از آنجا که اخیرا معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام داشتند که در سال ۱۴۰۳ از آمریکا بابت ترور شهید سردار قاسم سلیمانی شکایت خواهند نمود چند نکته قابل ذکر است. ۱- ایران و آمریکا هر دو عضو کنوانسیون «راجع به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله مامورین دیپلماتیک» هستند و […]

از آنجا که اخیرا معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام داشتند که در سال ۱۴۰۳ از آمریکا بابت ترور شهید سردار قاسم سلیمانی شکایت خواهند نمود چند نکته قابل ذکر است.
۱- ایران و آمریکا هر دو عضو کنوانسیون «راجع به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله مامورین دیپلماتیک» هستند و آنرا به ترتیب در ۱۹۷۸ و ۱۹۷۶ تصویب نموده اند.
۲- شهید حاج قاسم سلیمانی که به عنوان نماینده و مقام رسمی دولت ایران در عراق و خارج از کشور متبوع خود حضور داشته‌اند، منطبق با ماده ۱ کنوانسیون و نیز عبارت
«از جمله / Including» در عنوان کنوانسیون و مستثنی نشدن نظامیان در کنوانسیون، کاملاً
مشمول بند ب ماده ۱ و حقوق مندرج در کنوانسیون فوق الذکر هستند و ایرادی در این خصوص مسموع نیست چنانکه بند ۴ تفسیر منتشره از سوی سازمان ملل در خصوص پیش‌نویس کنوانسیون مورد بحث صراحتاً دایره آن را شامل افرادی چون شهید حاج قاسم سلیمانی می‌داند و نباید از یادها برد که ایشان در مبارزه با تروریسم و ناامنی بین‌المللی یعنی داعش و با موافقت عراق و سوریه و به صورت رسمی از سوی ایران فعال بوده‌اند و از منظر حقوق بین‌الملل و آنچه بیان شد، عملکرد و Function ایشان مورد احترام و حمایت‌اند. در ابتدا متن ماده ۱کنوانسیون و سپس بند ۴ سند تفسیر پیش‌نویس کنوانسیون منتشره از سوی سازمان ملل به جهت تشحیذ اذهان تقدیم می‌گردد:


ماده ۱:
از لحاظ کنوانسیون حاضر،
۱- اصطلاح «شخص مورد حمایت بین‌المللی» به اشخاص زیر اطلاق می‌گردد:
الف – رییس کشور یا هر یک از اعضای گروهی که حسب قوانین اساسی کشور مربوطه وظایف رئیس کشور را اعمال می‌نمایند و رئیس دولت یا وزیر امور خارجه هنگامی که هر یک از این اشخاص در سرزمین یک کشور خارجی به سر می‌برند و همچنین اعضای خانواده او که همراه باشند.
ب – کلیه نمایندگان و کارمندان یا شخصیت‌های رسمی هر کشور یا هر کارمند و شخصیت رسمی یا مأمور دیگر یکی از سازمانهای بین‌المللی یا بین‌دول هنگام وقوع جرم علیه شخص او یا اماکن رسمی و محل سکنی شخصی و یا…

… وسایل نقلیه، او حق دارد به موجب حقوق بین‌الملل از حمایت‌مخصوص در مقابل ایراد لطمه به شخص و آزادی و حیثیت و اعضای خانواده خود که با او زندگی می‌کنند – برخوردار گردد.
۲ – اصطلاح «مظنون به ارتکاب جرم» به شخصی اطلاق می‌گردد که در مرحله ابتدایی دلایل کافی برای اثبات اینکه او یک یا تعدادی از جرائم مندرج‌در ماده ۲ را مرتکب شده یا در آن شرکت نموده علیه او وجود داشته باشد.
۳- ماده ۱۳ کنوانسیون اشعار داشته است که:
۱- اختلافات بین دو یا چند کشور طرف کنوانسیون، ناشی از تفسیر و یا اجرای کنوانسیون حاضر که از طریق انجام مذاکرات حل و فصل‌نگردد، حسب تقاضای یکی از آن‌ها به داوری ارجاع خواهد شد.
هر گاه شش ماه پس از تاریخ تقاضای ارجاع به داوری طرف‌ها نسبت به ترتیب (ساز و کار و چگونگی) داوری توافق ننمایند، هر یک از طرفهای مذکور می‌تواند با رعایت‌اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری اختلاف را به دیوان ارجاع نماید.
۲- هر یک از کشورهای طرف کنوانسیون می‌تواند، هنگام امضاء و یا تصویب کنوانسیون حاضر و یا الحاق به آن، اعلام دارد که خود را از بابت‌مقررات بند ۱ این ماده متعهد نمی‌داند. سایر کشورهای طرف کنوانسیون در قبال کشور طرف کنوانسیون که چنین قیدی کرده باشد نسبت به بند ۱ این‌ماده متعهد نخواهند بود.
۳ – هر کشور طرف کنوانسیون که طبق بند ۲ این ماده قید کرده باشد می‌تواند در هر زمان آن قید را از طریق اعلام به دبیرکل سازمان ملل متحد مسترد نماید.
با توجه به ماده ۱۳ فوق الذکر و اینکه نه ایران و نه آمریکا حق شرط یا قیدی را برای آن قائل نشده‌اند لذا گام نخست ایران تقاضای
حل و فصل موضوع از طریق داوری و در صورت‌عدم حصول نتیجه در داوری، طرح دعوا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری است.
۴-از آنجا که در ابتدا به ماده ۱۸ هم اشاره شد، آن را مرور می‌کنیم:
۱- هر کشور طرف کنوانسیون می‌تواند از طریق ارسال اعلامیه کتبی به دبیر کل سازمان ملل متحد کنوانسیون حاضر را فسخ نماید (خارج شود).
۲ – فسخ (خروج از) کنوانسیون شش ماه پس از وصول اعلامیه مزبور توسط دبیر کل سازمان ملل متحد مؤثر خواهد بود.
همانگونه که گفته شد ۶ ماه پس از اعلام خروج، دیگر کشور عضو تعهدی نسبت به کنوانسیون ندارد و این بازه زمانی بسیار مفید است چرا که طرح دعوا اعم از درخواست ارجاع به داوری و یا دیوان بین‌المللی دادگستری در این مدت، به فرض خروج آمریکا مانع احقاق حق نخواهد بود و رسیدگی انجام خواهد شد.