آفتاب یزد – گروه شبکه: روز دوشنبه تیم‌های ملی فوتبال عراق و اردن در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به مصاف هم رفتند و علیرضا فغانی، داور مطرح کشورمان، این دیدار را قضاوت کرد. قضاوتی که جنجال‌آفرین شده به‌طوری‌که سبب شده فغانی هدف اصلی حملات عراقی‌ها در فضای مجازی قرار گیرد. این […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: روز دوشنبه تیم‌های ملی فوتبال عراق و اردن در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به مصاف هم رفتند و علیرضا فغانی، داور مطرح کشورمان، این دیدار را قضاوت کرد. قضاوتی که جنجال‌آفرین شده به‌طوری‌که سبب شده فغانی هدف اصلی حملات عراقی‌ها در فضای مجازی قرار گیرد. این حملات هم از آنجایی نشات می‌گیرد که علیرضا فغانی در یک صحنه ایمن حسین مهاجم عراقی را بعد از خوشحالی گل طولانی مدت و وقت کشی با کارت زرد دوم جریمه کرد تا این بازیکن اخراج شود. در ادامه با ۱۰ نفره شدن عراق ورق برگشت و اردن بازی باخته ۲ بر یک را با نتیجه ۳ بر ۲ برد و به مرحله بعدی صعود کرد. حالا این مسئله باعث شده که عراقی ها، فغانی را مسبب باخت‌شان قلمداد کنند و به او بتازند. عراقی‌ها حتی در اقدامی قابل تامل ضمن حمله به اینستاگرام فغانی، اطلاعات شخصی او را هم منتشر کردند. اما این حملات عراقی‌ها در حالی است که تصمیم علیرضا فغانی در اخراج ایمن حسین با حمایت عمده کارشناسان داوری همراه شده و بسیاری اعلام کردند که مهاجم عراقی به دلیل شادی پس از گل تحریک آمیزش مستحق دریافت کارت زرد و سپس اخراج بود.

 استوری عجیب کرار جاسم
همانطور که عنوان شد باخت عراقی‌ها مقابل اردن عصبانیت آن‌ها را نسبت به فغانی در پی داشته است. در همین راستا بازیکن سابق استقلال و تیم ملی فوتبال عراق پستی را علیه فغانی منتشر کرد. کرار جاسم در پستی نوشت: «من کسی هستم که دوبار توسط فغانی به‌خاطر نفرتی که به عراق و بازیکنان عراقی داشت اخراج شده‌ام. او ما را از شادی که نزدیک به آن بودیم محروم کرد. خداوند در برابر ظالم برای ما کافی است.»
جلال حسن، سنگربان تیم ملی فوتبال عراق نیز گفت: «ایمن حسین تنها یک شادی گل طبیعی از خود نشان داد، اما داور در تصمیمی عجیب به او کارت زرد دوم را داد و از بازی اخراج شد. ایمن مستحق اخراج نبود. ما تیم برتر میدان بودیم، اما ۱۰ نفره شدن ما باعث شد تا اردن جلو بکشد و دو گل به ثمر برساند. از خداوند می‌خواهم که داور را به خاطر این تصمیم ظالمانه ببخشد.»
اما ایمن حسین در پایان این بازی در واکنشی معنادار به تصمیم فغانی و حذف عراق از جام ملت‌ها در صفحه توییتر خود پیامی منتشر کرد و نوشت: «وقتی حریفت داور باشد عدالت و انصاف وجود ندارد!»

