براساس باورهای مذهبی ما که برگرفته از اصول عقیدتی ماست، صدقات بلا گردان حوادث برای ما انسانهاست. کسانی که به اماکن دینی حتی غیراسلامی رفته‌اند، قطعا جمع آوری صدقات را در اینگونه مراکز مشاهده نموده اند.در معابد هندو در کشورهایی مثل هند و برمه و…مردم اهدا صدقات را از ارکان اصلی دفع بلایا و عوامل […]

براساس باورهای مذهبی ما که برگرفته از اصول عقیدتی ماست، صدقات بلا گردان حوادث برای ما انسانهاست. کسانی که به اماکن دینی حتی غیراسلامی رفته‌اند، قطعا جمع آوری صدقات را در اینگونه مراکز مشاهده نموده اند.در معابد هندو در کشورهایی مثل هند و برمه و…مردم اهدا صدقات را از ارکان اصلی دفع بلایا و عوامل پیشگیری از حوادث تلخ و سوانح کشنده به حساب آورده و با پرداخت پول، میوه و غذا و لباس به نیازمندان و درخواست دعا از آنها با اعتماد به خواص اینگونه ادعیه ،به دنبال زندگی وکسب خود می روند. در اروپا نیز روزهای یکشنبه کلیساها به مراکز کمک به فقرا و گرسنگان و نیازمندان تبدیل می شود. با دیدن فوج فقرا در مقابل ورودی و خروجی های اینگونه مراکز به این حقیقت می توان پی برد که حتی دراروپا وامریکا ‌و برخی از ممالک آسیایی، فقرا ونیازمندانی ‌وجود دارند که برای امرار معاش و سیر کردن شکم های خود و خانواده هایشان به کمک های مردم و مراکز خیریه و خیرین وابسته است.صد البته موسسات خیریه در قالب n.g.o ها با حضور و حمایت خیرین و بخشی از کمکهای دولتی، از حامیان اصلی و واقعی فقرا هستند. مردم به اندازه توانایی هایشان در کلیساها ومدارس برای نیازمندان لباس و غذا و حتی سرپناه تهیه می‌کنند. جمعیت های اقلیت دینی در این کشورها مثل مسلمان و لایه هایی از مسیحیان و بوداییان نیز همدوش با اکثریت جمعیت این جوامع، به کمک این اقشار می پردازند. طبخ غذا در شهرداری های مناطق و توزیع آنها بین نیازمندان یکی از اقدامات اساسی و موثر اقلیت های دینی مخصوصا مسلمانان می باشد. اخیرا توسط شبکه های فضای مجازی و بخشی از رسانه‌های تصویری ما گوشه‌هایی از رفتارهای نامناسب بخشی از افراد جامعه به نمایش در می آید.مردم ما در کمک به فقرا یک وظیفه اخلاقی با وجوب شرعی شناخته می‌شوند. طبخ غذا در ایام مذهبی مثل ماه مبارک رمضان و اطعام نیازمندان یک سنت دیرینه و مانا می‌باشد.توزیع مواد اولیه غذایی به صورت خام بین نیازمندان ،همراه با پوشاک و سایر نیازمندی های فقرا حرکاتی تاریخی و ماندگار در جوامع مسلمان و یا با جمعیت کمتر و در اقلیت صورت می گیرد. با صد غم و اندوه از مدتها قبل وبا شدت گرفتن تورم و گرانی، مسئولان، هنگام گشایش صندوق های صدقات در نقاط مختلف تهران و سایر شهرها با صحنه های تاسف‌انگیزی روبرو می شوند و آنهم اینکه بخش قابل توجهی از صدقات موجود در این صندوقها قطعات فلزی، دربهای نوشابه و مقواهای زباله است .از نظر رفتارشناسی اجتماعی واریزکنندگان اقلام بی ارزش به صندوقها به گونه ای اعتراض به گرانی‌های افسار گسیخته و فقر روزمره مردم کم درآمد دارند. کم کاری نهادهای خیر عمومی و ضعف آموزش جایگاه صدقه در مقابله با فقر گسترده و دامنگیر اصلی ترین علتهای فقدان فرهنگ صدقه در جامعه می باشد‌.دولتی شدن حمایت از نیازمندان به جای جلب مشارکت مردم و تشویق اقشار مختلف به یاری ملی دومین گروه از دلایل ضعف فرهنگ زکات و صدقه است. بخش قابل توجهی از مردم ضعف عملکرد اجتماعی صدقات و ورود بخشهای دولتی به حمایت از نیازمندان را اصلی ترین سقوط کارکرد صندوق صدقات می دانند. از همین رو آموزش و پرورش با قرار دادن حمایت از فقرا به عنوان یک درس اجتماعی و فرهنگی میتواند ضمن شناسایی مستمندان واقعی در حوزه های مدارس و ایجاد مجاری همکاری با مساجد و حوزه مدارس می تواند در کاهش فقر در جامعه حرکات اساسی و زیربنایی به اجرا درآورد.