> شگفتی‌ها و سناریوهای حماسه «طوفان الاقصی» عملیات «طوفان الاقصی» که هفتم اکتبر (۱۵ مهر) توسط مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی آغاز شد و امروز نیز وارد سی و سومین روز خود شده است، با شگفتی‌ها و غافلگیری‌های متعددی برای این رژیم همراه بوده که فراتر از تصور بوده‌است، همچنین با توجه به تحولات فعلی […]

> شگفتی‌ها و سناریوهای حماسه «طوفان الاقصی»
عملیات «طوفان الاقصی» که هفتم اکتبر (۱۵ مهر) توسط مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی آغاز شد و امروز نیز وارد سی و سومین روز خود شده است، با شگفتی‌ها و غافلگیری‌های متعددی برای این رژیم همراه بوده که فراتر از تصور بوده‌است، همچنین با توجه به تحولات فعلی روزهای آتی نبرد نیز می‌تواند با غافلگیری‌ها و سناریوهای دیگری از سوی مقاومت فلسطین و به طور کلی محور مقاومت در منطقه همراه باشد. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در یادداشتی در این باره نوشته است: «با گذشت بیش از یک ماه از حماسه طوفان الاقصی و تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و آغاز تهاجم زمینی ناموفق توسط ارتش رژیم اشغالگر، به اختصار می‌توان گفت که مقاومت فلسطین تا زمانی که از فاصله صفر در مقابل دشمن استوار و متحد باشد، پیروز است. تعصب به خاک، دکترین و ایمان، قدرت اطلاعاتی، اقدامات چریکی مخفی، عنصر غافلگیری همراه با شکست اطلاعاتی رژیم اشغالگر و عوامل دیگر دست به دست هم دادند تا قهرمانان غزه در روز هفتم اکتبر و پس از آن پیروز شوند.

>شگفتی‌های متوالی حماسه طوفان الاقصی
«طوفان الاقصی» شگفتی‌ها و غافلگیری‌های پی‌درپی را به همراه داشته و در طول یک ماه گذشته همواره ادامه داشته و مسلم است که شگفتی‌های دیگری نیز در راه است که تا بدین لحظه از آنها رونمایی نشده‌است. مقاومت در جریان نبرد از سامانه «رجوم» رونمایی کرد که متشکل از موشک‌های کوتاه برد ۱۱۴ میلی‌متری است و برای پوشش عبور رزمندگان مقاومت به شهرک‌های منطقه «غلاف غزه» و سایت‌های نظامی رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین یگان نظامی «اسکادران صقر»، (واحد چتربازان حماس که از روی حصارهای مرزی به غلاف غزه نفوذ کردند) به نفوذ هوایی به شهرک‌های صهیونیست نشین کمک ‌کردند و با کمک آنها مقاومت با پهپاد به تجهیزات نظامی معروف ارتش رژیم صهیونیستی ضربه زد. مقاومت در نبرد هوایی همچنین پهپادهای «الزواری» را به سمت اهداف تعیین شده در سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد و در این عملیات نظامی موشک‌های «کورنت» و راکت «یاسین ۱۰۵» نیز عملیاتی شدند و برای انهدام خودروهای زرهی دشمن و تانک‌های مرکاوا مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین فراموش نکنیم که سامانه پدافند هوایی «متبّر» در هدف قرار دادن جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نقش داشته و یک موشک زمین به هوای بومی محسوب می‌شود.

>«ویروس شکست» رژیم اشغالگر
«حسن حسن»، سرلشکر بازنشسته و نویسنده متخصص ژئوپلیتیک و مطالعات استراتژیک در گفت‌وگو با المیادین در این باره معتقد است: آنچه مقاومت فلسطین هفتم اکتبر در غزه انجام داد بیشتر یک معجزه است تا یک دستاورد و به یک موضوع و ماده تحقیق و مطالعه در برنامه‌های درسی دانشکده‌ها و آکادمی‌های نظامی و راهبردی تبدیل خواهد شد. ورود مبارزان مقاومت از غزه به شهرک‌های صهیونیستی سیلی بزرگ و فراتر از تصور ارتش رژیم اشغالگر بود. ارتش اسرائیل ضعیف و شکننده و ناتوان در دفاع از خود بود و همین مسئله منجر به انتقال «ویروس شکست» به آن و در نتیجه از دست دادن اعتماد شهرک‌نشینان شد. وی گفت: طبیعت جغرافیای شهری غزه، به دلیل وجود تراکم شهری زیاد و خیابان‌های تنگ و باریک و همچنین ویران شدن بخش بزرگی از ساختمان‌ها، دشواری احتمال هجوم زمینی به آن را افزایش می‌دهد و در عین حال ما نباید فراموش کنیم که مبارزان مقاومت وجب به وجب از غزه را خوب می‌شناسند و همین مسئله می‌تواند امکان وارد کردن تلفات و خسارت‌های قابل توجه به نظامیان دشمن را برای مبارزان مقاومت فراهم کند.

