آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: با رسیدن فصل پاییز، مراکز درمانی پر از والدینی می‌شود که با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان خود به پزشک مراجعه کرده‌اند. آنفلوآنزا یک بیماری مسری است که افراد زیادی از جامعه را هرسال درگیر می‌کند. کودکان به این دلیل که کمتر مراقبت‌های بهداشت فردی را رعایت می‌کنند […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: با رسیدن فصل پاییز، مراکز درمانی پر از والدینی می‌شود که با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان خود به پزشک مراجعه کرده‌اند. آنفلوآنزا یک بیماری مسری است که افراد زیادی از جامعه را هرسال درگیر می‌کند. کودکان به این دلیل که کمتر مراقبت‌های بهداشت فردی را رعایت می‌کنند و همچنین تماس نزدیک‌تری با همسالان خود دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوآنزا هستند آنفلوآنزا در کودکان، یک بیماری هرچند به‌خودی‌خود، ترسناک نیست اما چنانچه در کنترل آن غفلت نموده یا در مواقع لازم، آن را به‌موقع درمان نکنید، می‌تواند به مقدمه‌ای برای اتفاقات ناخوشایند تبدیل شود لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکترمهدی افشاری، متخصص کودکان (اطفال) و دکترحمید شیخ الاسلامی، متخصص کودکان (اطفال) و دکتر فرشته کرباسیان، متخصص کودکان (اطفال) گفتگو کرده است.
دکتر افشاری در این باره می‌گوید: آنفلوآنزا در اثر ویروس آنفلوآنزا به وجود می‌آید. کودکان زیر دوسال بیشتر احتمال ابتلا به این ویروس را دارند و برای آنها نیز بسیار خطرناک است.
وی بیان کرد: دانستن اینکه کودک شما آنفلوآنزا دارد، همیشه کار آسانی نیست. کودک بیمار ممکن است سست، بی‌حال و کم اشتها باشد. یا شاید نشانه‌هایی همچون سرماخوردگی یا دیگر بیماری‌های ویروسی را داشته باشد. این متخصص کودکان اظهار کرد: در فصول سرد که فصل آنفلوآنزا است اگر کودک شما نشانه‌های تب ناگهانی، خستگی، بی‌حالی به همراه نشانه‌هایی همچون سرفه‌های خشک و بینی گرفته را دارد احتمالا به این بیماری مبتلا شده است.اگر نشانه‌هایی همچون گرفتگی بینی یا سرفه قبل از تب پدیدار شدند، به احتمال زیاد فرزند شما سرما خورده است.
وی ادامه داد: از دیگر نشانه‌های آنفلوآنزا می‌توان به زودرنج شدن، بی‌میلی و کم اشتهایی، گلودرد و ورم گلو اشاره کرد. آنفلوآنزا همچنین باعث ایجاد درد در ناحیه شکم و اسهال و استفراغ نیز می‌شود.
دکتر افشاری اشاره کرد: ویروس‌های نوع A و نوع B آنفلوآنزا، به سرعت در محیط منتشر و پخش می‌شوند. اگر کودک شما در نزدیکی فردی قرار دارد که آنفلوآنزا گرفته و سرفه و عطسه می‌کند، احتمال دارد قطرات سرفه یا عطسه او به دهان یا بینی کودک وارد شوند و وی را مبتلا کند. فرد مبتلا به آنفلوآنزا، از یک روز پیش از بروز علائم بیماری و ۵ روز پس از آن ناقل بیماری است.
این متخصص کودکان مطرح کرد: از آنجا که ویروس آنفلوآنزا به سرعت تکثیر می‌شود، این بیماری می‌تواند به راحتی در مدرسه، مراکز نگهداری کودکان، زمین‌های بازی و حتی خانواده پخش شود. بیشتر مواقع، حتی افرادی که تصور می‌شود مبتلا نشده‌اند نیز پس از یک تا چهار روز علائم بیماری را نشان می‌دهند.
