آفتاب یزد: دی‌ماه امسال سومین جشنواره شعر فاطمی با نام «در سایه‌سار طوبی» در شهرستان نی‌ریز در استان فارس با حضور مسئولان استان و شهرستان نی‌ریز و همچنین شاعران برگزار گردید. این جشنواره به همت دادگستری شهرستان نی‌ریز برای سومین بار برگزار شد که بازتاب بسیاری در بین مردم و رسانه‌ها داشته است از این […]

آفتاب یزد: دی‌ماه امسال سومین جشنواره شعر فاطمی با نام «در سایه‌سار طوبی» در شهرستان نی‌ریز در استان فارس با حضور مسئولان استان و شهرستان نی‌ریز و همچنین شاعران برگزار گردید.
این جشنواره به همت دادگستری شهرستان نی‌ریز برای سومین بار برگزار شد که بازتاب بسیاری در بین مردم و رسانه‌ها داشته است از این رو به سراغ رئیس دادگستری شهرستان نی‌ریز و دبیر جشنواره حسین غضنفرنژاد رفتیم آنچه در ادامه می‌آید حاصل گفتگوی ما با وی می‌باشد.

سومین جشنواره ملی شعر فاطمی با نام در سایه‌سار طوبی در دی ماه امسال برگزار شد. توضیح دهید علت و فلسفه برگزاری این جشنواره توسط دادگستری چه بوده است؟
در ابتدای خدمتم در دادگستری شهرستان نی‌ریز و رسیدگی به پرونده‌های دادگاه انقلاب مواجه با متهمانی بودم که غالبا از جوانان شهرستان بودند و متاسفانه در دام قاچاقچیان مواد مخدر می‌افتادند وجهت جابه جایی مواد از گلوگاه مبادرت به حمل آن و یا معاونت در حمل مواد انجام می‌دادند و زمانی که به دنبال چرایی و علت انگیزه ارتکابی بودیم غیراز معیار اقتصادی که تقریبا همه به آن اشاره می‌کردند تعداد قابل توجهی هم دلایل و توجیهات خاصی را مطرح می‌کردند به نحوی که این ناهنجاری نوعی فرهنگ و ارزش تلقی می‌شد و علیرغم مجازات‌های سنگینی که همشهریان آن‌ها متحمل شده بودند باز هم جنبه باز دارندگی به‌صورت کامل محقق نشده بود وعملا با محکوم نمودن این افراد تنها برچسب‌های منفی در سطح جامعه در حال گسترش بود ودر مقابل اقدام مهمی نیز جهت ایجاد شاخصه‌های مثبت ایجاد نشده بود لذا منشا بزهکاری‌ها ریشه فرهنگی داشت که برای این امر میبایست اقدامات ایجابی صورت می‌گرفت به همین دلیل بود که دادگستری در سال ۱۴۰۰ اولین جشنواره ملی شعر را برگزار کرد و عملا در سطح ملی، شهرستان نی ریز که دارای یک تمدن چندهزارساله می‌باشد واز غنای فرهنگی بسیار بالایی نیز برخوردار است به عنوان برگزار‌کننده یک رویدادمهم فرهنگی- هنری معرفی کردیم که خوشبختانه مورد استقبال بسیار بالای مردم و هنرمندان کشور قرار گرفت و پس از برگزاری دومین جشنواره فاطمی طی جلسه‌ای که با حضور معاون اول دادستان کل کشور و علمای شهرستان و اعضای شورای تا مین، امام جمعه و خانواده شهدا در دادگستری تشکیل شد پیشنهاد گردید نام شهرستان نی ریز به نام متبرک بانوی دوعالم (س) منتصب گردد که این امر با استقبال مردم مواجه شد ودر راستای ایجاد شاخصه‌ای مثبت انجام پذیرفت از طرفی برای اینکه در حوزه مواد مخدر عملاً نیز بستری جهت فعالیت جوانان ایجاد نشود، پیشنهاد گردید که در مبدا ورودی شهرستان یک دستگاه ایکس ری نصب گردد تا موادی به شهرستان وارد نشود که خوشبختانه در سفر اخیر ریاست معظم قوه قضائیه به استان فارس این پیشنهاد که توسط ریاست محترم کل دادگستری استان فارس مطرح گردید مورد پذیرش قرار گرفت و در حال حاضر بودجه آن نیز توسط دولت تامین شده است و در آینده نزدیک این اتفاق ارزشمند محقق می‌شود.

