آفتاب یزد: مراسم بزرگداشت ۶۲خبرنگار شهید «غزه» و تجلیل از خبرنگاران جبهه مقاومت با روشن شدن بیش از ۶۰ شمع به یاد شهدای خبرنگار، در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی در مراسم بزرگداشت ۶۲ خبرنگار شهید «غزه» و تجلیل خبرنگاران جبهه مقاومت در سخنانی بیان کرد: […]

آفتاب یزد: مراسم بزرگداشت ۶۲خبرنگار شهید «غزه» و تجلیل از خبرنگاران جبهه مقاومت با روشن شدن بیش از ۶۰ شمع به یاد شهدای خبرنگار، در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی در مراسم بزرگداشت ۶۲ خبرنگار شهید «غزه» و تجلیل خبرنگاران جبهه مقاومت در سخنانی بیان کرد: اتفاق غزه و حماسه‌ای که امروز وارد چهل و ششمین روز خود شده است بی‌نظیر بود. جوانان مقاومت در روز ۱۵ مهر حادثه تاریخی آفریدند. کوته‌نظری است که شروع اتفاق غزه را به ۱۵ مهر نسبت دهند. از سال ۱۹۱۷ تا همین ساعت تاریخ صهیونیست‌ها یک کارنامه پر از خشونت و
درنده خویی بوده است. آنچه اتفاق افتاد فوران خشم ملت فلسطین است.
وی ادامه داد: مگر می‌شود از مردمی که بیش‌از یک قرن تحت خشونت، قتل عامل و جنایت هستند توقع چنین کاری را نداشت. مردم فلسطین از حق خود دفاع کردند. بیش از ۵ هزار کودک تاکنون در فلسطین به شهادت رسیده‌اند. چنین جنایت هولناکی در تاریخ رخ نداده است شاید بشود آن را با جنایت فرعون مقایسه کرد. تعداد شهدا از همکاران رسانه‌ای که در همه جای جهان در حمایت هستند، به بالای ۶۰ نفر رسیده است. روز گذشته دو خبرنگار المیادین هم به شهادت رسیده‌اند.


اسماعیلی ادامه داد: با فعالان رسانه‌ای خود که در منطقه بودند صحبت کردم آنها می‌گفتند جایی که خبرنگاران بودند اصلا نزدیک منطقه نظامی نبود. متاسفانه کشتار خبرنگاران یک کار بی‌سابقه در تاریخ است که توسط رژیم سفاک صهیونیستی رخ داده است. مردم ایران و جامعه فرهنگی هنری ایران همراه این عزیزان هستند. ما در مجامع حقوقی پیگیر این موضوع خواهیم بود. شکایت از عاملان جنایت به‌ویژه در شهادت خبرنگاران علیرغم اینکه امیدی از مجامع حقوقی بین‌المللی نداریم را مطرح کرده‌ایم. ما از همکاران قضائی حقوق بشر خواستار محکومیت آمران جنگ در غزه و شهادت خبرنگاران هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه آزاد و افراد با وجدان در کنار مردم فلسطین هستند. ما در کنار خانواده افراد داغدار غزه و خبرنگاران هستیم. از حضور رسانه‌ها و خبرنگاران شجاع که در میدان معرکه و درگیری حاضر شده‌اند تشکر می‌کنیم‌ و برای آنها دعا می‌کنیم که سالم برگردند و راویان صادق این دژخیمی و خونریزی رژیم صهیونسیتی باشند. تمام رسانه‌ها فارغ از تفاوت‌ها و اختلاف‌های سیاسی و جناحی در مسئله فلسطین پای کار بودند از همه آنها تشکر می‌کنم.
در بخشی از این مراسم از سهیل کریمی روزنامه‌نگار و مستندساز جبهه مقاومت، محمد تاجیک تصویربردار جبهه مقاومت، حمید بهمنی جانباز دفاع مقدس و جبهه مقاومت که با اورانیوم ضعیف شده جانباز شده است، بیژن نوباوه و ضیغمی تقدیر شد.