وی عنوان کرد: البته از آنجا که مقاومت افراد در مقابل ویروس آنفلوآنزا متفاوت است، شاید فردی به آن مبتلا باشد و خودش خبر نداشته باشد. یا نشانه‌های خفیفی داشته باشند که تصور شود سرماخوردگی است و به راحتی این ویروس را به بقیه افراد منتقل کند.
دکتر افشاری ابراز داشت: دوره کمون یا همان نهفتگی بیماری آنفلوآنزا معمولاً ۲ تا ۴ روز است. یعنی ۲ تا ۴ روز پس از ورود ویروس به بدن کودک، طول می‌کشد تا علائم بیماری خودشان را نشان دهند.

بهترین درمان بیماری آنفلوآنزا، استراحت و نوشیدن مایعات است
این متخصص کودکان اظهار کرد: بهترین درمان بیماری آنفلوآنزا، استراحت و نوشیدن مایعات است. خوردن سوپ یا آبگوشت نیز بسیار کمک‌کننده است و باعث از بین رفتن گرفتگی‌ها می‌شود ولی اگر متوجه شدید فرزند شما راحت نیست و درد دارد، با دکتر او مشورت کنید و در صورت تایید، از داروهای مسکن همچون استامینوفن کودکان استفاده کنید ولی هیچ گاه بدون مشورت دکتر به فرزندان خود آسپرین ندهید.
وی توصیه کرد: به دکتر اصرار نکنید که برای کودک مبتلا به آنفلوآنزا، آنتی بیوتیک تجویز کند. این دارو فقط باکتری‌ها را از بین می‌برد. آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و در اثر باکتری‌ها به وجود نمی‌آید بنابراین، آنتی بیوتیک دردی را دوا نمی‌کند. این دارو زمانی موثر است که فرزند شما علایم دیگری همچون ذات الریه، عفونت گوش یا برونشیت (آماس نایژه) داشته باشد.دکتر افشاری بیان کرد: کودک پس از درمان بیماری آنفلوآنزا در عرض ۳ تا ۵ روز بهتر خواهد شد. ابتدا تب او از بین می‌رود و سپس اشتهایش باز می‌گردد. البته این مسئله برای همه یکسان نیست و برخی از کودکان و بزرگسالان به مدت دو هفته یا حتی بیشتر، سرفه و بدن درد خواهند داشت.این متخصص کودکان عنوان کرد: اگر برخی نشانه‌ها را در کودک خود مشاهده کردید، حتما او را نزد پزشک ببرید که عبارتند از اینکه اگر کودک شما زیر سه ماه است و تب ۳۸ درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد.، اگر کودک شما بین ۳ تا ۶ ماه سن و تب بالای ۳۸٫۳ درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد و اگر کودک شما بالاتر از ۶ ماه سن و تب بالای ۳۹٫۴ درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد، بیشتر از سه روز تب داشتن و سرفه‌هایی که پس از یک هفته هنوز خوب نشده‌اند گوش درد داشتن، خس خس کردن گلو یا سخت نفس کشیدن.وی خاطرنشان کرد: داشتن نشانه‌های آنفلوآنزا در صورت داشتن بیماری‌های مزمن همچون سرطان، کم خونی داسی شکل، دیابت یا ناراحتی‌های قلب، ریه یا کلیه نیاز به مراجعه به پزشک و اقدامات درمانی لازم دارد.دکتر افشاری یادآور شد: از جمله روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه اعضای خانواده ( از شش ماهه گرفته تا بزرگسالان ) و همچنین رعایت اصول بهداشتی است. این متخصص کودکان ادامه داد: مرکز پیشگیری و درمان بیماری ها، توصیه می‌کند همه افراد از جمله کودکان و بزرگسالان – از شش ماهگی هر سال واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. تزریق واکسن برای کودکانی که بیماری‌های جدی‌تر همچون دیابت، سیستم دفاعی ضعیف، کم خونی شدید یا بیماری‌های قلب، ریه و کلیه دارند، بسیار مهم‌تر و ضروری‌تر است. وی بیان کرد: متاسفانه واکسن‌های آنفلوآنزا عاری از خطا نیستند. تاثیر این واکسن به سلامت بدن کودک شما و چگونگی تطابق واکسن با ویروس، بستگی دارد. هر چه کودک بدن سالم‌تری داشته باشد، این واکسن تاثیر بیشتری خواهد داشت. در بعضی از سال ها، بدن افراد تطابق زیادی با واکسن دارد اما ممکن است در سال‌های دیگر اینگونه نباشد. دکتر افشاری افزود: اگر پس از واکسیناسیون کودکان، همچنان به آنفلوآنزا مبتلا شدند باید امیدوار باشیم که بیماری او سخت نیست. همچنین باید بدانید، واکسن آنفلوآنزا بدن کودک را در مقابل بیماری‌های مشابه آنفلوآنزا محافظت نمی‌کند.