 شکایت از فغانی
در این میان فدراسیون فوتبال عراق اعلام کرد که از علیرضا فغانی به خاطر قضاوت در دیدار برابر اردن شکایت کرده است. علی جبار، نایب رئیس فدراسیون فوتبال عراق گفت: فدراسیون فوتبال از علیرضا فغانی به خاطر تصمیم‌های جنجالی که در دیدار برابر اردن گرفت اقدام به شکایت به کمیته بازی‌ها کرده است. چنانچه کنفدراسیون فوتبال آسیا با این شکایت موافقت کند فغانی از قضاوت در ادامه رقابت‌ها منع خواهد شد و این نشان می‌دهد که نتیجه بازی تغییر نخواهد کرد. »

 بیش از نیم‌میلیون امضا علیه فغانی
از سوی دیگر بیش از ۵۰۰ هزار عراقی در نامه‌ای به فیفا خواستار تعلیق فعالیت و محرومیت علیرضا فغانی شدند. در این نامه که در سایت change. org منتشر شد آمده است: به عنوان هواداران سرسخت تیم فوتبال عراق از نتیجه آخرین بازی مقابل اردن شوکه شدیم. ایمن حسین، مهاجم کشورمان، هنگام شادی گل با کارت قرمز داور از بازی اخراج شد. این تصمیم نه‌تنها مشکوک بود، بلکه قانونی هم نبود؛ چرا که داور دقیقا از شادی گل مشابه بازیکنان اردن گذشت، اما همین شادی گل بازیکن ما را مستحق جریمه دانست. نقش داور تضمین بازی جوانمردانه و بی‌طرفی در هر مسابقه است. با این حال، این اتفاق تردیدهای جدی را در مورد توانایی فغانی در رعایت این اصول ایجاد کرده است. ذکر این نکته ضروری است که چنین ناهماهنگی‌هایی می‌توانند تأثیرات گسترده‌ای در حرفه بازیکنان و غرور ملی یک کشور بگذارند. در این طومار از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا خواسته شده است که علیرضا فغانی داور مسابقه را تا انجام تحقیقات کامل در مورد عملکردش در جریان بازی عراق و اردن تعلیق کنند. پیش از این هم فدراسیون فوتبال عراق از فغانی به خاطر قضاوتش در بازی با اردن شکایت
کرده بود.

 بیانیه AFC در حمایت از علیرضا فغانی
اما کنفدراسیون فوتبال آسیا در واکنش به اتفاقات بازی اردن و عراق بیانیه‌ای در حمایت از علیرضا فغانی صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «درحالی که AFC در مورد عملکرد داوران فردی اظهار نظر نمی‌کند، ما به شدت هرگونه تهدید، آزار و اذیت، یا افشای اطلاعات شخصی را که داوران، بازیکنان، مقامات و همه ذینفعان ما را هدف قرار می‌دهد، محکوم می‌کنیم. چنین رفتاری برخلاف روح بازی جوانمردانه و احترامی است که ما در جامعه فوتبال آسیا ترویج می‌کنیم.»

حمایت مجری معروف عراقی از علیرضا فغانی
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی الرابع عراق ویدیویی از لحظات شادی پس از گل ایمن حسین را که توسط یکی از تماشاگران و از روی سکوهای استادیوم ضبط شده، منتشر کرده است. از مقایسه لحظه شروع این ویدیو با کلیپ پخش اصلی تلویزیونی و رسمی مسابقات، مشخص می‌شود که در ویدیوی جدید، ۱۹ ثانیه از لحظه به ثمر رسیدن گل ایمن حسین می‌گذرد. پس از آنکه او شادی خود را با هواداران و هم‌تیمی‌هایش تقسیم می‌کند، علیرضا فغانی دو مرتبه و با سوت‌های خود، از این بازیکن می‌خواهد تا برای آغاز مسابقه به درون زمین بیاید. موضوعی که ۷۰ ثانیه به طول می‌انجامد و در نهایت داور ایرانی مسابقه تصمیم می‌گیرد تا گلزن عراقی‌ها را با کارت زرد دوم اخراج کند. نکته جالب اینکه مجری این برنامه نیز در صحبت‌هایش حق را به فغانی می‌دهد و از تأخیر ایمن حسین در ورود به زمین با وجود دو بار تذکر توسط داور مسابقه، انتقاد می‌کند.

