افزایش فروش نفت ایران، آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار داده به نوعی که می‌توان گفت، سیاست فشار حداکثری تحریمی این کشور شکست خورده است. پس خروج آمریکا از برجام، سیاست تحریمی آمریکا به سمت فشار حداکثری سوق پیدا کرد به طوری که بعد از برجام تمامی تحریم‌های تعلیق شده ایران بازگشت و موارد جدید از […]

افزایش فروش نفت ایران، آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار داده به نوعی که می‌توان گفت، سیاست فشار حداکثری تحریمی این کشور شکست خورده است.
پس خروج آمریکا از برجام، سیاست تحریمی آمریکا به سمت فشار حداکثری سوق پیدا کرد به طوری که بعد از برجام تمامی تحریم‌های تعلیق شده ایران بازگشت و موارد جدید از تحریم نیز به ایران اعمال شد. در همین راستا محمد کاظمی کارشناس تحریم در گفتگو با اذعان داشت: شش ماه پس از خروج ترامپ از برجام، تمامی تحریم‌های تعلیق شده ایران بازگشت و پس از یک سال، تحریم‌ها با هدف صفر شدن صادرات نفت ایران به حداکثر رسید.
وی افزود: همان زمان آمریکایی‌ها به ترامپ انتقاد می‌کردند که سیاست فشار حداکثری هر چند در کوتاه‌مدت موثر بوده اما در نهایت باعث سازگاری کشور تحریم‌شده خواهد شد که این اتفاق افتاد و صادرات نفت ایران از دوره ترامپ صعودی شد. سست شدن تحریم‌ها در دولت بایدن هم ادامه پیدا کرد و بدون هیچ مذاکره‌ای ایران توانست فروش نفت خود را در شرایط تحریمی به ۱.۴ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز برساند که به معنای شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا است.
علاوه بر آن طبق گزارش رویترز نیز آمریکا از سال ۲۰۲۱، واشنگتن بیش از ۱۸۰ فرد و نهاد مرتبط با بخش‌های نفت و پتروشیمی ایران را تحریم کرده است. همچنین آموس هوچستاین، مشاور امنیت انرژی جو بایدن، به بلومبرگ نیوز گفت که ایالات متحده تحریم‌های نفتی جدیدی را علیه ایران اعمال خواهند که باعث کاهش فروش نفت ایران خواهد شد.
به گزارش برنا؛ با این حال طبق گزارش کپلر فروش نفت ایران تا پایان ماه نوامبر به نزدیک ۲ میلیون بشکه نفت در روز رسیده، به نظر می‌رسد تهدیدهای آمریکا تنها برای کم کردن فشارهای سیاسی بر روی دولت باید و گرنه با توجه به تثبیت فروش نفت ایران و بازگشت ایران به بازار نفت، بعید است تحریم‌های جدید نیز مانند تحریم‌های دو. سال اخیر تاثیری در فروش نفت ایران داشته باشد.