این متخصص کودکان گفت: برای محافظت بهتر و بیشتر از فرزند خود در برابر بیماری آنفلوآنزا باید اصول بهداشتی را رعایت کنید به طور مثال دست‌های او را با صابون و آب گرم شویید و از دیگر اعضای خانواده نیز بخواهید دست‌های خود را چند بار در روز بشویند. این کار از انتقال بیماری در خانه جلوگیری می‌کند.وی مطرح کرد: بهترین کار برای محافظت فرزند خود در برابر بیماری آنفلوآنزا، دور نگه داشتن وی از افراد مشکوک به بیماری است. البته اگر افراد بیمار باشند اما نشانه‌های آن را نداشته باشند کار کمی سخت می‌شود.دکتر افشاری متذکر شد: با همه تلاش شما برای سالم نگه داشتن کودک، باز هم ممکن است او به آنفلوآنزا مبتلا شود. در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، می‌توانید مطمئن باشید او امسال دیگر دچار این بیماری نمی‌شود زیرا در برابر این ویروس واکسینه شده است. البته، در سال آینده دوباره احتمال خطر هست زیرا این مصونیت فقط برای همین امسال وجود دارد و به همین دلیل است که توصیه می‌شود هر سال واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنید.این متخصص کودکان تصریح کرد: برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض مربوط به عفونت آنفلوآنزا که شامل پنومونی، برونشیت عفونت‌های سینوسی و عفونت گوش می‌باشد، هستند. این عوارض ممکن است به دلیل ویروس آنفلوآنزا یا عفونت باکتریایی ثانویه باشد. عوارض جدی مربوط به آنفلوآنزا می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ شود.وی افزود: به ‌علاوه، عفونت آنفلوآنزا ممکن است شرایط موجود را بدتر کند. به عنوان مثال، اگر مبتلا به آسم هستید، با وجود عفونت آنفلوانزا حملات آسم شدیدتری را تجربه خواهید کرد.
دکتر افشاری گفت: با وجود برخی علائم مشترک، سرماخوردگی و آنفلوآنزا دو بیماری جداگانه هستند. سرماخوردگی معمولاً نسبت به آنفلوآنزا خفیف‌تر است. علائم سرماخوردگی معمولاً در حدود ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و به سرعت آنفلوآنزا بروز نمی‌کند. علائم آنفلوآنزا ممکن است دو هفته طول بکشد.

علائم آنفلوآنزا سریع‌تر از سرما خوردگی ایجاد می‌شود
در ادامه نیز دکتر شیخ الاسلامی در اینباره خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا یک نوع عفونت تنفسی ناشی از ویروس است. از آنجایی که این ویروس هر ساله تغییر شکل می‌دهد، همه افراد از جمله کودکان نمی‌توانند ایمنی کاملی نسبت به این بیماری داشته باشند لذا به همین جهت به این ویروس یک بیماری همه‌گیر گفته می‌شود. وی اظهار کرد: بر اساس مشاهداتی که در این خصوص وجود داشته، افرادی که مبتلا به این بیماری آنفلوآنزا می‌شوند، ویروس آنفلوآنزا را در بینی و گلو مشاهده کرده‌اند. کودکان می‌توانند به‌راحتی از برادر، خواهر، والدین، همبازی‌های خود و… این ویروس را بگیرند.
