واریز نشدن یارانه آبان در تاریخ معمول، مردم و سرپرستان خانوار را دچار سردرگمی کرد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد تا الان اختلال بانکی به‌عنوان مقصر واریز نشدن یارانه آبان شناخته شده است. به‌گزارش فرارو؛ یارانه آبان براساس روند معمول باید ساعت ۱۲ روز شنبه ۲۰ آبان به‌حساب سرپرستان خانوار واریز و امکان دسترسی به آن دقیقا […]

واریز نشدن یارانه آبان در تاریخ معمول، مردم و سرپرستان خانوار را دچار سردرگمی کرد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد تا الان اختلال بانکی به‌عنوان مقصر واریز نشدن یارانه آبان شناخته شده است.
به‌گزارش فرارو؛ یارانه آبان براساس روند معمول باید ساعت ۱۲ روز شنبه ۲۰ آبان به‌حساب سرپرستان خانوار واریز و امکان دسترسی به آن دقیقا از اولین دقایق بامداد روز یکشنبه ۲۱ آبان فراهم می‌شد، اما با بیرون آمدن آفتاب، کم‌کم زمزمه‌ها و گزارش‌ها نشان داد یارانه آبان حداقل برای عده‌ای از سرپرستان خانوار واریز نشده است. مشکل برخی مشمولان با گذشت چند ساعت برطرف شد و آن‌ها توانستند با تاخیر، یارانه آبان را از عابربانک بگیرند، اما گروهی دیگر اصلا پولی دریافت نکردند.
واریز نشدن یارانه آبان و تاخیر در پرداخت آن طبق بررسی‌ها توسط کسانی گزارش شده که در بانک‌هایی به‌خصوص حساب داشته‌اند. حداقل نام سه بانک مطرح است. سازمان هدفمندی به‌طور رسمی اعلام کرده کدام بانک‌ها یارانه آبان را واریز نکرده‌اند و برای پیگیری واریز نشدن یارانه آبان باید چه اقدامی انجام داد.

چرا واریز نشدن یارانه آبان سروصدا کرد؟
یارانه آبان طبق برنامه باید برای حدود ۲۴ میلیون خانوار، معادل ۷۸ میلیون نفر از جمعیت کشور واریز می‌شد. سرپرستان خانوار حاضر در دهک یک تا سه درآمدی، به‌ازای هر عضو خانوار ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند و یارانه اعضای خانوار دهک چهار، پنج، شش، هفت، هشت و ۹، نفری ۳۰۰ هزار تومان است. یارانه نقدی خانوار چهارنفره حاضر در دهک ۹ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه می‌رسد.
یارانه آبان باید به‌حساب حدود ۹۰ درصد افراد جامعه واریز می‌شد. به‌همین دلیل واریز نشدن یارانه آبان خیلی سریع به‌عنوان خبر مطرح شد و ظرف چند ساعت بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. مردم نگران بودند و می‌خواستند بدانند علت واریز نشدن یارانه آبان چیست.

