رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از طرح ترافیک فعلی گفت: این طرح در سال ۱۳۵۹ به تصویب رسیده است و در حال حاضر کارایی ندارد، این طرح موجب وارد شدن آسیب به سکونتگاه‌های مردم شده و توانسته از ترافیک مرکز شهر جلوگیری کند. به گزارش میزان، سیدجعفر […]

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از طرح ترافیک فعلی گفت: این طرح در سال ۱۳۵۹ به تصویب رسیده است و در حال حاضر کارایی ندارد، این طرح موجب وارد شدن آسیب به سکونتگاه‌های مردم شده و توانسته از ترافیک مرکز شهر جلوگیری کند. به گزارش میزان، سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه ما در برنامه چهارم شورا سعى کردیم که رویکردهاى انسان محورانه و توسعه پایدار را مبتنى بر حل مهم‌ترین دغدغه هاى مردم جلو ببریم گفت: اولین برنامه را با گشایش بزرگى در حمل و نقل ایجاد کردیم و ٢٧ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان براى حمل و نقل و زیرساخت هاى آن در نظر گرفتیم. وی درباره احداث تراموا در شهر تهران گفت: بدون هیچ حساسیتى معتقدیم که مد جدید حمل و نقلى را باید ایجاد کنیم، اما این موضوع نیازمند مطالعات دقیق است و در طرح جامع ترافیک برنامه هایى لحاظ شده، اما هنوز این طرح به تصویب نرسیده و در طرح جامع نتیجه‌ای نداشته است. عضو شوراى شهر تهران تاکید کرد: تراموا، مخالفین جدى دارد زیرا برخى‌ها آن را گران قیمت با کارایى کم مى‌دانند و می‌گویند این مدل حمل و نقلى لوکس و گران است و رقباى جدى همچون بى آرتى دارد. وی ضمن اشاره به اینکه ده‌ها سال است با آلودگی هوا دست به گریبان هستیم، ادامه داد: طبق مطالعات بین ۸۰ تا ۸۸ درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که از منابع متحرک نظیر خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها ناشی می‌شود. موتوسیکلت‌هایی که در شهر تردد دارند ۸ برابر خودرو‌های استاندارد یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند.عضو شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: ۱۵۶ دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده و در بودجه امسال شهرداری ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته‌ایم اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و شهرداری باید ورود کند. از سویی دیگر اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز باید برقی شوند.وی با تاکید بر اینکه خودرو به حدی گران شده که مردم طاقت این گرانی‌ها را ندارند و پشت مرز‌های ما خودرو‌های برقی از خودرو‌های ما ارزان‌تر هستند، بیان کرد: دولت باید مسیر را برای ورود خودرو‌های برقی فراهم کند. صنعتگر داخلی باید ۲۰ سال ما را منتظر نگه دارد تا خودروی برقی تولید کند؟ باید در‌های کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودرو‌های برقی وارد تهران شوند.تشکری هاشمى با اشاره به پارک حاشیه اى در پایتخت بیان کرد: ما در سطح معابر تهران می‌توانیم به حدود ٤٥٠ هزار خودرو اجازه پارک حاشیه اى بدهیم اما متاسفانه به دلیل ناهماهنگى‌ها در شهردارى بسیارى از اقدامات انجام نشده تا پارک حاشیه اى به درستى مدیریت شود، عده‌اى براى پارک حاشیه‌اى مبالغ گزاف دریافت مى‌کنند که لازم است در این راستا شهردارى تهران ورود کند.تشکری هاشمی افزود: طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسیده است، بیش از ۴۰ سال گذشته و شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سال‌ها ندارد. نسخه سال ۵۹ حتما در سال ۱۴۰۲ نمی‌تواند نسخه کارآمدی باشد.وی گفت: برخی از ساکنین از محدوده ترافیک کوچ کرده‌اند و این موضوع باعث شب مردگی در محدوده شده و فاصله فاحشی را در قیمت‌گذاری املاک مردم ایجاد کرده است. اگر معابر طرح ترافیک شلوغ‌تر از دیگر معابر نباشند خلوت‌تر نیستند و این نشان می‌دهد که طرح ترافیک مؤثر نبوده است و تنها سکونتگاه‌های مردم از این طرح آسیب دیده است؛ لذا از شهرداری تهران درخواست کرده‌ایم که در این باره مطالعه کنند، ممکن است یا این طرح توسعه یابد و یا به کلی جمع‌آوری شود.