این متخصص کودکان مطرح کرد: به‌طور کلی آنفلوآنزا به سه روش گسترش پیدا می‌کند که عبارتند از از طریق تماس مستقیم، تماس
غیر مستقیم، پخش برخی از میکروب‌ها از طریق عطسه یا سرفه در هوا.
وی ادامه داد: از طریق تماس مستقیم در صورتی فردی به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می‌شود که فردی آلوده به بیماری، کودک را ببوسد یا لمس کند، ویروس به‌راحتی منتقل می‌شود. افراد مبتلا به آنفلوآنزا در قسمت‌هایی مانند بینی، دهان، چشم و حتی روی پوست‌شان ویروس وجود دارد. در نهایت حتی با لمس کردن فردی این ویروس منتقل خواهد شد.
دکتر شیخ الاسلامی افزود: از طریق تماس غیر مستقیم در صورتی فردی به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می‌شود که زمانی که فرد آلوده اسباب‌بازی کودک، در، دستگیره یا هر وسیله دیگری را لمس کند، ویروس مدتی در سطوح باقی می‌ماند و کودک با لمس اشیای آلوده ممکن است دچار ویروس آنفلوآنزا شود.این متخصص کودکان اضافه کرد: برخی از میکروب‌ها از طریق عطسه یا سرفه در هوا پخش می‌شوند و قطرات ناشی از سرفه یا عطسه ممکن است در بینی یا دهان کودک برسد و در نهایت کودک مبتلا به ویروس آنفلوآنزا شود.وی گفت: علائم آنفلوآنزا سریع‌تر از سرما خوردگی ایجاد می‌شود و معمولا حال عمومی افراد نیز بدتر خواهد شد. معمولا کودکانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، انرژی برای بازی کردن دارند اما کودکانی که به ویروس آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند معمولا بی‌انرژی و در رختخواب هستند.دکتر شیخ الاسلامی مطرح کرد: علائمی رایج ناشی از آنفلوآنزا شامل تب ناگهانی، لرز، درد عضلانی، سردرد، احساس خستگی شدید، گلودرد و سرفه خشک و بی‌اشتهایی است.این متخصص کودکان می‌گوید: کودکانی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند، ممکن است مشابه بزرگسالان علائم داشته باشند، اما گاهی تفاوت‌هایی وجود دارد که عبارتند از اینکه نوزادان ممکن است تب بالایی داشته باشند و علائم دیگری وجود نداشته باشد، در کودکان کم سن و سال معمولا تب بالای ۳۹ درجه وجود دارد که گاهی منجر به تشنج می‌شود، معده درد، استفراغ و اسهال در کودکان خردسال بسیار شایع است، گوش درد و قرمز شدن چشم نیز بسیار رایج است و گاهی اوقات التهاب عضلات می‌تواند منجر به درد شدید در پا یا کمر در کودکان شود. وی توضیح داد: معمولا افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند در صورت ابتلا به آنفلوآنزا پس از مدتی بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند. تب و درد عضلانی نهایت تا چهار روز ادامه دارد، اما علائم دیگر مانند سرفه یا خستگی ممکن است ۱ تا ۲ هفته ادامه داشته باشد.
