آفتاب یزد- گروه شبکه: مادران دارای فرزند خردسال هیچ گاه فکر نمی‌کردند که تامین شیرخشک برای فرزندشان، اینقدر با دردسر همراه باشد. تا مدت‌ها با کمبود شیر خشک مواجه بودند و در این میان مسئولان هم با اظهارات ضد و نقیض‌شان در خصوص تامین شیرخشک، بیش از پیش خانواده‌ها را در تامین این ماده غذایی […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: مادران دارای فرزند خردسال هیچ گاه فکر نمی‌کردند که تامین شیرخشک برای فرزندشان، اینقدر با دردسر همراه باشد. تا مدت‌ها با کمبود شیر خشک مواجه بودند و در این میان مسئولان هم با اظهارات ضد و نقیض‌شان در خصوص تامین شیرخشک، بیش از پیش خانواده‌ها را در تامین این ماده غذایی مهم برای فرزندشان مستاصل کرده بود تا اینکه مسئولان تصمیم گرفتند که شیرخشک را سهمیه‌بندی کنند. حالا ظاهرا به نظر می‌رسد که مشکل کمبود شیرخشک برطرف شده اما مشکل بزرگتری سرراه خانواده‌ها قرار گرفته و آنهم افزایش ۴۰درصدی قیمت شیر خشک است. بررسی‌های میدانی میزان حاکی از آن است که قیمت شیرخشکی که تا چند روز گذشته با رقم ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شد با افزایش ۳۹ هزار تومانی به ۱۱۹ هزار تومان رسیده که حدودا ۴۰ درصد رشد داشته است. این درحالی است که وزیر بهداشت ۲۶ آذرماه و در بازدید از بیمارستان کودکان حکیم با تاکید بر بهبود وضعیت موجودی شیرخشک در کشور از عرضه آن با قیمت مصوب قبلی و با ارائه کد ملی نوزاد و ثبت UID در سامانه تی تک، خبر داده بود. رشد حدود ۴۰ درصدی قیمت انواع شیرخشک این سوال را به‌وجود می‌آورد که چرا علی‌رغم گلایه مردم همچنان بر عرضه شیرخشک با قیمت قبلی تاکید دارد؟

 تأمین و توزیع ۱۲.۶ میلیون قوطی شیرخشک
در واقع از آنجا که مسئولان عنوان می‌کنند که هیچ مشکلی در تأمین شیرخشک‌های معمولی (رگولار) وجود ندارد اما همچنان برخی خانواده‌ها از کمبود و گرانی برخی برندهای شیرخشک گلایه دارند. مثلا سخنگوی سازمان غذا و دارو، از تامین و توزیع ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قوطی شیرخشک رگولار طی آذر ۱۴۰۲ خبر داد. به گزارش مهر، سجاد اسماعیلی، با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی چرخه تامین و توزیع شیرخشک، اظهار کرد: با تخصیص ارز و تأمین مناسب ماده اولیه شیرخشک طی ماه‌های اخیر، میزان تولید این فرآورده به صورت چشمگیری افزایش داشته است. همچنین با نظارت‌های میدانی، سرعت توزیع شیرخشک به داروخانه‌ها و در نهایت مصرف‌کننده بسیار بیشتر از قبل شده است. وی افزود: در حال حاضر هیچ مشکلی در خصوص تامین شیرخشک‌های معمولی (رگولار) وجود ندارد و بازار به تعادل عرضه و تقاضا رسیده است. اسماعیلی با تأکید بر اینکه سازمان غذا و دارو علاوه بر نظارت بر کیفیت فرآورده‌های سلامت محور تسهیل دسترسی مردم به این فرآورده‌ها را هم جزو وظایف ذاتی خود می‌داند، گفت: با اجرای طرح ساماندهی شیرخشک، ضمن اصلاح سیاست‌های ارزی این حوزه و حمایت از تولیدکنندگان این حوزه، هیچ تغییر قیمتی در این فرآورده برای مصرف‌کننده واقعی صورت نگرفته است و با ارائه کد ملی کودکان زیر دو سال شیرخشک بدون تغییر قیمت در دسترس است. وی افزود: تغییر سیاست‌های ارزی و اصلاح قیمت شیرخشک بر مبنای درخواست تولیدکنندگان و در راستای حمایت از آن‌ها و همچنین مصوبه ستاد تنظیم بازار صورت گرفته و هیچ گونه مشکلی در چرخه تامین ماده اولیه و تولید شیرخشک وجود ندارد.

 واکنش کاربران
اما این موضوع با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «بنده در تاریخ ۲۳/۰۹ از داروخانه… در خیابان پیروزی شیر ببلاک ۳ برای دو کودک خود خریدم هر قوطی ۱۱۴۷۰۰۰ریال در اعتراض با ارائه فاکتور خرید گفتند این نرخ را خود وزارت خانه داده لطفا رسیدگی کنید».
کاربر دیگری گفته است: «من دوقلو ۱.۵‌ساله دارم، روزی یک قوطی شیرخشک در کنار غذای کمکی میخورن. ولی جدا از بحث پولش داروخانه‌ها فقط دو قوطی یا ۳ قوطی میدن، هر دو سه روز یک بار باید برم برای تهیه. یه بار کد ملی میخوان، یه بار میگن کد ملی نمی‌خواد ولی فقط یه قوطی میدیم. به خدا همش استرس دارم. اگر با کد ملی هم میدید و سهمیه‌ای کردید (بماند که میگید بچه بیارید و افزایش جمعیت، بعد فقط اذیت میکنید) بابا حداقل کل سهمیه رو بدید، زجرکش نکنید که هر دو روز بیا دو تا قوطی شیرخشک بگیر. پریروزم که داروخانه گفت قیمت سری‌های جدید ۱۰۰٪ افزایش پیدا کرده، امیدوارم امروز که میرم واقعا گرون نشده باشه».
دیگری نوشت: «شیر خشک‌ای آر چندروزه میگردم نیست».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «به خدا خسته شدم چرا باید انقدر استرس کوچکترین چیزا رو داشته باشیم. شما که نمی‌توانید شیرخشک تامین کنید چرا می‌گید بچه بیارید. چرا شعار می‌دهید».