نائب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی در واکنش به خبر احتمال تحریم‌های امریکا علیه صادرات فولاد ایران گفت: صادرکنندگان در طول سال‌ها تجارت در تنگنای تحریم‌ها به ترفندهای صادراتی مسلط هستند و سیاست‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی به صادرات فولاد ایران آسیب وارد می‌کند و قوانین تجارت با ظرفیت کنونی تولید فولاد همخوانی […]

نائب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی در واکنش به خبر احتمال تحریم‌های امریکا علیه صادرات فولاد ایران گفت: صادرکنندگان در طول سال‌ها تجارت در تنگنای تحریم‌ها به ترفندهای صادراتی مسلط هستند و سیاست‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی به صادرات فولاد ایران آسیب وارد می‌کند و قوانین تجارت با ظرفیت کنونی تولید فولاد همخوانی ندارد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خبری از درخواست اخیر سناتورهای آمریکایی برای تشدید تحریم‌ها بر صادرات فولاد ایران خبر داده است. این خبر در حالی منتشر شده که تولید و صادرات ایران در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. بنا بر آمار انجمن جهانی فولاد، ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد و در همین حال صادرات فولاد ایران در آن سال ۱۰ میلیون تن بود و البته ایران چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را برای سال ۱۴۰۴ ترسیم کرده است. همه اینها گویای این است که فولاد صنعتی توانمند در اقتصاد ایران است و در پی همین توانمندی در جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان قرار گرفته است.
با این تفاسیر دور از انتظار نیست که این صنعت همچون نفت و پتروشیمی در تیررس تحریم‌های امریکایی قرار بگیرد.
مهرداد اکبریان، نائب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران آسیب‌زا بودن این تحریم‌ها را بر صادرات فولاد ایران تایید می‌کند، اما در همین حال تاکید دارد که این صنعت در حال حاضر بیش‌تر از سیاست‌های داخلی از سیاست‌های خارجی آسیب‌یده است.
اکبریان در توضیح بیشتر در این باره گفت: افزایش تولید فولاد در ایران با هدف توسعه صادرات به ویژه به کشورهای همسایه صورت گرفته زیرا این کشورها اهداف توسعه‌ای و طرح‌های بازسازی پس از پایان جنگ در منطقه را در پیش دارند.
وی افزود: هر چند در کشور چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ ترسیم شده اما ظرفیت کنونی تولید تا ۷۵ میلیون تن پیش رفته و این در حالیست که مصرف واقعی فولاد در ایران سالانه کمتر از ۲۰ میلیون تن است، بنابراین در این شرایط صادرات اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.
نائب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: با این حال اکنون صادرات فولاد ایران بیش از اینکه از سوی تحریم‌های خارجی آسیب‌پذیر باشد از قوانین داخلی آسیب می‌بینید؛ وضع عوارض ۲۰ درصدی بر صادرات مواد خام و نیمه‌خام که محصولات زنجیره فولاد را هم دربرمی‌گیرد و حدود یک هفته پیش ابلاغ شده، نمونه بارزی از قوانین داخلی است که سد راه صادرات شده است. بنابراین صادرکنندگان بیش از اینکه برای سیاست‌های خارجی نگرانی داشته باشند دغدغه سیاست‌های داخلی را دارند که تولید و صادرات را در این صنعت از خود متاثر می‌کند، زیرا صادرکنندگان در طول سال‌های تجارت در تنگنای تحریم‌ها آموخته‌اند که چگونه کالاهای خود را با ترفندهای گوناگون صادر کنند.
وی اظهار کرد: وضع قوانین صادراتی با ایجاد ظرفیت تولید ۷۵ میلیون تن فولاد در کشور همخوانی ندارد و وقتی چنین ظرفیتی ایجاد شده تلاش برای بازاریابی و توسعه صادرات باید مضاعف باشد.
به گزارش ایلنا؛ به گفته اکبریان راهکار موجود در این شرایط حفظ روابط اقتصادی با شرکای سنتی همچون چین و عراق است. وی چین را اصلی‌ترین مقصد صادرات فولاد ایران معرفی و تصریح کرد: موضعی که چین در برابر سیاست‌های آمریکا علیه صادرات فولاد ایران می‌گیرد در شرایط کنونی اهمیت زیادی دارد.