دکتر شیخ الاسلامی ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است آنفلوآنزا در کودکان خردسال منجر به کروپ، ذات‌الریه و برونشیت شود. آنفلوآنزا در کودکان زیر ۲ سال و در کودکانی که شرایط مزمن مانند مشکلات قلبی یا ریوی دارند شدیدتر است و در موارد بسیار نادر آنفلوآنزا در کودکان ممکن است بر مغز و قلب تأثیر بگذارد. این متخصص کودکان توصیه کرد: اگر کودک شما کمتر از ۳ ماه دارد باید حتما به پزشک در صورت بروز برخی علایم مراجعه کنید که عبارتند از مشکل تنفسی، تب بالای ۳۸.۵ درجه،اشتهایی به غذا خوردن ندارد یا استفراغ می‌کند. وی ابراز داشت: باید جهت بهبود فرزند مبتلا به آنفلوآنزای خود برخی کار‌ها را انجام دهید که عبارتند از اینکه مایعات فراوان، وعده غذایی کم، اما مقوی به فرزند خود بدهید. اگر کودک شما تب دارد لباس خنک به تن او بپوشانید و او را دمای اتاق را تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارید و جهت تسکین درد یا رفع تب بالای ۳۸ درجه به فرزند خود استامینوفن دهید. ایبوپروفن تنها برای کودکان بالای ۶ ماه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است در خصوص مصرف داروی کودک خود با پزشک مشورت داشته باشید.دکتر شیخ الاسلامی ادامه داد: به کودکان زیر ۶ سال نباید داروهای بدون نسخه سرماخوردگی یا داروهای مربوط به سرفه بدهید، مگر اینکه پزشک برای فرزند شما تجویز کرده باشد و به‌طور کلی بهتر است قبل از هرگونه اقدامی یا تهیه دارو با پزشک حتما مشورت داشته باشید تا با مشکلی در این رابطه مواجه نشوید.این متخصص کودکان مطرح کرد: با چندین راهکار می‌توانید تا حد زیادی کودکان خود در برابر ابتلا به آنفلوآنزا را ایمن نگه دارید که عبارتند از اینکه کودکان بالای ۶ ماه باید هر سال واکسن آنفلوآنزا بزنند. این واکسن برای کودکانی که بیشتر در معرض خطر عوارض آنفلوآنزا هستند، توصیه می‌شود. و اگر در خانواده خود کودکانی کوچک‌تر از پنج سال یا فردی با بیماری مزمن وجود دارد، باید هرساله واکسن آنفلوآنزا بزنند تا هیچ یک از اعضا خانواده با مشکلی در این رابطه مواجه نشوند.
وی ادامه داد: شستن دست‌ها، یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش شیوع ویروس آنفلوآنزا است بنابراین دستان خود را پس از سرفه، عطسه یا پاک کردن بینی بشویید، دستان خود را پس از تماس با فردی که دچار مشکل تنفسی است، بشویید.در صورتی که آب و صابون در دسترس شما نیست، از دستمال مرطوب یا اسپری الکل استفاده کنید و کودک کمتر از سه ماه را تا حد امکان از افرادی که دچار سرماخوردگی شده‌اند، دور نگه دارید.
دکتر شیخ الاسلامی توصیه کرد: به کودک خود یاد بدهید که هنگام عطسه و سرفه، بینی و دهان خود را با دستمال بگیرد یا در آستین بالای خود عطسه یا سرفه کنند، اسباب بازی کودکان خود را کاملا بشویید و تمیز نگه دارید.این متخصص کودکان گفت: در صورتی که فرزند شما به بیماری آنفلوآنزا مبتلا است، بگذارید در منزل استراحت کند و از فرستادن به مهد یا مدرسه خودداری کنید.

 آنفلوآنزا یک عفونت تنفسی است
در ادامه نیز دکتر کرباسیان در اینباره ابراز داشت: آنفلوآنزا مانند سرماخوردگی است ولی شدیدتر از علائم سرماخوردگی است لذا به این خاطر باید بیشتر جدی گرفته شود و خطرناک‌تر است.