>کوری اطلاعاتی و فریب عملیاتی
حسن افزود: از نظر لجستیکی می‌توان گفت که تمامی تلاش‌های ارتش رژیم اشغالگر با انجام حملات متعدد به هدف خود نرسید و علی‌رغم برخورداری از آخرین تکنیک‌های نظارت، شناسایی، جاسوسی و پیگیری، اما نتوانست اطلاعاتی از مقر رهبران مقاومت و محورهای حرکت رزمندگان مقاومت به دست بیاورد و این مسئله آن را در یک وضعیت «کوری اطلاعاتی» قرار می‌دهد که ممکن است به یک فریب عملیاتی سیستماتیک تبدیل شود که نیروهای پیشرو دشمن را فریب دهد و باعث می‌شود که بدون دستاوردی به حومه غزه عقب نشینی کنند. وی همچنین معتقد است: نتایج عملیات طوفان الاقصی موید این است که مقاومت قبل از اعلام ساعت صفر تمام اقدامات لازم را انجام داده‌است و همین امر بیانگر تعداد اندک تلفات انسانی در صفوف رزمندگان مقاومت است.

>شگفتی‌ها و سناریوهای پیش رو
در خصوص نقش محور مقاومت در نبرد طوفان الاقصی نیز می‌توان گفت که توان موشکی هر یک از طرف‌های محور مقاومت در مجموع در خدمت طرف‌های دیگر است. توانمندی‌ها و قابلیت‌های مقاومت عراق و یمن قادر به ایجاد تغییر اساسی در وضعیت میدانی است. واشنگتن و تل‌آویو متوجه شده‌اند که طرف‌های محور مقاومت از توانایی و قابلیت‌هایی برخوردار هستند که آنها را قادر می‌سازد تا آب‌های سرزمینی را از تنگه جبل الطارق گرفته تا سواحل شرقی دریای مدیترانه، از تنگه باب المندب تا کانال سوئز و همچنین از خلیج عمان و تنگه هرمز تا بصره در جنوب عراق ببندند.

>حزب‌الله و ناوگان دریایی آمریکا
حسن حسن در تشریح نقش حزب‌الله لبنان نیز می‌گوید: «درباره نقش حزب‌الله ذکر این نکته کافی است که رژیم اشغالگر اسرائیل را ناگزیر به اختصاص یک سوم نیروهای ارتش خود به جبهه شمال از ترس گسترش عملیات رزمی تحمیل شده توسط حزب‌الله کرد.» همچنین اینکه آمریکا اعلام کرد در صورت مداخله حزب‌الله نیروهای مسلح واشنگتن مداخله کرده و یک طرف در جنگ خواهند بود، یک اذعان رسمی است مبنی بر اینکه قدرت حزب‌الله – علی‌رغم مجهز بودن واشنگتن به ناوگان مختلف نظامی، کشتی‌های جنگی و ناوهای هواپیمابر و ناوشکن – برابر با قدرت آمریکا است. این سرلشکر بازنشسته همچنین در این باره می‌گوید: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان سازوکار تفکر راهبردی را که مقاومت به طور کلی اتخاذ کرده، تعریف کرد. دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه در جریان سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت «شهدای راه قدس» در پیامی به آمریکا خاطرنشان کرد: ناوگان شما در دریای مدیترانه هیچ‌گاه ما را نمی‌ترساند و ما برای آنها نیز آماده شده‌ایم. حسن حسن همچنین معتقد است: امکان گسترش عرصه درگیری مشروط به دو نکته است؛ نکته اول این است که اگر دایره حملات اسرائیل در داخل لبنان گسترش یابد، به معنای گسترش درگیری و خارج شدن آن از کنترل است و نکته دوم نیز پافشاری بر نابودی حماس در غزه است که یک هدف غیرقابل تحقق محسوب می‌شود.