سخنگوی صنعت آب گفت: با کاهش بارش‌ها میزان استحصال سالانه آب تجدیدپذیر کاهش قابل توجهی داشته و برای جبران این کمبود پروژه‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور در دستور کار است. عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: یکی از روش‌های بهره‌برداری ما از آب دریا پروژه‌هایی است که باید فرایند شیرین‌سازی و […]

سخنگوی صنعت آب گفت: با کاهش بارش‌ها میزان استحصال سالانه آب تجدیدپذیر کاهش قابل توجهی داشته و برای جبران این کمبود پروژه‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور در دستور کار است.
عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: یکی از روش‌های بهره‌برداری ما از آب دریا پروژه‌هایی است که باید فرایند شیرین‌سازی و نمک‌زدایی را طی کنند که عمدتا در نوار ساحلی کشور به مصرف شرب می‌رسند و یا در بخش صنایع مصرف خواهند شد. حجم آبی که در حال حاضر نمک‌زدایی می‌شود و به مصرف بخش صنعت می‌رسد حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب در سال است و حجمی از آب که به مصرف شرب می‌رسد بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.
او افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از کشور دارای اقلیم خشک، نیمه خشک است، علی‌رغم دسترسی ما از جنوب به دریای عمان و خلیج فارس و از شمال به دریای خزر، این میزان از بهره‌برداری کافی نیست. از طرفی آب تجدیدپذیر کشور حاصل بارش ها، طی دهه‌های گذشته کاهش داشته و از ۱۳۰ میلیون مترمکعب به ۱۰۳ میلیون مترمکعب رسیده و منابع آب در اختیار هر ایرانی به دلیل تغییرات اقلیم کم شده است. علاوه بر این افزایش جمعیت را هم داشته‌ایم و سرانه آب تجدیدپذیر در طول زمان کم شده است.
بزرگ زاده در خصوص راهکارها برای تامین نیاز آبی کشور گفت: نیاز داریم که از آب دریا در این زمینه استفاده کنیم که ۵ ابرپروژه انتقال آب دریا در دستور کار قرار دارد.
او در تشریح این پروژه‌ها گفت: در یکی از این پروژه‌ها ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از بندرعباس به استان‌های کرمان و یزد انتقال داده می‌شود که خط لوله آن کامل و فاز اول نمک‌زدایی آن نیز نصب شده و در حال بهره‌برداری است. اقدامات تکمیلی و فاز دوم آب شیرین کن این پروژه تا پایان سال تمام خواهد شد. خط دوم نیز از همین محل آبگیری خواهد کرد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را برای به کرمان و یزد خواهد برد. ۵۰ میلیون مترمکعب از این ظرفیت برای هر یک از دو استان برای مصرف شرب و ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز به هر استان برای مصارف بخش صنعت اختصاص داده خواهد شد.
سخنگوی آب ادامه داد: خط سوم آب را به اصفهان خواهد برد و بخش اول آن در دست اجراست و پیشرفت بسیار خوبی داشته است. این خط آب را از خط اول که در حال بهره‌برداری است دریافت می‌کند و ۷۰ میلیون مترمکعب را به اصفهان خواهد برد. این خط قدرت انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را خواهد داشت. در خط چهارم آب از چابهار دریافت می‌شود و ۵۰ میلیون مترمکعب به منطقه مکران و در مسیر ۳۰ میلیون مترمکعب دیگر به شهرهای بلوچستان و ۱۰۰ میلیون مترمکعب هم به منطقه زاهدان، زابل و سیستان انتقال خواهد و در امتداد خط وارد استان‌های خراسان شمالی و رضوی می‌شود. خط پنجم آب را از بوشهر به استان فارس انتقال خواهد داد که آب صنعت را تامین خواهد کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بزرگ زاده افزود: ظرفیت تمامی این طرح‌ها با مصارف ساحلی حدود یک میلیارد مترمکعب است.