وی مطرح کرد: آنفلوآنزا می‌تواند کودک را به یکباره از حالت خوب به خیلی بد تبدیل کند. این بیماری با تب و گلو درد، التهاب و سرخی پوست و سرفه‌های خشک همراه است. البته در بین نوزادان می‌تواند با اسهال و استفراغ نیز دیده شود.
این متخصص کودکان متذکر شد: اگر بیماری آنفلوآنزا خیلی زود درمان نشود باعث ضعف و خستگی در کودکان می‌شود در این صورت کودک سرفه‌های خلط دار و عفونت خواهد داشت این در حالتی است که آنفلوآنزا با ویروس شروع شده و به مرور به عفونت باکتریایی تبدیل شده است.
وی مطرح کرد: آنفلوآنزا یک عفونت تنفسی است که با ویروس ایجاد می‌شود که ویروس‌هایی که در نوع (A) و (B) هستند باعث بروز بیماری آنفلوآنزا می‌شوند البته این بیماری می‌تواند علت باکتری نیز داشته باشد. ویروس‌های این چنینی به سادگی با یک عطسه و یا سرفه انتقال می‌یابند، به طوری که این آلودگی به از طریق تنفس وارد بدن کودک می‌شود.
دکتر کرباسیان بیان کرد: علائم آنفلوآنزا به گونه‌ای است که گاهی والدین نیز متوجه حضور اولیه ویروس در بدن نوزاد و یا کودک نمی‌شوند. این بیماری در افراد مختلف، واکنش متفاوتی دارد که گاهی والدین با تصور اینکه یک کسالت کوچک دارند ویروس را به کودک خود انتقال می‌دهند.
این متخصص کودکان اظهار کرد: برای کودکانی که در مکان‌های عمومی حضور فعال‌تری دارند امکان ابتلا به بیماری آنفلوآنزا بیشتر است مانند مهد کودک ها. مدارس، پارک‌ها و … زیرا انتقال به راحتی انجام می‌شود.
وی مطرح کرد: این جمله معروف که پیشگیری بهتر از درمان است همیشه و در همه زمینه‌ها کاربرد دارد. با پیشگیری می‌توان بسیاری از هزینه‌ها و انرژی‌ها را کاهش داد. امروزه روش‌های نوینی معرفی شده است که می‌تواند یک راه حل ساده برای پیشگیری از آنفلوآنزا باشد. دکتر کرباسیان ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شروع سرما می‌تواند بدن را آماده فصلی کند که هم کودک و هم والدین بتوانند از آن لذت ببرند. در چند سال اخیر انواع واکسن‌های آنفلوآنزا در بازار موجود است که به مرور کامل‌تر می‌شود.این متخصص کودکان افزود: برای شروع فصل جدید واکسن چهار ظرفیتی با تایید وزارت بهداشت تزریق می‌شود که تاثیر قابل توجهی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. البته باید توجه داشته باشید این تزریق در اماکن معتبر انجام شود و از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایید چراکه انقضا این نوع واکسن‌ها یک ساله بوده و نمی‌توان واکسن باقی مانده امسال را برای سال آینده استفاده کرد.
وی توصیه کرد: اگر در شروع بیماری آنفلوآنزا، احتیاط‌های لازم انجام شود و تغذیه و مایعات به درستی مصرف شود تاثیر قابل قبولی در بهبودی خواهد داشت اما اگر متوجه پیشروی بیماری شده‌اید و علائم شدت گرفته‌اند بهترین راه مراجعه به متخصص اطفال خوب است که بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.
دکتر کرباسیان عنوان کرد: گاهی پیشگیری به موقع و مراقبت درست باعث می‌شود آنفلوآنزا در کوتاه‌ترین زمان از بین برود. برای درمان مسلما استراحت و تغذیه مناسب حرف اول در بهبود را می‌زند. کودک می‌تواند از میوه‌های خشک و یا سوپ استفاده کند و برای غذاهای کمکی حتما از متخصص کودکان کمک بگیرید.این متخصص کودکان افزود: این نکته را بدانید که آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و نیازی نیست کودک آنتی بیوتیک استفاده کند. این دارو برای از بین بردن باکتری است و اگر آنفلوآنزا منجر به بیماری‌های عفونی شود، مصرف آنتی بیوتیک با دستور پزشک بلامانع خواهد بود.
