به موازات کاهش ۲۹ درصدی صادرات آلمان به ایران از ابتدای ۲۰۲۳ کشورهای هلند و ایتالیا صادرات خود به ایران را به ترتیب ۴۱ درصد و ۱۶ درصد افزایش داده اند. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ماهه نخست […]

 

به موازات کاهش ۲۹ درصدی صادرات آلمان به ایران از ابتدای ۲۰۲۳ کشورهای هلند و ایتالیا صادرات خود به ایران را به ترتیب ۴۱ درصد و ۱۶ درصد افزایش داده اند.
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ماهه نخست سال جاری میلادی کاهش ۱۵درصدی داشته و به ۳ میلیارد و ۳۹۶ میلیون یورو رسیده است.
مبادلات تجاری دو طرف در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳ میلیارد و ۹۸۴ میلیون یورو اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش کشورهای اروپایی در ۹ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۸ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده‌اند که این رقم با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. اتحادیه اروپا در ۹ ماهه نخست سال قبل ۳میلیارد و ۱۸۲ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.
واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۹ ماهه نخست امسال نیز کاهش ۲۶ درصدی داشته و به ۵۸۸ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۰۲ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.

 ایتالیا و هلند جای خالی آلمان در تجارت با ایران را پر کردند
آلمان به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا از ابتدای سال جاری میلادی صادرات خود به ایران را کاهش داده است. این کشور که در ۹ ماهه سال قبل ۱ میلیارد و ۲۴۳ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود در مدت مشابه امسال تنها ۸۷۶ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده که کاهش ۲۹ درصدی داشته است.
در مقابل، برخی کشورهای دیگر صادرات خود به ایران را افزایش داده و جای خالی آلمان را در تجارت با ایران پر کرده اند. برای مثال ایتالیا صادرات خود به ایران در ۹ ماهه امسال را به میزان ۱۶ درصد افزایش داده و به ۴۲۶ میلیون یورو رسانده است. صادرات هلند به ایران نیز در این دوره با رشد ۴۱ درصدی مواجه شده و به ۳۹۵ میلیون یورو رسیده است. ایتالیا در ۹ماهه سال قبل ۳۶۷ میلیون یورو و هلند ۲۸۰میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.