> اشاره معاون مطبوعاتی به صحنه دوربین‌سوزی ۲ خبرنگار شهید
فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: بازنمایی رسانه‌ای این اتفاق را ثابت کرد و رسانه‌ها باعث شدند که موضوع فلسطین به معیار اصلی رسانه و افکار عمومی جهان تبدیل شود.
او با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار که در ۴۶ روز گذشته به شهادت رسیده‌اند، گفت: اتفاقی که ۱۵ مهر در غزه اتفاق افتاد در سده گذشته بی‌سابقه بود؛ چراکه هژمونی رژیم صهیونسیتی را به باد داد و به جهانیان ثابت کرد که این رژیم غاصب در عرصه نظامی ضعیف است.
وی ادامه داد: بازنمایی رسانه‌ای، این اتفاق را ثابت کرد و رسانه‌ها باعث شدند که موضوع فلسطین به معیار اصلی رسانه و افکار عمومی جهان تبدیل شود. این اتفاق ماحصل تلاش کوشش همکاران ما در جهان است.
مهدی‌پور یادآور شد: امروز آنچه افکار عمومی را پیرامون فلسطین شکل می‌دهد، رسانه‌ها در آن نقش بسیاری دارند و تلاش رژیم صهیونسیتی در جعل اخبار با شکست مواجه شد که اتفاق اخیر آن صحنه‌سازی یک بیمارستان در غزه بود. آنها تلاش کردند که حمله به بیمارستان‌ها را تکذیب کنند، اما رسانه‌های جهان آن را نپذیرفتند.
وی افزود: بسیاری از افرادی که در غزه شهید شدند ممکن است خبرنگار رسمی نباشند، اما روایت حقیقت را حفظ کردند. روز گذشته هم دو خبرنگار المیادین به شهادت رسیدند و صحنه دوربین‌سوزی آنها را دیدیم. این صحنه حاوی این پیام است که می‌سوزیم اما حقیقت و واقعیت را حفظ و روایت می‌کنیم.
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تاکنون حدود ۶۵ خبرنگار و فعال رسانه‌ای از اغلب رسانه‌ها جهان در غزه و لبنان هم به شهادت رسیدند.
مهدی‌پور خاطرنشان کرد: ما این برنامه را با همکاری مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس برای حفظ و پاسداشت جان خبرنگاران برگزار کرده‌ایم. در ۴۶ روز گذشته همکاران رسانه‌ای ما کار خود را به خوبی در داخل و خارج از ایران انجام داده و به آرمان فلسطین پرداخته‌اند و این جای تشکر از همه رسانه‌ها دارد. رژیم صهیونسیتی به هیچ یک از اهدافی که از پیش اعلام کرده بود دست نیافته است. این اتفاق جز با مجاهدت نیروهای مقاومت شکل نمی‌گرفت و همکاران رسانه‌ای ما هم در کنار این مجاهدان اجازه ندادند که خدعه‌های رژیم صهیونسیتی تثبیت شود.
> مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران کجا هستند؟!
در ادامه این مراسم، حسین زکریائی ـ دبیرکل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت ـ در سخنانی با گرامیداشت یاد شهدای خبرنگار بیان کرد: یکی از رساله‌های این مجمع که متشکل از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان و تصویربرداران دوران دفاع مقدس و نسل جدید است انتقال تجربه‌های خبری است. اگر امروز در عرصه خبرنگاری جبهه مقاومت اتفاق خاصی می‌افتد و توانستیم در مقابل غول رسانه‌ای رژیم صهیونسیتی ایستادگی کنیم، حاصل تجربه‌های دوران دفاع مقدس است. مبنای رژیم صهیونسیتی بر رسانه گذاشته شده است. پیش از عملیات «طوفان القصی» شاید اجازه نداشتیم که مطلبی در برخی از شبکه‌های اجتماعی قرار بدهیم، اما شرایط تغییر کرده است.
وی افزود: ما حتی اجازه نداریم از حاج قاسم سلیمانی در پلتفرم‌های مختلف نام ببریم و اتفاق‌های مختلفی در این زمینه افتاده است. ما مدیون خون شهدای خبرنگار غزه هستیم. موضوع جهاد تبیین کاملا به موقع بود. این امر یک راهکار از سوی مقام معظم رهبری بود که چگونه در چنین شرایطی فعالیت خبری انجام بدهیم.
دبیرکل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت یادآور شد: در ۴۵ روز در باریکه غزه ۶۳ شهید از جنس خبرنگار تقدیم شده؛ مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران کجا هستند؟! ما خبرنگاری داریم که در جبهه عراق در زمان حضور آمریکا در این کشور دو چشم و ریه خود را تقدیم کرده است. تمام دنیا به پا خاسته‌اند ولی مدافعان حقوق بشر کجا هستند؟! در ۲۰ سال گذشته یکی از رسالت‌های ما برگزاری همایش و جشنواره‌های مختلف است.
وی افزود: آموزش خبرنگاری در بحران یکی از برنامه‌هایی است که به طور جدی آن را در مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت دنبال می‌کنیم. تاکنون بیش از ۱۳ جشنواره خبرنگاران و دفاع مقدس را برگزار کرده‌ایم. از خبرنگاران که در مواقع بحرانی با عشق در جبهه مقاومت داوطلبانه حاضر شدند و آثار فاخری تولید کردند باید تقدیر شود.