وی تفاوت بین علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را اینگونه تشریح کرد: شاید شما نیز با دیدن علائمی متوجه شده‌اید کودکتان دچار بیماری آنفلوآنزا شده است. اما با دیدن علائم، اولین تصوری که والدین از بیماری فرزندشان دارند، سرماخوردگی است. اما بسیاری از مشکلات در کودکان دارای برخی علائم مشترک هستند که می‌تواند از بیماری مختلفی خبر دهد و لزوما سرماخوردگی نیست.
دکتر کرباسیان گفت: آنفلوآنزا جزو آن دسته از بیماری هاست که تشابه زیادی با سرماخوردگی دارد. اما بسیار وخیم‌تر از آن عمل می‌کند. اگر والدین آگاهی لازم را در مورد بیماری فرزند خود داشته باشند می‌تواند در مراقبت‌ها و بهبود آن‌ها موثر باشد.
این متخصص کودکان گفت: در آنفلوآنزا سرعت بروز علائم بسیار سریع‌تر خواهد بود و کودک مدام تب و لرز شدید را تجربه خواهد کرد. در این متخصص کودکان می‌گوید: درد‌های عضلانی، سردرد بیشتر و کم اشتهایی و حتی بی‌اشتهایی با شدت بیشتری وجود دارد. معمولا بهبود در سرماخوردگی بسیار زودتر از آنفلوآنزا خواهد بود.علائم مشاهده شده در کودکان به خصوص در کودکان زیر ۵ سال بسیار خطرناک است و بهتر است تحت نظر متخصص اطفال دوره درمانی طی شود تا به طور کامل و ریشه‌ای بیماری از بدن کودک خارج
شود.
وی عنوان کرد: راه‌های مختلفی وجود دارد که والدین می‌توانند با استفاده از آن به بهبود کودک خود در صورت ابتلا به آنفلوآنزا کمک کنند. به جز تزریق واکسن آنفلوآنزا و تغذیه برخی نکات بهداشتی است که شاید مهم به نظر نرسد اما تاثیر مهمی دارند. دکتر کرباسیان افزود: شستن دست‌ها امر مهمی است که در دوره بیماری آنفلوآنزا باید جدی‌تر گرفته شود. حتما دست کودکان با آب و صابون شسته شود تا میکروب‌ها روی پوست باقی نمانند.توجه داشته باشید هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال استفاده شود. دستمال‌های استفاده شده را دور بگذارید و مجدد آن را به کار نگیرید. این متخصص کودکان توصیه کرد: چه در خانه و چه در محیط اطراف دقت داشته باشید افرادی که بیمار هستند از فرزند شما دور بمانند. این موضوع باعث می‌شود کودک در معرض ویروس‌های مختلف قرار نگیرد و دوره درمانی را طبیعی طی کند.
معمولا کودکان توسط اطرافیان مورد نوازش قرار می‌گیرند که با بوسیدن کودک همراه است اما توجه داشته باشید تا بهبودی کامل از این کار خودداری شود. وی در پایان گفت: برای درمان بیماری آنفلوآنزا به بهترین متخصص اطفال مراجعه نمایید. تا وضعیت کودک بررسی شود عمدتا برای کمک به سیستم ایمنی کودک نیاز به مصرف دارو است. آنفلوآنزا حتی در کودکان شیرخوار نیز می‌تواند پیشرفت نماید و خطرناک شود. مشاهده علائم در نوزادان بسیار سخت است و نیاز به بررسی تخصصی دارد چرا که سردرد و یا درد عضلانی در آن‌ها قابل حس
نیست.