 واریز نشدن یارانه آبان به روایت شایعات و اخبار
واریز نشدن یارانه آبان به بازار شایعات دامن زد. تعدادی از مشمولان یارانه صبح روز یکشنبه اعلام کردند یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۵۳ موسوم به یارانه آبان را دریافت نکرده‌اند. بعضی‌ها هم گزارش دادند یارانه آبان با تاخیر به حسابشان واریز شده است. در این روایت نام بانک‌هایی مثل ملت، بانک سپه، رفاه و پست بانک برده شده و می‌گویند اولی یارانه آبان را با تاخیر واریز کرده و سایر بانک‌ها قرار است به مرور برای واریز یارانه آبان اقدامات لازم را انجام دهند.
واریز نشدن یارانه آبان همچنین باعث طرح دوباره شایعه تغییر در دهک‌بندی خانوار شد، چون در ماه‌ها و هفته‌های اخیر خبرهایی درباره تغییر دهک‌بندی‌ها و تبدیل آن به صدک‌بندی مطرح شده بود.
واریز نشدن یارانه آبان در اولین واکنش رسمی سازمان هدفمندی به مشکل فنی بانک‌ها نسبت داده شد. مدیر اطلاع‌رسانی سازمان هدفمندی در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد یارانه آبان به حساب سرپرستان خانوار واریز شده، اما به خاطر وجود مشکل فنی و نرم‌افزاری در برخی بانک‌ها، یارانه سرپرستان خانوار با تاخیر به حساب افراد منتقل شده است. این روایت با گزارش‌های دریافتی از مشمولان یارانه آبان مطابقت دارد. بررسی کامنت مردم در سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف نشان می‌دهد عده‌ای حوالی ساعت ۹ صبح روز یکشنبه موفق به دریافت یارانه
آبان شده‌اند.
واریز نشدن یارانه آبان همزمان توسط چند خبرگزاری پیگیری شد. مهر توانسته با طیبه حسینی تماس بگیرد و از قول سخنگوی سامانه هدفمندی یارانه‌ها نوشته به دلیل یک‌سری [نا]هماهنگی‌های بین دستگاهی افرادی که تاکنون موفق به دریافت یارانه آبان نشده‌اند تا پایان هفته یارانه خود را دریافت خواهند کرد.
 مقصر واریز نشدن یارانه آبان
واریز یارانه آبان به‌حساب سرپرستان خانوار باید طبق معمول در پایان روز بیستم ماه انجام می‌شد. روال معمول همین است. حدود ۲۴ میلیون خانوار با جمعیتی معادل ۷۸ میلیون نفر در دهک‌های چهار تا ۹، به ازای هر نفر ماهی ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند، این مسئله باعث می‌شود یارانه نقدی برای رسانه‌ها اهمیت و ارزش خبری بالایی داشته باشد. خیلی از آن‌ها در نوزدهمین روز ماه، به‌طور خودکار خبر واریز یارانه را منتشر می‌کنند.
واریز نشدن یارانه آبان نشان داد روند اطلاع‌رسانی درباره یارانه نقدی عیب و نقص دارد. طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی، دست روی همین مسئله گذاشته و به انتقاد از رسانه‌ها پرداخته است: اگر کسی بخواهد بر مبنای این موضوع که در هر ماه و در تاریخ بیستم یارانه واریز می‌شود، خبر واریز یارانه را منتشر کند مسلما این کار باعث سردرگمی مردم و یارانه‌بگیران می‌شود چرا که ممکن است مانند یارانه آبان‌ماه تاخیر در واریز یارانه به وجود بیاید. مردمی که خبر واریز یارانه را از صبح روز قبل مطالعه کرده‌اند، وقتی مبلغی به حسابشان واریز نشود تصور می‌کنند از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و در استان‌ها به اداره کار و فرمانداری‌ها و در تهران به وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه می‌کنند.


واریز نشدن یارانه آبان یک اتفاق غیرمنتظره بود؛ با این حال پیگیری‌ها نشان داد برخلاف شایعات و نگرانی‌ها، فهرست مشمولان دریافت یارانه، میزان یارانه هر نفر از اعضای خانوار و وضعیت تخصیص کالابرگ تغییری نکرده است.
پیگیری واریز نشدن یارانه آبان را باید با مراجعه به سامانه رفاهی انجام داد. برای این کار در قسمت پنجره ملی هوشمند، به سرویس رفاهی وارد شوید. در این مرحله با وارد کردن کدملی سرپرست خانوار یا دریافت‌کننده یارانه، وضعیت یارانه خانوار نمایش داده می‌شود.
یارانه آبان و اطلاعات مربوط به آن روی سامانه رفاهی به‌روزرسانی شده است و مردم می‌توانند ببینند چقدر پول به حسابشان واریز شده است. اگر اسم و مشخصات سرپرست خانوار در سامانه رفاهی ثبت شده، یعنی هنوز در فهرست دریافت یارانه قرار دارد و علت واریز نشدن یارانه آبان همان‌طور که سازمان هدفمندی گفته به اختلال در سیستم بانکی مربوط می‌شود. اگر در این مرحله مشمولان متوجه حذف یارانه خود شدند، باید از طریق پنجره ملی دولت هوشمند و قسمت سامانه حمایت، برای ثبت اعتراض اقدام کنند.