رضا بردستانی: پس از آن که رسانه‌های عبری فاش کردند اشغالگران حدود دو هفته است که برای انتصاب تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا به عنوان هماهنگ‌کننده عملیات‌های بشردوستانه در نوار غزه، تماس‌هایی برقرار کرده‌اند، دومین نخست وزیر پیشین انگلستان در پی تغییر و تحولات در کابینه «سوناک» به صحنه بازگشت. علی بیگدلی، استاد تاریخ […]

 

رضا بردستانی: پس از آن که رسانه‌های عبری فاش کردند اشغالگران حدود دو هفته است که برای انتصاب تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا به عنوان هماهنگ‌کننده عملیات‌های بشردوستانه در نوار غزه، تماس‌هایی برقرار کرده‌اند، دومین نخست وزیر پیشین انگلستان در پی تغییر و تحولات در کابینه «سوناک» به صحنه بازگشت.
علی بیگدلی، استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه در گفت و شنودی کوتاه با آفتاب یزد، ضمن رد هر گونه ارتباطی بین این دو موضوع اما به نکته‌ای مهم اشاره کرد و گفت: سوناک آینده ی درخشانی ندارد و بعید می‌دانم در پست نخست وزیری انگلستان دوام بیاورد.این استاد دانشگاه با تأکید بر این نکته که:«نتانیاهو» از هیچ کس حتی آمریکا «حرف شنوی» ندارد، گفت: از آن جایی که سرنوشت لیکود، تندورهای افراطی اسرائیلی و شخص نتانیاهو به این جنگ گره‌ای کور خورده است نخست وزیر اسرائیل برای باقی ماندن بر سریر قدرت همچنان بر طبل جنگ و خونریزی خواهد کوفت.
بر اساس گزارش رسانه‌های عبری؛ «سطح و نقش این پست هنوز نامشخص است، اما احتمالاً به معنای نگرانی از وضعیت فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه، به‌ویژه با توجه به وضعیت پزشکی و امکان خروج فلسطینیان بیمار برای معالجه به خارج از نوار غزه باشد.» این رسانه‌ها به نقل از یک مقام صهیونیست نوشتند: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل علاقه‌مند است تونی بلر که سال‌ها به‌عنوان فرستاده گروه چهارجانبه در خاورمیانه خدمت می‌کرد، منصوب شود. اسرائیل با انتصاب بلر به دنبال کاهش فشار فزاینده بین‌المللی علیه خود به خاطر جنگ است.»
در کنار این مسئله داونینگ استریت اعلام کرد به دنبال برکناری وزیر کشور بریتانیا از سمتش، دیوید کامرون، نخست وزیر سابق، به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده است. «جیمز کلورلی» وزیر خارجه بریتانیا توسط ریشی سوناک، نخست وزیر، جانشین «سوئلا براورمن» در وزارت کشور می‌شود. خانم براورمن به‌دنبال سخنان جنجالی‌اش درباره راهپیمایی‌های حامیان فلسطین که آن را «راهپیمایی‌های نفرت» توصیف کرده بود، از کار برکنار شد. اکنون دیوید کامرون در‌۵۷ سالگی جانشین جیمز کلورلی می‌شود تا با بازگشتی دوباره به عرصه رسمی سیاست بریتانیا سکاندار دستگاه دیپلماسی خارجی کشورش باشد.

انگلستان قدرتی درجه دو
اگرچه بیگدلی معتقد است بین این دو مسئله؛ فشار انگلیس برای جلب نظر مساعد تونی بلر و بازگشت دیوید کامرون هیچ ارتباطی وجود ندارد اما مجموعه ی تحولات صورت پذیرفته یک پیام آشکار نیز به ما می‌دهد و آن این که انگلستان در پی خروج از اتحادیه و قرار گرفتن زیر فشار بحران‌های اقتصادی، عملاً در مواجهه با پیشآمدها شکننده رفتار می‌کند.
بیگدلی البته می‌گوید؛ انگلستان دیگر قدرت درجه یک در جهان نیست و منهای نقش مخربی که در بحران اوکراین آن هم با فشار واشنگتن ایفا کرد(دخالت‌های آشکار و پنهان جانسون در اوایل بحران اوکراین عملاً این بحران را تشدید کرد) در تحولات جهانی صرفاً دنباله روی سیاست‌های کاخ سفید است.
این استاد تاریخ و روابط بین‌الملل با ذکر این مسئله که دخالت انگلیس در بحران اوکراین سابقه ی تاریخی دارد، گفت: چه بسا اگر انگلستان این گونه رفتار نمی‌کرد بحران اوکراین تا به این اندازه طولانی نشده بود اما لندن چاره‌ای نداشت چون باید مجری بی‌چون و چرای سیاست‌های واشنگتن باشد و همین گونه نیز رفتار کرد.