدن مدیریت ششم شهری تنها ۱۸۰۰ اتوبوس داشته باشد؛ با توجه به این موضوع، مسئله را با سخنگوی شهرداری تهران مطرح کردیم تا ببینیم که در حال حاضر وضعیت خط تولید اتوبوس‌ها چگونه است و قرار است به کجا ختم شود…!عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اتوبوس‌های پایتخت، اظهار داشت: از ابتدای امسال ۳۱۴ دستگاه اتوبوس تازه‌نفس به ناوگان عمومی اضافه شده است. البته این میزان مطلقاً پاسخگوی عقب‌ماندگی ده‌ساله پایتخت در حوزه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیست. صف‌های طولانی در خطوط اتوبوس‌رانی، نشان از ترک‌فعل مدیران گذشته است. چه اگر همین تلاش برای خرید اتوبوس در سال‌های گذشته نیز وجود داشت، هیچ‌گاه اوضاع تا این اندازه بحرانی نمی‌شد. روز‌هایی در اواسط دهه ۹۰ بالغ بر ۵۰۰۰ اتوبوس در خطوط اتوبوس‌رانی پایتخت فعال بود، متأسفانه، اما برای نگهداشت مناسب این اتوبوس‌ها یا دست‌کم خرید اتوبوس‌های جدید، در دوران مدیریت پنچم تهران اقدامی صورت نگرفت. ناوگان اتوبوس‌رانی تنها با ۱۸۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۰ تحویل ما شد. دور جدید مدیریت شهری تقریباً از تمام تولیدکنندگان داخلی اتوبوس خریداری کرد، قرارداد خرید بیش از ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ارزش ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد و قسط اول قرارداد هم پرداخت شد. با این حال ظرفیت تولیدکنندگان داخلی کفاف نیاز تهران را نمی‌داد.وی به بدعهدی خودروسازان اشاره کرد و گفت: مثلاً یک شرکت داخلی با وجود آنکه قسط اول قرارداد را هم به‌طور کامل دریافت کرده بود، اما بعد از ۶ ماه حتی یک شاسی ساده برای اتوبوس‌های سفارش‌داده‌شده را نساخت! خوب در چنین شرایطی چه باید کرد؟ تا چه زمانی باید مردم را در ترافیک و آلودگی، مُعطل شعار‌های مدعیان خودروسازی نگاه داشت؟وی ادامه داد: مجموعه مدیریت شهری پس از آنکه ناتوانی تولیدکنندگان داخلی را در تأمین نیاز فوری تهران به اتوبوس ملاحظه کرد، به فکر واردات افتاد. در همین راستا در سفر اخیر به چین، قرارداد بیش از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس کاملاً برقی با آلایندگی صفر به امضا رسید. بانک مرکزی هم برای تأمین «ارز» مورد نیاز اعلام آمادگی کرد. طبق آمار اتوبوس‌رانی هم‌اکنون کمی بیشتر از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند، در صورت ورود ۲۰۰۰ دستگاهی که از چین خریداری شده، عملاً ظرفیت ناوگان عمومی پایتخت دوبرابر خواهد شد. بعلاوه با کاهش ترافیک و آلایندگی می‌توان به کنترل آلودگی هوا نیز امیدوار بود.وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی می‌توان به ورود اتوبوس‌های جدید امیدوار بود، بیان کرد: اگر ترتیبات داخلی اجازه دهد، اولین سری اتوبوس‌های برقی حداکثر تا پایان سال وارد پایتخت می‌شود. بعلاوه روند ورود اتوبوس‌های تازه‌نفس از تولیدکنندگان داخلی هم به‌صورت ماهانه ادامه دارد. ۹۷ دستگاه از این اتوبوس‌ها تابستان امسال، تحویل شهرداری تهران شده است. با تلاش دولت برای رفع تعهدات مالی، می‌توان به ورود تعداد بیشتری از این خودرو‌ها به خیابان‌های پایتخت امیدوار بود. با ایفای تعهد تولیدکنندگان داخلی و واردات اتوبوس‌های جدید، شاهد ثبت رکورد‌های جدید در حوزه اتوبوس‌رانی پایتخت باشیم.