آیا اساسا دستگاه قضائی چنین وظیفه‌ای دارد که با اقدام فرهنگی شاخصه‌ای مثبت ایجاد نماید ودر صدد حذف برچسب‌های منفی باشد؟
بله به اعتقاد بنده چنین تفکرواقدامی جزو وظایف ذاتی دستگاه قضائی قلمداد می‌گردد توضیح آن این است که با مداقه در رسالت‌های دستگاه قضائی در قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه به این نتیجه می‌رسیم که دستگاه قضایی نیز از جمله ارکان مهم هدایتگر جامعه است و دلیل آن نیز مشخص است. زیرا ما در انجام وظایف خود مواجه با چالش‌هایی هستیم که سایر ارکان هدایتگر جامعه با آن‌ها مواجه نیستند و بر همین اساس شناختی نیز از آن ندارند وحتی در صورت شناخت، بعضاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در صدد برطرف کردن آن نیستند و اگر دستگاه قضائی نیز نسبت به آن بی‌تفاوت باشد این چالش‌ها ایجاد بحران می‌کنند و آن وقت سایر اقدامات نیز نمی‌تواند اثر‌گذار باشد. حال اگر دستگاه قضائی نیز باید اقدامی جهت برطرف کردن این چالش‌ها انجام دهد عملا پذیرفته‌ایم که از جمله ارکان هدایتگر جامعه است همچنین باید عرض کنم که اتفاقا دستگاه قضائی امکانات بسیار ارزشمندی جهت رسیدن به این امر دارد از قبیل نیروی انسانی نخبه، ظرفیت‌های قانونی، شأن و جایگاه رفیع در سیستم اداری کشور و بسیار ابزارهای مهم دیگر. به نظر بنده ایجاد ستادهای رفع موانع تولید در استان‌ها و استفاده از ظرفیت مشارکت‌های اجتماعی و از مصادیق این قبیل اقدامات است. در نگاه اول این اقدامات جزو وظایف مصرحه قلمداد نمی‌شود اما این اقدامات با ظرفیت‌هایی که در دستگاه قضائی است در حال انجام می‌باشد و بسیار توانسته به کشور کمک کند.

آیا این استدلال و اقدامات شما مورد پذیرش قرار گرفته است؟
بله، خوشبختانه این اقدامات مورد پذیرش مسئولین ارشد استان و همچنین عموم مردم قرار گرفته است به نحوی که در سومین جشنواره که تنها یک قدمت دوساله داشت بیش از ۲۵۰۰ نفر از عموم مردم شرکت کردند که از یک شهر پنجاه هزار نفری چنین استقبالی بسیار شکوهمند است و شاعران نیز استقبال خیلی خوبی داشته به نحوی که حدود هفتصد اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. اما بزرگترین حامی جهت این نوع اقدامات شخص رئیس کل محترم دادگستری استان فارس حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی بود ایشان از ابتدا استدلال ما مبنی بر اینکه دستگاه قضائی وظیفه هدایتگری نیز دارد را پذیرفتند و ضمن اعتماد، کمک‌های بسیار زیادی به این اقدامات داشتند و هر سه دوره نیز به همراه یک هیئت قضائی از جمله دادستان محترم مرکز استان و معاونین محترم قضائی در جشنواره‌ها شرکت کردند.

آیا تا به حال این اقدامات شما اثراتی در حوزه قضائی داشته است؟
بله، خوشبختانه آثار مطلوبی از این اقدامات فرهنگی ایجاد گردیده است. اما اساساً هر اقدام فرهنگی دو رکن مهم دارد تا بتواند ایجاد اثر کند اول زمان ودوم استمرار آن است. درخصوص مستمر برگزار شدن این رویداد فرهنگی تصمیم گرفته شد که یک موسسه فرهنگی هنری به صورت مردمی تاسیس شود با نام بنیاد فرهنگی طوبی نی ریز که هیئت‌امنای آن از خود مردم باشند و دیگر دادگستری برگزار‌کننده این رویداد فرهنگی نیست. زیرا با تغییر مدیریت‌ها ممکن است دیدگاه‌ها نیز تغییر یابد و این امر مانع ادامه یافتن این اتفاق بود از طرفی انجام این اقدامات توسط مردم بسیار ارزشمند تلقی می‌گردد. زیرا مشارکت مردم در هدایتگری جامعه و مسئول تلقی کردن آن‌ها در این امر یک دست آورد مهم است و می‌تواند ایجاد یک الگو در سایر نقاط کشور باشد. در واقع دادگستری یک نهالی کاشت و تقدیم مردم کرد تا من بعد آن‌ها مسئول رشد و پرورش آن باشند. و حاکمیت تنها برای پیش برد آن کمک کند و موانع پیش رو را بردارد. در واقع تمام جوامع پتانسیل رشد و توسعه را دارند زیرا ذات درونی آن این اقتضاء را دارد. مثل یک سلول بدن انسان که رشد و تکثیر از خصیصه‌های ذاتی آن است و اینکه ما بتوانیم مردم وخصوصاً جوانان را نیز مسئول رشد و توسعه بدانیم بسیار مهم است و به همین دلیل نیز تلاش شد که با ظرفیت‌های بومی این رویداد فرهنگی انجام شود و به لطف خداوند بسیار موفق بود اما در خصوص رکن دیگر یعنی زمان باید عرض کنم خوشبختانه تنها پس از دوسال از شروع این رویداد اتفاقات بسیار خوبی رخ داد مثل رشد سیصد درصدی آمار صلح و سازش بین مردم که نشان‌دهنده نقش و جایگاه والای فرهنگ سازش است همچنین در حوزه پرونده‌های خانواده نیز مواجه با کاهش تشکیل پرونده‌های طلاق بودیم. همچنین کاهش سی درصدی جرائم سرقت و در جرائم مواد مخدر نیز خوشبختانه با کاهش ارتکاب جرائم مذکور توسط بومیان بودیم که این تنها بخش کوچکی از متمسک شدن به نام مبارک بانوی عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است./ حامی عدالت