 واکنش رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال
همچنین رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در واکنش به قضاوت علیرضا فغانی در دیدار تیم‌های ملی عراق و اردن گفت: این داور زیر نظر فدراسیون فوتبال استرالیا است و در کادر داوری این کشور حضور دارد. به گزارش مهر، خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در پاسخ به پرسشی درباره حواشی رخ داده در قضاوت علیرضا فغانی در دیدار عراق و اردن عنوان کرد: فغانی در این مسابقات در کادر داوری کشور استرالیا سوت زد و مباحث مرتبط با این مسابقه هم مانند دیگر رقابت‌ها قطعاً از سوی کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC بررسی خواهد شد. وی افزود: موعود بنیادی فر و تیم داوری او، نمایندگان داوری ایران در جام ملت‌های آسیا بودند.

 نظر کارشناسان داوری
این تصمیم بحث برانگیز فغانی نیز مورد بررسی کارشناسان داوری قرار گرفته و آن‌ها به نقد و بررسی اخراج ایمن حسین با کارت زرد دوم پرداختند؛
محمدحسین ترابیان: «من فکر می‌کنم آقای فغانی به خاطر تحریک تماشاگران حریف به ایشان کارت زرد داده است. از قاطعیت داور مشخص است که این صحنه را کاملا دیده و آنالیز کرده است.»
مهدی عالیقدر: «این حرکت مصداق تحریک تماشاگران تیم حریف از جانب داور تلقی گردیده و با کارت زرد جریمه شده است؛ یک تصمیم کاملا صحیح و شجاعانه که تبعات جرائم انضباطی آن نیز متعاقباً از سوی کمیته برگزاری اعلام خواهد شد.»
ابراهیم میرزابیگی: «کارت زرد ایمن حسین می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ یکی شادی او که ممکن است رفتار اهانت‌آمیز تلقی شود و به همین دلیل علیرضا فغانی تصمیم به جریمه بازیکن گرفته باشد، که در این صورت درست است. دلیل دوم هم می‌تواند این باشد که ایمن حسین یک بار با بازیکنان ذخیره این شادی را انجام داد و یک بار به تنهایی و با این اقدام زمان زیادی تلف کرد؛ این موضوع هم می‌تواند باعث جریمه او شود که این هم درست است.»
حسین عسگری: «بازیکن عراق بعد از گلزنی به سمت تماشاگران اردن می‌رود و ابراز خوشحالی می‌کند و پس از آن هم روی چمن می‌نشیند و چمن را می‌کند و می‌خورد. باید دید فلسفه این عمل چیست، چون می‌گویند بازیکن اردن بعد از گلزنی چنین کاری کرده و این بازیکن حرکت او را تکرار کرده است. در هر صورت هر بازیکنی که گل بزند، مختار است سمت تماشاگران خودی هر کاری کند، اما در صورتی که سمت تماشاگران حریف برود، یک حرکت غیرورزشی محسوب می‌شود و حتما نیاز به کارت دارد. این حرکت، مصداق تحریک و تحقیر تماشاگر حریف است.»
گفتنی است همه کارشناسان داوری برنامه الکاس قطر هم، تصمیم علیرضا فغانی را درباره ایمن حسین درست دانستند. از نظر آن‌ها شادی گل ایمن حسین ناجوانمردانه و مبالغه‌آمیز بود؛ به طوری که داور بازی چهار بار سوت زد و از این بازیکن خواست که به زمین برگردد اما او این کار را نکرد. او یک‌بار با هواداران، دو بار با بازیکنان و بعد از بازگشت به زمین هم یک بار دیگر شادی گل داشت و به همین خاطر تصمیم داور درست بود. کارشناس شبکه الکاس درباره این سوال که شادی گل اردنی‌ها بیشتر از عراقی‌ها وقت بازی را تلف کرد، گفت که شادی بازیکنان دو تیم متفاوت بود.